• mandelblomma

om er systers, väns eller grannes barn

hade en extremt magsjuk mamma och ingen kunde ta barnet som inte fick komma till dagis pga smittorisken ( som en del har)
    Skulle ni ta hand om barnet då?
    jag menar inte lite krasslig utan såpass dålig att hon svimmar.
    Om ni vart så sjuka och antingen är ensamstående eller om er partner var bortrest och inte kunde komma hem. har ni någon som kunde hjälpa er då?

• Svar på tråden om er systers, väns eller grannes barn
  • Lisastina

Fråga 1: Det låter som om det mest är mamman som behöver tas om hand! Det låter inte bra att lämna en ensam kvinna som svimmar. Om barnet inte är sjukt och inte är alltför litet kan det väl vara hemma med sjuka mamman och ha tråkigt ett par dagar och så får väl jag och andra vuxna gå dit så ofta det går och hålla tel kontaktmed mamman  under de timmar då ingen kan besöka henne.

Fråga 2: jag har föräldrar inom räckhåll, tack och lov 

• mandelblomma
    Lisastina skrev 2011-11-27 21:50:20 följande:
    Fråga 1: Det låter som om det mest är mamman som behöver tas om hand! Det låter inte bra att lämna en ensam kvinna som svimmar. Om barnet inte är sjukt och inte är alltför litet kan det väl vara hemma med sjuka mamman och ha tråkigt ett par dagar och så får väl jag och andra vuxna gå dit så ofta det går och hålla tel kontaktmed mamman  under de timmar då ingen kan besöka henne.

Fråga 2: jag har föräldrar inom räckhåll, tack och lov 
    men skulle du däremellan lämna barnet själv med mamman.?
  • Pyrola

Mamman behöver komma in till ett sjukhus bums. Låter som att hon är uttorkad och då kan det gå riktigt illa om hon inte får dropp. Kanske är det även något annat fel på henne.
    Någon i närheten får ta barnet  finns det inga nära vänner, familj, pappa etc så får kommunen ta hand om barnet8i allra sista hand.

2. Släktingar

• mandelblomma
    Pyrola skrev 2011-11-27 22:01:31 följande:
    Mamman behöver komma in till ett sjukhus bums. Låter som att hon är uttorkad och då kan det gå riktigt illa om hon inte får dropp. Kanske är det även något annat fel på henne.
    Någon i närheten får ta barnet  finns det inga nära vänner, familj, pappa etc så får kommunen ta hand om barnet8i allra sista hand.

2. Släktingar
    Nåja det finns de som kräks av magsjuka utan att de är dehydrerade...som helt enkelt inte står på benen men det går över med vätska och vila...hemma ;)
  • Bambinoinarrivo

Nej, jag hade faktiskt inte tagit hand om ungen då jag själv inte vill bli smittad.
    De får lösa det bäst det vill precis som jag hade gjort om det var jag som var magsjuk. 

• Pyrola

Är jag trött och läser fel men står det inte i  ts att mamman svimmar av?Har man låg medvetandegrad, svimmar och inte kan ta till vara på sig själv bör man inte vara hemma själv med ett litet barn. Själv har jag varit nära att dö några gånger av svåra infektioner och magsjukor så jag kanske är mer medveten om faran än gemene man. Jag hoppas att det här bara är en hypotetisk etikfråga så att inget litet barn sitter hemma själv med en medvetslös mamma.

• mandelblomma
    Bambinoinarrivo skrev 2011-11-27 22:11:00 följande:
    Nej, jag hade faktiskt inte tagit hand om ungen då jag själv inte vill bli smittad.
    De får lösa det bäst det vill precis som jag hade gjort om det var jag som var magsjuk. 
    men om du var så sjuk att du inte säkert kan ta hand om ditt barn, hur gör du då?
    tappar barnet kanske eller inte kan nå fram om något farligt händer pga att du blir för yr.
    Har du ingen du kan ringa då?
  • Lisastina

skulle jag lämna mamman och barnet? Beror på om jag kunde ta ledigt från jobbet, om det fanns andra vuxna som kunde ge ett handtag och så främst på hur stort barnet är. Just nu är jag sjukskriven efter operation men hysat på benen så nu kan jag hela dagen, men mitt jobb är sådant att vissa dagar kan jag inte ställa in.

Ärligt talat, hur sugen är man på att få vinterkräksjukan? Och vårda sjuka på sin lediga tid? Det beror på hur nära jag står den sjuka, faktiskt! Kanske att det inte är prio ett att ta semester för att passa en sjuk granne, vet inte ens vad de heter. Min syster är en annan sak.

• Red Velvet

Jag hade ställt upp. Utan tvekan.

• mandelblomma
    Pyrola skrev 2011-11-27 22:12:07 följande:
    Är jag trött och läser fel men står det inte i  ts att mamman svimmar av?Har man låg medvetandegrad, svimmar och inte kan ta till vara på sig själv bör man inte vara hemma själv med ett litet barn. Själv har jag varit nära att dö några gånger av svåra infektioner och magsjukor så jag kanske är mer medveten om faran än gemene man. Jag hoppas att det här bara är en hypotetisk etikfråga så att inget litet barn sitter hemma själv med en medvetslös mamma.
    Frågan är helt hypotetisk då det i ena annan tråd påstods att ensamstående måste klara sig själva med sjuka barn då ingen vill hjälpa en magsjuk familj...jag kanske är naiv men vill tro att de flesta av oss faktiskt gör det. Ställer upp.

Man kan absolut svimma av magsjuka utan att det är farligt , är sjuksköterska och rätt medveten om en del åkommor. När man svimmar av en magsjuka utan att man är dehydrarad vilket man sällan blir så där himla fort som annars frisk vuxen, beror det på en ren vagal reaktion
Svar på tråden om er systers, väns eller grannes barn