• NuMom

Sfinkterruptur med läkningskomplikationer

Hej! Jag är ny här så jag hoppas jag sköter det här rätt. Tänkte försöka skriva av mig och se om någon känner igen sig och kan dela med sig av sina sina upplevelser. Jag fick en underbar liten dotter i slutet av september efter en jobbig graviditet med långtidssjukskrivning pga extremt graviditetsillamående. Förlossningen såg jag fram emot. Lyckades med avslappningen, min sambo och jag samarbetade jättebra och jag var aldrig rädd. Förlossningen var utdragen, men under kontroll tyckte jag. Dock krånglade det ibland; vid två tillfällen avstannade öppnandet, epiduralen lyckades först femte gången, och min barnmorska och jag hade enbart bristfällig kommunikation bl a. Mot slutet var jag enligt BM krystsvag och för trött, varför jag gavs dropp som skulle sätta fart på det hela. Det konstiga är att jag själv kände mig så stark och energifylld. Då kom värkarna för tätt samtidigt som jag fortfarande var krystsvag, läkare tillkallades och till slut sattes sugklocka. Min dotter ruckades inte en millimeter under de fyra första dragningarna, men lossnade plötsligt direkt vid den femte och hela hon for ut på en sekund. Något perinealskydd hanns inte med, de kunde inte hålla emot, därför sprack jag rejält och fick sfinkterruptur grad 3. Sprack även från blygdläppen snett över mellangården till analöppningen och runt. Jag opererades någon timme efter. Det hela kändes väldigt traumatiskt för mig. En vecka efter ungefär fick jag urinvägsinfektion, inflammation och några stygn sprack upp. Det behandlades med antibiotika och jag trodde jag snabbt skulle känna mig bättre. Istället fortsatte smärtan och jag har nu ätit värktabletter ungefär två månader. Nu senast visade det sig att jag fått en sorts onormal och lättblödande ärrvävnad runt ändtarmsöppningen och en sådan polyp innanför blygdläppen. Det ska behandlas med något frätande medel. Jag är så lycklig över min dotter, men totalt nedslagen för jag kan inte se slutet på den här pärsen! Kan inte njuta riktigt och märker att jag funderar på förlossningen dagligen, kanske för att jag fortfarande inte läkt (annars sägs det ju att man glömmer snabbt). Här blivit så rädd för gynstolar. Kan just nu inte ens tänka på sex även om läkaren menar att det är ett bra sätt att tänja ärrvävnaden och hjälpa läkningen. Jag lutar snarare mot tanken på att inte försöka få ett syskon till min dotter, vilket är så synd för jag baserar det beslutet helt och hållet på rädsla inför nästa förlossning, inte vilja eller lust. När ska det få bli bättre? Jag här inte kunnat knipträna fast läkaren säger att jag måste och inte borde ha såhär ont och oroar mig för inkontinens, både urin och anal. Behöver det bli så? Snälla, här någon varit med om något liknande? Dela gärna med dig. Vore skönt att få veta att jag inte ensam i det här.

• Svar på tråden Sfinkterruptur med läkningskomplikationer
  • NuMom

Oj, vad långt det blev. Sorry!

• Nikki11

Hej där! Jag fick samma bristning som du och en bruten svanskota på köpet! Min son föddes i slutet av juli. Jag har inte haft komplikationer som du, men har haft precis samma tankar angående att bli gravid igen. Jag har fortfarande lika ont i svansen som efter förlossningen trots att det gått så lång tid. Läkningen efter bristningen hamnade liksom i skym-undan, och jag åt också smärtstillande ca två månader. Jag var på efterkontroll förra veckan och fick höra att allt såg bra ut. Tog upp det här med rädslan för framtida förlossningar och fick till svar att de rekommenderade snitt (till min stora förtjusning!!). Jag hoppas allt går bra för dig och att du inte får problem i framtiden!

• NuMom

Tack! Jag hoppas att det hädanefter blir bättre snart. Det är ju fortfarande väldigt färskt i minnet och jag tycker att även kejsarsnitt låter lite läskigt. Helst skulle jag vilja föda barn vaginalt och komplikationsfritt såklart. ;) min läkare tyckte att jag skulle kunna föda vaginalt nästa gång eftersom risken att spricka en gång till borde minska med tanke på att jag redan är uttänjd...

• Nikki11

Ja. Vill inte skrämma dig, men med mitt första barn fick jag en partiell ruptur, alltså inte hela vägen. Den här förlossningen sprack jag i ärret, vilket gjorde det hela svårare att sy. Men det är nog vanligare, som du säger, att det är enklare med andra barnet. Jag hade nog lite otur och det är troligtvis därför jag rekommenderas snitt nu. Jag var också lite rädd för snitt först, men rädslan för bestående problem, som tex analinkontinens och sånt har gjort att jag vill ha snitt nästa gång om jag lyckas bli gravid igen. Återigen, jag hoppas jag inte skrämt dig genom att berätta min historia. Det kommer att bli bra för dig, kroppen har ju en enorm förmåga att återhämta sig!! :)

• NuMom

Ingen fara, jag tänker egentligen som du. Hellre snitt än anal inkontinens. Snitt är ju inte heller riskfritt, men jag tror inte jag vågar chansa med risk att spricka igen.

• mommytwo

Finns en tråd som heter sfinkterrupturtråden, om du vill prata av dig :). Du är verkligen inte ensam!! Grattis till Bebisen!

My Baby K 091031
  • ET90

Snälla ni, alla sfinkterruptursystrar! Svara mig innan jag blir knäpp. När ni fick er första mens efter förlossningen, fick ni plötsligt ont i underlivet igen? Jag tycker att dagarna har blivit bättre, det är idag 8 veckor sedan jag fick min sfinkterruptur grad 3. Igår kom mensen som ett brev på posten (det måste vara mens, jag ammar inte, det är färskt och mycket blod och avslaget slutade för två veckor sedan) och plötsligt har jag fått ont i klippet/bristningen igen.. Jag vet inte hur länge till jag ska orka, äntligen började det vända och så nu detta... Hade ni också ont i ärret eller i underlivet generellt vid mens efter förlossningen? Att få in en tampong Är totalt omöjligt, gör så ont. Snälla svara! Mvh Helena

• ET90

TILL ALLA ER SOM FÅTT SFINKTER!

fick ni efter förlossningen hemorrojder? Jag tror att det är det jag fått, hade tidigare en hudflik utanför analöppningen, som nu är röd irriterad och gör riktigt ont. Råkade ni ut för det också?? Berätta gärna om era erfarenheter, är så less på alla besvär nu :( :(

Svar på tråden Sfinkterruptur med läkningskomplikationer