Är detta sant eller en myt?????
Är de sant att det gör lika ont vare sig barnet är litet eller stort? Läste att de spelar ingen roll om man föder barnet i vecka 33, för de känns likadant som i vecka 40.. Är det sant..??????
Är de sant att det gör lika ont vare sig barnet är litet eller stort? Läste att de spelar ingen roll om man föder barnet i vecka 33, för de känns likadant som i vecka 40.. Är det sant..??????
Inte för att jag vet säkert men skulle tippa på att det gör lika ont, det är ju inte bebisen som gör ont utan värkarna. Om det skulle va nån skillnad så är det väl just när barnet står i öppningen som kan skilja, stort barn gör ju att det behöver töjas mer. Men det känns spontant inte som om det skulle ha nån jätte stor betydelse.
Inte för att jag vet säkert men skulle tippa på att det gör lika ont, det är ju inte bebisen som gör ont utan värkarna. Om det skulle va nån skillnad så är det väl just när barnet står i öppningen som kan skilja, stort barn gör ju att det behöver töjas mer. Men det känns spontant inte som om det skulle ha nån jätte stor betydelse.
Det är ju huvudmåttet som möjligen kan avgöra hur ont det gör just när huvudet ska ut, men värkarna gör lika ont i vecka 33 som i vecka 43.
Nästan alla tycker att öppningsvärkarna är värst. Där spelar det ingen roll hur stort barnet är, utan man öppnar sig maximalt oavsett barnets storlek. Det som skiljer sig är vid krystningen, när barnet ska ut. Då är det lättare med en liten baby än en stor, men barnet ska vara väldigt stort för att just storleken ska ställa till problem.
Ett stort barn kan göra mer ont än ett litet barn under de sista minuterna av förlossningen alltså.
Ingen aning..
Dock hade min första flicka minst huvudmått och den förlossningen upplevde jag som mest smärtsam.
Den tredje ( flickan hade störst huvudmått) förlossningen upplevde jag som , ja inte smärtfri men väldigt lätt.
Smärta och hur den upplevs är ju väldigt individuellt och det är mycket som spelar in.
Kan inte hålla med om att öppningsvärkarna är dom värsta, många sa till mig att det var sååå skönt att äntligen få börja kryssta i mitt fall stämde det inte!! gjorde väldigt ont att kryssta och då fick jag en välskapt pojke som enligt bm var normal stor även om jag tyckte att han kändes jätte stor
Jag har hört att större barn hjälper till mera vid självaste utskedet.. I mitt fall stämmer det, första vägde 3195kg å d tog 68h å min andra vägde 4170kg å det tog 7h från första värken å han kom ut med blodsprängda ögon och bm
Som alla säger stora barn hjälper till men NEJ så är det inte större barn FÅR inte födas hällst vaginalt då snackar vi om barn på 4,800g där går vissa gränser av att föda vaginalt.
Jag hade väl tufft och jobbig förlossning 24 timmar och dottern var ut med sina 4140g och hennes axel gick urled och jag syddes VÄLDIGT många styggn ..
Sonen som uppskattades till 4885g var tungen att tas ut med snitt han var istället 5810g
jag pratade med en tjej idag som gjort abort i ganska tidig grav (runt v.16) på grund av ett ej livsdugligt barn o sedan fött ett fullgånget barn o enligt henne var det ingen skillnad i smärtan förutom när barnet skulle ut.. dvs. att öppna sig gör lika ont oavsett storlek på barnet.
De3t enda jag hört är att det kan vara jobbigare att krysta fram ett litet barn då "man inte riktigt får grepp".
Öppningsvärkarna gör bara ont (riktigt ont) de sista få timmar tycker jag. Ju närmare man kommer "finalen" desto mer. Men när barnet sen ska komma ut så kan det vara värre än öppningsskedet (mina första två förlossningar) på grund av att de ligger lite "fel" - snett eller fastnar (som i mitt fall). Tredje barnet som var störst som kom helt normalt ut gjorde nästan inte alls ont att krysta tycker jag. De första två, i synnerhet första barnet, gjorde mycket mer ont att krysta än själva öppningsskedet.
Tyckte utdrivningsskedet var fruktansvärt, gjorde så hemskt ont och de sista centimetrarna..det var det värsta under förlossningen. Nu födde jag en vecka övertiden, en liten kille på 3585 gram med Huvudomfång på 36 cm.
Oftast brukar barnen vara rätt stora redan i vecka 30, så det klart det gör ont!
Öppningsvärkarna är densamma då det som gör ont då är livmodertappen som ska utvidgas som vid abort eller förlossning oavsett vecka.
Har gjort 1 abort, precis på gränsen till kirurgisk i vecka 9, helt klart väldigt liten men ont ja det gjorde det men inte ens i närheten av hur ont det gjorde med fullgången graviditet.
Vissa säger det inte är någon skillnad att få ut en bebis på 2000 gram eller 4500 gram (de som nu fått göra det) Det är mest huvudomfånget som spelar någon roll.
Så det sagt, öppningsfasen är nog densamma, men utdrivningsskedet något helt annat.