• Han är min son

Blir så trött

Har varit här på FL nu några dagar..
    Läst och följt några nägra trådar och nu senast
    Hur kan ni tycka att AW....... tråden
    Tycker det är läskigt med alla dessa låtsas psykologer här på FL som absolut gör sitt bästa för att få andra föräldrar att må så dåligt som möjligt, och tror de vet allt om barnpsykologi och utveckling för att de läst några böcker.

Barn är olika alla barn fungerar på olika sätt och olika "metoder" vissa barn trivs kanske att ligga i sin egna säng vissa trivs med att samsova. Vissa barn sover gott trots att mamma eller pappa går på toaletten, vissa behöver bäras 24/7. Vissa barn kan bara somna på mammas/pappas famn, vissa barn somnar när deras vagn dunkas i en stol då den vaggas. OSV OSV

Det finns inget rätt och fel man måste pröva sig fram och se vad som passar för just sitt eget barn och oftast är nog det en blandning av alla olika "metoder"

Kan ni inte acceptera att barn fungerar olika och inte minst låta bli att få andra föräldrar att känna skuld för att de hittat en annan "metod" än er som funkar för deras barn.

• Svar på tråden Blir så trött
  • Flickan och kråkan

Har inte läst tråden, men:

- AW har anmälts till barnombudsmannen av svenska barnläkarföreningen.

- Såväl barnläkare som psykologer är mycket kritiska till hennes auktoritära metoder.

- AW motsäger direkt vetenskaplig evidens i många frågor. Gäller inte enbart barns sömn utan även andra frågor som rör exempelvis barn med neropsykiatriska funktionshinder, vaccin etc.

- AW har starka kopplingar till scientologerna.

......och mycket mer. 

Det handlar om mycket mer än att "barn fungerar på olika sätt". Om du följt sömntrådar på AW forum exempelvis, så tror jag faktiskt inte att du skulle ifrågasatt kritiken.           

• Han är min son

Den här tråden handlar inte om AW metoden utan om hur man beter sig här på Familjeliv.. Finns många fler trådar jag sett där andra mammor varit hemska, Fördömande och besserwisser. Riktig mobbning. kallar folk både det ena och andra säger de förstör sina barn för livet och att de är värdelösa föräldrar och varför jo man lämnar sitt barn hos barnvakt några timmar när barnet är halvåret, barnet får gråta i sin säng någon några minuter, man är homosexuell med barn, osv osv

• Flickan och kråkan
    Han är min son skrev 2011-11-24 09:23:57 följande:
    Den här tråden handlar inte om AW metoden utan om hur man beter sig här på Familjeliv.. Finns många fler trådar jag sett där andra mammor varit hemska, Fördömande och besserwisser. Riktig mobbning. kallar folk både det ena och andra säger de förstör sina barn för livet och att de är värdelösa föräldrar och varför jo man lämnar sitt barn hos barnvakt några timmar när barnet är halvåret, barnet får gråta i sin säng någon några minuter, man är homosexuell med barn, osv osv

Nej, mobbning och andra otrevligheter är aldrig OK, men AW tar jag inte ens i med tång. Att människor är upprörda och mycket kritiska till hennes metoder och hemsnickrade teorier är inte märkligt. Och ja, jag tycker utan tvekan att hennes råd har lett till att små barn farit illa - vilket även professionen tycker därav diverse anmälningar till BO bland annat - och det är inte OK och bör tas upp och diskuteras eftersom hon trots allt är en rätt stor auktoritet. Det innebär självklart inte att varje barn per automatik far illa när en förälder använder SHN (självklart inte), och rättfärdigar inte att man inte kan föra ett resonemang på ett civiliserat plan, men det metoden bygger på och vad den faktiskt kan leda (och har lett till) bör alla ta avstånd ifrån.....vilken man faktiskt märkligt nog inte gör. DET gör mig häpen och rätt uppgiven om jag ska vara riktigt ärlig.

Jag kan förstå din reaktion på människors dåliga uppförande på nätbaserade diskussionsforum, men barn har utan tvekan farit illa pga råd som getts av AW och hennes kurare på hennes forum. Det får många att gå i taket.
  • Han är min son

det handlar fortfarande inte om AW:s metoder

• skånegås

Och alla har rätt att anmäla inlägg som är kränkande så tas de bort! Prova det!!

• Flickan och kråkan
    Han är min son skrev 2011-11-24 11:43:06 följande:
    det handlar fortfarande inte om AW:s metoder

Nej, jag förstår det men samtidigt finns det vissa saker som faktiskt upprör människor. Jag har jobbat mycket med mobbning i mitt yrke och det finns tillfällen då jag blivit så förbannad och så jävla upprörd rent ut sagt att jag inte riktigt agerat och sagt sådant som jag rationellt och logiskt vet att jag borde. Det är ingen ursäkt, men kan till viss del vara en förklaring i vissa lägen. Och ja, jag har läst en hel del på AW:s forum som gjort mig lika förbannad och ledsen och fått mig att skämmas över att tillhöra vuxenvärlden.

Men ja, jag håller med dig om att tonen många gånger på nätbaserade forum är under all kritik. Jag håller just nu tillsammans med kollegor på och reder ut en härva och kränkningar på facebook mellan ett antal tonåringar. Det är kanske inte så konstigt med tanke på hur vi vuxna agerar.....   
  • Han är min son
    skånegås skrev 2011-11-24 11:51:37 följande:
    Och alla har rätt att anmäla inlägg som är kränkande så tas de bort! Prova det!!
    ett barn mobbar ditt barn på dagis.. säg till ditt barn att vi tar bort det han sa så nu glömmer du det.. gör inget att det är fler som skriver det och att ditt barn har hört det om och om igen i sitt huvud tills det dom sa var borta

Hur många ggr tror du en mobbad morsa som får veta att hon är värdelös förälder hinner läsa det innan inlägget är borttaget?
  • Jeanetteemilia

Jag håller helt och hållet med dig och var på väg att skriva ett liknande inlägg själv. Man blir förskräkt över hur vuxna människor kan hålla på! Jag tror det är väldigt viktigt att i sådana trådar säga ifrån mot de som skrivet idiotiska saker. Inte tyst se på och förfäras. Om tillräckligt många säger ifrån visar vi att det inte är ett acceptabelt sätt och fler och fler kommer dels att haka på detta med att säga ifrån och dels kommer fler tänka efter en eller två gånger innan de skriver någonting elakt eller kränkande. Det är i alla fall min fulla övertygelse.

• jordgubbe0812

Jag kan också hålla med om att det är hård ton i många diskussionen.  Istället för en saklig diskussion om saker dyker det till som tätt upp kränkande kommentarer och diskussioner om troll.  
    Alla verkar inte ha insett att det går att säga att man tycker någon har fel utan göra det på ett direkt nedvärderande sätt. Och det går att lämna en tråd om tror på berättelsen utan att sabba hela tråden för trådstartaren.

Svar på tråden Blir så trött