Hur ser du på blandäktenskap?
http://www.mah.se/Nyheter/Nyheter-2011/Ny-avhandling-visar-att-de-flesta-malmoborna-kan-tanka-sig-att-leva-i-blandaktenskap/I ovanstående artikel presenteras en forskningsrapport om svenskars syn på blandäktenskap.
Rapporten bryter delvis mot de föreställningar som finns på detta område. B la framkommer att de flesta är positiva till blandäktenskap, men att det är stor skillnad på vilka man kan tänka sig att "blanda" sig med. I första hand de som man upplever som kulturellt nära, t ex andra skandinaver eller européer. Ju längre ifrån kulturellt, desto lägre "prioriterat".
Män var också något mer positiva till blandäktenskap än kvinnor. Detta bryter delvis mot vad man trodde (dvs det påstås vara tvärtom). Kvinnor är framför allt mer negativa till manliga partners från mindre jämställda samhällen (t ex Afrika, Mellanöstern).
Slutligen kan tilläggas att de flesta inte sade sig ha några problem med blandade relationer i bekantskapskretsen eller släkten. Ovanstående synsätt, handlade om vem de själva kunde tänka sig att bilda familj med.
Eftersom ovanstående stämmer ganska bra överens med min egen bekantskapskrets, undrar jag vad andra tycker? Hur ser du på blandäktenskap? Skulle du kunna tänka dig en partner från en annan kultur och i så fall vilken? Varför / varför inte?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:07
Kan tillägga att jag själv "kan tänka" mig det mesta, men det troligaste är att jag hookar med någon från Sverige eller närliggande kultur. Då jag ställer ganska höga krav på ett förhållande, det är viktigt för mig med någorlunda gemensamma värderingar etc.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:19
Frågan gäller alltså inte andra människors liv, utan om DU SJÄLV skulle kunna tänka dig en partner från en annan kultur.