• lagotto

Sambon fick inte vara med på sin dotters utvsamtal

Har en stilla undran finns det några där ute som inte har fått varit med på sitt barns utv samtal i skolan?
    Jag frågade min sambo i går när hans dotter skulle ha sitt utv samtal i skolan.
    Då fick jag till svar att hans dotter hade bestämt att han inte fick komma med snacka om att hakan trillade  ned till golvet. Och min sambo är som dom flesta han vill inte bråka så han bara accepterade det och tog inte reda på när det var och gick ändå.
    Jag tror att andledningen till att han inte fick vara med för dottern är att han inte ska få reda på hur illa det går för henne i skolan pga hennes frånvarro.
    Så min fråga är det någon som har varit med om att dom inte har fått varit med på utvsamtalen i skola el förskolan ? För ena föräldern eller barnet inte ville ha med den andra föräldern.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-24 13:43
    Ja min sambo ville vara med på utv samtalet med dottern.Men då han inte vill bråka som han uttrycker sig så lät han bli. Själv tycker jag att det är inte att bråka om man säger att jag ska vara med på utv samtalen.När det är dag för sonens utv samtal ja då blir det nog inga problem att han inte ska få vara med ska då tillägga att dom har samma mamma.Så det är inte mamman som säger nej till att han inte ska få vara med.

• Svar på tråden Sambon fick inte vara med på sin dotters utvsamtal
  • nillse

Men det kan ju inte dottern bestämma, såvida hon inte är över 18 år då. Där får ju din sambo stå på sig och förklara att han kommer vara med oavsett.

• Sweet life

Min sambos ex var inte med på deras dotters sista utvecklingssamtal.. "jag orkar inte sitta i bilköer" var ursäkten och hon är arbetslös....

• nillse
    Sweet life skrev 2011-11-24 13:22:33 följande:
    Min sambos ex var inte med på deras dotters sista utvecklingssamtal.. "jag orkar inte sitta i bilköer" var ursäkten och hon är arbetslös....

Ja men då ville hon ju inte vara med. TS sambo vill ju vara med på utvsamtalen.
  • FruZäll

Vi har varit på 2 olika samtal

• MrsMommy

Det beror på hur vårdnadssituationen är. Föräldrarna har rätt till samtal vrje termin, dock finns inga krav på att de ska få olika samtal om de är skilda och det finns samarbetssvårigheter. Om han är vårdnadshavare har han rätt att vara med. Kontakta rektor annars.

• Sweet life
    nillse skrev 2011-11-24 13:24:17 följande:
    Ja men då ville hon ju inte vara med. TS sambo vill ju vara med på utvsamtalen.
    Sorry, läste fel...
  • mamma till 2 frön

Det ingår i föräldraransvaret att gå på utvecklingssamtalen i skolan. Skulle aldrig låta mina barn få bestämma en sådan sak, inte heller acceptera det som lärare om det kom till min kännedom.

Svar på tråden Sambon fick inte vara med på sin dotters utvsamtal