• Lavish

Hur tippskydda spisen?

Vår spis är uppenbarligen inte tippskyddad eftersom jag kan tippa den ganska lätt genom att hänga mig i handtaget till ugnsluckan. Hur fixar vi detta?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur tippskydda spisen?
  • Tom Araya

Jag ställer mig lite frågande varför TS behöver skydda från att själv tippa spisen, är inte TS vuxen och har bättre förstånd?

Min spis är inte tippskyddad men jag skulle tro att handtaget skulle gå sönder om jag hängde i det.

• u77

Tippskydd finns att köpas från tillverkaren. Går på nån hundralapp.
    Gå till detaljhandeln, och ta med dig spisens serienr så kan det beställas.

• Lavish
    Tom Araya skrev 2011-11-26 21:16:00 följande:
    Jag ställer mig lite frågande varför TS behöver skydda från att själv tippa spisen, är inte TS vuxen och har bättre förstånd?

Min spis är inte tippskyddad men jag skulle tro att handtaget skulle gå sönder om jag hängde i det.
    Därför att jag har en 7 månaders baby som börjar intressera sig för att klättra på saker :-P
  • Lavish
    kakmamman skrev 2011-11-26 21:11:05 följande:

Att ha en "krok" fast i väggen bakom spisen, som hakar sig fast i spisen om den rubbas..detta går förstås inte om spisen inte har någon "kant" där bak..

Det finns en kant, dock är det kakelplattor bakom spisen. Går det att borra med betongborr och vad händer med kakelplattan?
  • kakmamman
    Lavish skrev 2011-11-26 21:35:20 följande:
    Det finns en kant, dock är det kakelplattor bakom spisen. Går det att borra med betongborr och vad händer med kakelplattan?

Vad som händer med kakelplattan, om den spricker menar du?

Eller ifall att kaklet skull följa med om spisen tippar?

Om du är hyresgäst så hör med hyresvärden om tippskydd till spisen, eftersom det BÖR finnas.
    Annars kan du säkert söka dig på information om att borra i kakel alt. fogar på nätet.

Det blir nog inga problem.          
  • Tom Araya
    Lavish skrev 2011-11-26 21:33:44 följande:
    Därför att jag har en 7 månaders baby som börjar intressera sig för att klättra på saker :-P
    Bekymra dig då över vad bebisen kan orsaka med sin vikt och muskelkraft och inte vad som händer när du gör samma sak..
  • Tom Araya
    Lavish skrev 2011-11-26 21:35:20 följande:
    Det går att borra med betongborr. Borra utan slag på maskinen tills du är igenom, sedan fortsätter du och borrar med slag bit tills du nått in en bit i väggen och använd plugg/expander för materialet ifråga så att det fäster i väggen och inte bara i kaklet.
  • Lavish
    Tom Araya skrev 2011-11-26 22:08:23 följande:
    Bekymra dig då över vad bebisen kan orsaka med sin vikt och muskelkraft och inte vad som händer när du gör samma sak..
    Bebisen väger 10 kg och det är skrämmande lätt för mig att tippa spisen, jag gör det med en hand och utan särskilt mycket kraft.  Bebisen kommer inte bli lättare. Jag skulle beräkna att det finns en risk på säg 5% att bebisen kan tippa spisen redan nu om han ger sig fan på att klättra på den, och den risksatsen kommer förståss bara öka. Han skulle kunna dö av att den välter över honom, det är inte en risk jag vill ta.
  • Lavish
    Tom Araya skrev 2011-11-26 22:13:05 följande:
    Det går att borra med betongborr. Borra utan slag på maskinen tills du är igenom, sedan fortsätter du och borrar med slag bit tills du nått in en bit i väggen och använd plugg/expander för materialet ifråga så att det fäster i väggen och inte bara i kaklet.
    Okej tack! Vi får ta oss iväg och köpa något att fästa spisjäkeln med.
  • Studentpappa

Då måste spisen stå framåtlutad? Har aldrig varit med om en så lätt-tippad spis.
    Är det inte justerbara fötter på den?

• Lavish
    Studentpappa skrev 2011-11-26 22:17:19 följande:
    Då måste spisen stå framåtlutad? Har aldrig varit med om en så lätt-tippad spis.
    Är det inte justerbara fötter på den?
    Hur menar du framåtlutad? Vatten i kastruller t.ex ligger ju på jämn nivå. Den har små svarta pluppar till ben vad jag kan se. Ja, jag blev själv överraskad över hur lite kraft det krävdes för att tippa den. Antar att den är ganska lätt?
  • Studentpappa

Det syns väl mot tex diskbänken om den lutar. Eller på vattnet som du skrev. Att luta den lite bakåt borde ju funka som tillfällig lösning tills ni fäst den ordentligt.

• Tom Araya
    Lavish skrev 2011-11-26 22:14:33 följande:
    Bebisen väger 10 kg och det är skrämmande lätt för mig att tippa spisen, jag gör det med en hand och utan särskilt mycket kraft.  Bebisen kommer inte bli lättare. Jag skulle beräkna att det finns en risk på säg 5% att bebisen kan tippa spisen redan nu om han ger sig fan på att klättra på den, och den risksatsen kommer förståss bara öka. Han skulle kunna dö av att den välter över honom, det är inte en risk jag vill ta.
    Oj, det låter illa.
    Jag får också intrycket av att den lutar en aning på sina fötter.

Jag provade på min egen spis.
    Tryckte så hårt jag vågade på handtaget, lyckas inte få den att lätta i bakkant men handtaget sviktar betänkligt.
    Provade att lägga hela min tyngd på spisens framkant av hällen, är inte i närheten av att tippa.
  • Studentpappa

Tryck inte för hårt på era spisluckor bara. När jag skulle byta spis i vår gamla lägenhet exploderade glasrutan när jag använde för mycket våld på luckan.

Vår spis var ju trasig så det kvittade men trist att göra det på en hel bara för att man testar när den tippar:P

• Lavish
    Tom Araya skrev 2011-11-26 22:58:46 följande:
    Oj, det låter illa.
    Jag får också intrycket av att den lutar en aning på sina fötter.

Jag provade på min egen spis.
    Tryckte så hårt jag vågade på handtaget, lyckas inte få den att lätta i bakkant men handtaget sviktar betänkligt.
    Provade att lägga hela min tyngd på spisens framkant av hällen, är inte i närheten av att tippa.
    Det är inte så att din spis ÄR tippskyddad då?
  • Tom Araya
    Lavish skrev 2011-11-27 09:19:10 följande:
    Det är inte så att din spis ÄR tippskyddad då?
    Nej, den står bara stadigt.
Svar på tråden Hur tippskydda spisen?