• Makka Pakka

STOR bakslag i potträningen! Vad göra?!

Lite bakgrund. Sonen har sen han var 2 år både kissat och bajsat på toan. Det dröjde dock nästan 1 år innan han började säga till att han ville kissa/bajsa. Nu har han varit helt blöjfri i 2 mån (nattorr sedan läääänge men haft blöja ändå fram till nu). Han började gå själv på toan och sätta sig där när han behövde och inte en enda olycka skedde...

Men nu, helt plötsligt, har han börjat kissa på sig varje dag, flera ggr samt bajsat på sig 2 ggr.   Detta har hållit på i 1 vecka och jag är trött på nedkissade kläder och möbler. Vad ska man göra?Skrikandes

Vi uppmuntrar, frågar ofta, sätter honom ibland även om han säger att han inte vill kissa, han får klistermärken vilket han tycker är jätte roligt osv osv. Vi visar inte ilska eller besvikelse när olyckan sker.. Men ändå fortsätter han kissa på sig.. Det känns som lathet.. eller trots.. inte vet jag.. han är snart 3½ år.  

Erfarenheter?

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Svar på tråden STOR bakslag i potträningen! Vad göra?!
  • Philippa

Finns inte så mycket att göra än att vänta på att det vänder igen....

• Queenie70

Tror det är exakt lathet det handlar om på nåt vis. Fel ord kanske. Men att nyhetens behag av att lära sig gå på toa har lagt sig, och nu är det roligare att fortsätta leka eller göra det man håller på med istället för att gå på muggen när det trycker på och vips så är det försent. Om han inte verkar må dåligt på nåt annat sätt så är det bara att vänta ut och kanske uppmuntra och påminna lite extra.

• Makka Pakka
    Queenie70 skrev 2011-11-23 20:04:19 följande:
    Tror det är exakt lathet det handlar om på nåt vis. Fel ord kanske. Men att nyhetens behag av att lära sig gå på toa har lagt sig, och nu är det roligare att fortsätta leka eller göra det man håller på med istället för att gå på muggen när det trycker på och vips så är det försent. Om han inte verkar må dåligt på nåt annat sätt så är det bara att vänta ut och kanske uppmuntra och påminna lite extra.

Ja, lathet måste det vara.. Precis nu så både kissade och bajsade han på sig INNE PÅ TOALETTEN för att han håll på att leka med sin leksak som man kan fylla med vatten
  • Makka Pakka

Han är inte sjuk så vitt jag vet,, och det har inte hänt nåt speciellt i livet så det kan inte vara fysiskt eller psykist.. eller?

• Makka Pakka

Läst så många ggr men inte fler svar?

Behöver verkligen råd.. Nyss kissade han på sig i mitt knä! Så det var bara att byta han och mig!  

• fågelungarna

Jag tror som drottningen1970 skrev, att det är nyhetens behag att kunna som nu är borta, och då är det inte lika roligt längre. En sån period hade min dotter också efter att hon blivit torr, och det har kommit tillbaka vid fler tillfällen. Det är ju roligare att leka än att springa på toa.

Likväl tycker jag nog att du/ni tydligt ska markera att det är fel att kissa i byxorna, särskilt i någons knä! Man ska förstås göra det utan att störtskälla eller kränka honom, helt enkelt tydligt säga att det där är INTE ok. Han är 3,5 år och definitivt tillräckligt stor för att kunna sköta det där. Tänk om han skulle kissa t ex i förskolepersonalens knä eller hos någon annan han gillar, vad skulle de tycka om det?!

Sedan får man se till att göra det jättekrångligt efteråt, han måste duscha, och innan du hjälper honom kanske du måste skölja kläderna etc. Samtidigt förklara hur snabbt han hade kunnat leka igen om han bara sprungit på toa i tid, i stället för att stå där och huttra i duschen...

Men jag tycker också ni gör helt rätt som stöttar honom genom att ta honom på toa i förebyggande syfte, för under en sån här bakslagsperiod behöver man nog dela ansvaret för toalettbestyren med barnet. Det viktigaste är i alla fall att ni inte går tillbaka till blöjan!

• TinaElisabeth

Kan du inte låta honom ha blöja så att han slipper misslyckas så mkt? Bakslag jo, visst. Men varför stressa?

Svar på tråden STOR bakslag i potträningen! Vad göra?!