• taxsandra

Bajsar bara på potten. Hur blir det på dagis?

Min dotter har bajsat på potten sen hon var 10 månader nu e hon 14 månader och hon bajsar bara på pottan.

Hon är hemma med sin pappa nu men ska börja dagis till våren då är hon 18 månder.
    Tänkte hör med er som haft barn som gått på pottan tidigt hur det blivgt då de börja på dagis??
    Jag är nojig att de ska missa då hon behöver gå pottan. Vill ju inte att hon ska beöva göra ner sig då hon inte är van det så det inte blir fel för henne.

• Svar på tråden Bajsar bara på potten. Hur blir det på dagis?
  • sahara sahara

Min erfarenhet är att de inte har tid eller möjlighet att punktbevaka ett barn för att leta efter signaler, men ett barn som tydligt visar/berättar att hen vill gå på pottan får givetvis gå på pottan. Min dotter erbjuds rutinpottning. Däremot har hon tappat en del av intresset för pottan sen hon började på förskolan - hon har inte längre samma tålamod att hålla sig eller sitta på pottan. Det är för mycket annat spännande runt omkring.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • taxsandra
    sahara sahara skrev 2011-11-21 10:43:35 följande:
    Min erfarenhet är att de inte har tid eller möjlighet att punktbevaka ett barn för att leta efter signaler, men ett barn som tydligt visar/berättar att hen vill gå på pottan får givetvis gå på pottan. Min dotter erbjuds rutinpottning. Däremot har hon tappat en del av intresset för pottan sen hon började på förskolan - hon har inte längre samma tålamod att hålla sig eller sitta på pottan. Det är för mycket annat spännande runt omkring.
    hur gammal e ditt barn? när börja hon på förskolan?
  • sahara sahara
    taxsandra skrev 2011-11-21 11:53:55 följande:
    hur gammal e ditt barn? när börja hon på förskolan?
    Hon är två år, började när hon var 15 månader. Hon lärde sig gå i den vevan, och var nästan helt inkontinent (från att ha varit i princip torr någon månad tidigare). Hon signalerade inte alls längre. Så för oss var det ju inte samma situation som för dig, men jag har pratat med andra som har pottvana barn. De barn som säger till/visar att de måste gå på pottan/toan får göra det, oavsett hur gamla de är, men det är inga förskollärare som EC:ar.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mor till två döttrar

Min dotter var periodvid väldigt hård i magen när hon började på dagis, för hon vägrade bajsa i blöjan. När hon sen bytte dagis löste det sig bättre, dels för att hon var större och kunde vara tydligare med att säga till när hon ville gå och dels för att personalen där var mer intresserad av att se till att hon fick gå...

• Krake

Här kommer visserligen inte allt bajs i toan hemma, det händer att han bajsar i blöjan hos oss med. På dagis gör de dock inga ansatser alls att potta honom. Tycker det är lite dumt men för vår del ingen katastrof.

Moster, inte monster.
  • taxsandra
    Krake skrev 2011-11-21 12:35:15 följande:
    Här kommer visserligen inte allt bajs i toan hemma, det händer att han bajsar i blöjan hos oss med. På dagis gör de dock inga ansatser alls att potta honom. Tycker det är lite dumt men för vår del ingen de är katastrof.
    det är ingen katastrof för oss häller hon skulle bajsa i blöjen.
    Men min funderig är att hon hon har så gott som bara bajsat i pottan från 10 måndare till 18 månder som hon kommer att vara då hon börjar på dagis. Så känns det bara fel att hon ska behöva göra det blöjan då ¨har så länge gjort det på pottan och vissat vad hon vill. Men hoppas på han kan vissa tydligt vad hon så blir det ju inge problem men de vet jag inte än då det är ett tag kvar till hon börjar på dagis hon börjar i mars. Vad jag är mäst rätt för är inte att hon ska börja bajsa i blöjan utan att hon ska börja hålla sig så hon blir jätte hård och får problem mad att bajsa. 
  • Krake

Självklart förstår jag att det är viktigt iom att hon som du säger inte är van!

Men om hon inte ska börja förrän i mars så tror jag det kommer funka. Hon är ju nästan 2 år då och har varit "bajstorr" i ett år. 

Moster, inte monster.
  • taxsandra
    Krake skrev 2011-11-21 19:09:17 följande:
    Självklart förstår jag att det är viktigt iom att hon som du säger inte är van!

Men om hon inte ska börja förrän i mars så tror jag det kommer funka. Hon är ju nästan 2 år då och har varit "bajstorr" i ett år. 
    joo de är ju så men de är ju bara tiden som får se hur det går men tror att hon kommer att vissa vad hon vill änu tydligare då.
  • miljarden

Men har hon någon bajsrutin, eller bajsar hon närsomhelst på dagen Hur vet ni att hon behöver bajsa?

• taxsandra
    miljarden skrev 2011-11-26 21:08:52 följande:
    Men har hon någon bajsrutin, eller bajsar hon närsomhelst på dagen Hur vet ni att hon behöver bajsa?
    Min dotter bajsar ibland på morgon men ofta efter hon ätigt lunch och iblad på kvällen.
  • miljarden
    taxsandra skrev 2011-11-29 16:04:23 följande:
    Min dotter bajsar ibland på morgon men ofta efter hon ätigt lunch och iblad på kvällen.
    Men då är det kanske lätt att be förskolepersonalen ta henne till toa efter att hon har ätit lunch?
  • taxsandra
    miljarden skrev 2011-11-29 18:42:37 följande:
    Men då är det kanske lätt att be förskolepersonalen ta henne till toa efter att hon har ätit lunch?
    Joo blir väl så hoppas jag men d et är ju många som ska hjälp efter lunch många som ska sova ovs.
    men det blir nog bra är ju inte mars änu så men man har funderingar
Svar på tråden Bajsar bara på potten. Hur blir det på dagis?