• Shitzu

Vad e så hemskt med kommunism?

Hej

Ofta har man hört (filmer) vad hemska kommunister är. Nu bestämde jag mig för att söka på det men wikipedias text är inte helt enkel att förstå när man inte kan allt om alla "delar"

Någon som kan förklara lite kort och enkelt?

Eller ska ringa mitt ex som verkar va ett levande uppslagsverk :P 

• Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?
  • tarm

En kommunistisk stat kan aldrig vara en demokrati.

De tillämpar planekonomi vilket är förödande och i många fall lett till massvält.

Ingen annan ideologi har så många människoliv på sitt samvete.

Personlig egendom eller integritet existerar inte i ett kommunistiskt samhälle.

etc...

• JohannaKO

Jag tycker att kommunism är en otroligt fin ideologi! Som jag själv förespåkar. Det används som skällsord, men jag skulle snarare ta det som komplimang :)

• Argo
    Shitzu skrev 2011-11-27 21:45:57 följande:
    Hej

Ofta har man hört (filmer) vad hemska kommunister är. Nu bestämde jag mig för att söka på det men wikipedias text är inte helt enkel att förstå när man inte kan allt om alla "delar"

Det stora problemet är nog att kommnismen förutsätter att alla tycker likadant och att de som inte ställer upp på idéerna måste röjas undan på något sätt.
  • Laffe
    tarm skrev 2011-11-27 21:52:33 följande:
    En kommunistisk stat kan aldrig vara en demokrati.

De tillämpar planekonomi vilket är förödande och i många fall lett till massvält.

Ingen annan ideologi har så många människoliv på sitt samvete.

Personlig egendom eller integritet existerar inte i ett kommunistiskt samhälle.

etc...
    Vad är bra med personlig egendom?
  • JTA
    Laffe skrev 2011-11-27 22:15:15 följande:
    Vad är bra med personlig egendom?
    Ge mig din dator.
  • tomten är far till alla barn
    Shitzu skrev 2011-11-27 21:45:57 följande:
    Hej

Kort sammanfattning av kommunism:
    Inget fel med grundtanken bakom kommunism om en utopiskt lyckosamhälle där alla delar arbetsbördan och delar lika på kakan som alla hjälper till att baka.
    Problemet med kommunism:
    Har en tendens att spåra ut från grundtanken till att döda c:a 150 miljoner människor i världen.
  • Argo
    tomten är far till alla barn skrev 2011-11-28 20:53:05 följande:
    Kort sammanfattning av kommunism:
    Inget fel med grundtanken bakom kommunism om en utopiskt lyckosamhälle där alla delar arbetsbördan och delar lika på kakan som alla hjälper till att baka.
    Problemet med kommunism:
    Har en tendens att spåra ut från grundtanken till att döda c:a 150 miljoner människor i världen.
    Det finns grava fel med grundstanken. Alla kan nämligen inte tycka lika, vilket är ett måste för att kommunismen skall kunna genomföras.
  • tomten är far till alla barn
    Argo skrev 2011-11-28 20:55:15 följande:
    Det finns grava fel med grundstanken. Alla kan nämligen inte tycka lika, vilket är ett måste för att kommunismen skall kunna genomföras.
    Därav resulterar problemet...
  • erica90
    Shitzu skrev 2011-11-27 23:27:59 följande:
    Ok nu har jag fått lite mer kött på benen.

omkommunismen.se 

Om du verkligen vill veta vad kommunism är så är tipset att inte läsa på sidor som är så pass partiska som denna.

Det är inget fel på kommunism, förutom att alla inte förespråkar den ;)

Kommunismen är inte emot personlig egendom, ingen kan dra ut en tampong för dig i ett kommunisktiskt samhälle för att du inte anses äga den. Däremot så förespråkar den att man inte ska leva på pengar man inte kan göra av med när andra svälter. Jag tycker även att det är fel att säga att kommunismen har så pass många liv spillda. Borgarna hade inte så mycket emot Augusto Pinochets diktatur, men det är inget dem behöver stå till svars för. Därför ska nutida kommunister inte behöva stå till svars för vad någon gjorde för x-antal år sedan.

Personligen är jag nog väldigt radikal, jag ser inget fel i att någon som försöker ta makt i ett kommunisktiskt land straffas för detta. Alla ideologier kan gå över styr, men att leva i ett samhälle som idag, där det finns hög fattigdom, och där rika varje dag blir rikare, och fattiga varje dag blir fattigare, är inte ett samhälle jag vill leva i. Tyvärr.

Jag själv utbildar mig en 4årig linje på universitet, så jag behöver inga påhopp om att jag är ett wt. Jag anser själv inte att jag förtjänar att få ut 40 000 i månaden efter min utbildning medans andra jobbar mer än mig med kanske inte så fina jobb, men jobb som ändå BEHÖVS, och dem tjänar 8000 i månaden.

Självklart ska alla inte tjäna LIKA mycket, jag tycker att en läkare kanske ska tjäna mer, det kommunismen vill är att KLYFTORNA mellan rik och fattig inte ska vara så STORA.

VAR OCH EN AV FÖRMÅGA, TILL VAR OCH EN EFTER BEHOV. Ett tips är att sluta fokusera på vad "såkallade kommunister" gjorde för 30 år sidan, och istället titta på vad dom gör NU.

http://www.rku.nu/
    http://www.kommunisterna.org/
Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?