• ellen81

Läraren ringde hem

I eftermiddags fick jag ett samtal av min 16-åriga dotters lärare.
    Han berättade först att hon hade väldigt mycket ogiltig frånvaro vilket jag självklart inte tycker är okej, men sen kom han in på att hon verkat må väldigt dåligt den senaste veckan.
    Han frågade mig även om hon åt ordentligt hemma, eftersom hon aldrig ens går till matsalen i skolan. 
    Hon har alltid sagt till mig att hon äter ordentligt i skolan (då hon inte äter mycket hemma).
    Just nu är hon inte hemma och det känns inte lämpligt att ta det sent ikväll när hon kommer hem.
    Men allt det här gör att jag känner att jag misslyckats med allting, hur har jag kunnat undvika att se hur hon mår?
    Hur ska jag prata med henne?
    Hon fullkomligt hatar att prata med mig och hon gör det väldigt sällan.

Skulle behöva lite feedback!  

• Svar på tråden Läraren ringde hem
  • Machapuchare

Tag kontakt med kurator på skolan eller vårdcentralen för att få stöd och hjälp.
    Var noga med att inte skuldbelägga!! Säg att du ätr orolig för henne, att du sett att hon verkar må dåligt. Fråga henne vad du kan göra för att underlätta för henne.  

• principessan

Vänta dig inget svar och kräv inget heller. Säg att du ser att hon mår dåligt och att du gärna hjälper henne. Säger hon inget på en gång så hade jag väntat någon vecka och tagit kontakt med typ kuratorn på skolan för vidare råd.

• MammaEmelie91

Jobbigt. Som principessan säger, säg att du ser att hon mår dåligt.. Säg även till henne att om hon inte känner för att berätta så behöver hon inte men att du finns där och skulle hon vilja berätta så kan hon komma när hon vill.

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Indianica

Det är ju inte så lätt att se det och att förstå, hon har ju inte riktigt fört fram sanningen till dig om sitt ätande och så, då blir det ännu svårare. Men det är naturligt att som förälder lägga skulden på sig själv. Men nu har du "chansen" att "erbjuda" henne ditt stöd. Tycker också skolkuratorn kan vara en god idé. I den här åldern är ju mkt kritiskt samtidigt som man rent utvecklingsmässigt frigör sig ifrån sina föräldrar, så ofta behöver man en utomstående att prata med (också).

Svar på tråden Läraren ringde hem