• krokus

hur ska jag göra?

Hjälp!
    Jag tycker att det här med ec verkar himla smart, och jag har provat med min sexveckorsbebis sedan han var en månad ungefär, men det går sådär. Han har nästan alltid tygblöjor på dagen, och eftersom jag fortfarande inte har fattat hans signaler så har jag provat att kissa honom på rutin när jag vet att han borde vara kissnödig, alltså när han just har vaknat (blöjan är nästan alltid torr).
    Men han vill inte, är ledsen ibland och då vill jag ju inte hålla honom för länge. Ibland är han inte ledsen och skriker men kissar oftast inte. Men såfort han börjar amma så kissar han ju.

Hur ska jag göra? Om jag avbryter amningen blir han ju också störd och arg och ledsen? Jag vill så gärna att det ska fungera!

• Svar på tråden hur ska jag göra?
  • Krake

Jag tycker du ska ta det lugnt och inte stressa fram det. Om han kissar på pottan/toan någon gång så var glad över det! Fortsätt försöka men utan press. Det kommer garanterat löna sig på sikt med en tidigt torr unge, även om ni inte kommer vara blöjfria än på ett tag.

Moster, inte monster.
  • krokus

Nej jag vill ju absolut inte pressa honom. Men svårt är det för jag vill ju att det ska fungera och tycker att det kan väl inte vara så himla svårt att kissa när jag håller honom när jag VET att han är nödig... Fånig förälder, jag vet..

Men det är helt enkelt bara att fortsätta och vänta? Det är inte så att han inte kommer förstå poängen utan blir "för" van vid blöjorna istället?

• Krake

Varför vill du att det ska fungera? Har du ställt dig den frågan? Det låter rätt forcerat och stressat när du beskriver hur du känner. Är det något duktighetstryck som ligger i bakhuvudet?

Hur det kommer att bli finns det ingen som kan svara på. Vad innebär "för van vid blöjan"? Att han använder blöja tills han är ett par år? Är det så farligt? 

Han kommer att bli torr förr eller senare. Om du redan nu har med pottan i bilden och erbjuder den regelbundet gör du honom en tjänst och hjälper honom på traven. Jättebra! 

Moster, inte monster.
  • mandelblomma
    Krake skrev 2011-11-21 10:14:34 följande:
    Varför vill du att det ska fungera? Har du ställt dig den frågan? Det låter rätt forcerat och stressat när du beskriver hur du känner. Är det något duktighetstryck som ligger i bakhuvudet?

Hur det kommer att bli finns det ingen som kan svara på. Vad innebär "för van vid blöjan"? Att han använder blöja tills han är ett par år? Är det så farligt? 

Han kommer att bli torr förr eller senare. Om du redan nu har med pottan i bilden och erbjuder den regelbundet gör du honom en tjänst och hjälper honom på traven. Jättebra! 
    ställer mig här. Kloka ord.
  • krokus

vad jag menar med "för van" är att det öht inte ska fungera. Så som jag har förstått det måste bebisarna (och föräldrarna) lära sig det här, och att det inte blir bättre/fungerar alls om man inte har lite rutin på det.

Kör ni själva med ec? När började det fungera?

• mandelblomma
    krokus skrev 2011-11-21 10:19:03 följande:
    vad jag menar med "för van" är att det öht inte ska fungera. Så som jag har förstått det måste bebisarna (och föräldrarna) lära sig det här, och att det inte blir bättre/fungerar alls om man inte har lite rutin på det.

Kör ni själva med ec? När började det fungera?
    eftersom du verkar uppleva det som ett stressmoment och bebisen blir störd av det så förstår jag inte riktigt poängen med att forcera.
  • aud

Jag har inga bra råd om att EC:a en sådan liten bebis. Vi började vid fyra månader, höll på i ungefär två och tog sedan en paus för att ta upp det igen vid 10 mån. Och vet du vad? Det går jättebra. Vill du fortsätta nu ska du självklart göra det, men det är inte kört även om man börjar senare. Bajs är på signaler, och kiss på rutin för oss. Men det är tydligt att han passar på att tömma blåsan (såvida han inte är precis nykissad) när vi sätter honom på pottan, så han har absolut fattat grejen. Att ha som ambition att fånga varenda kiss gjorde mig stressad (varför vi tog en paus) men idag erbjuder jag bara pottan och blir glad när det fungerar. Jag sätter honom där efter varje sovstund, då han kissar några min efter att han har vaknat. Det är en bra start för oss, och så blir det några fler gånger om dagen så klart. Då kanske skulle prova något liknande? Börja med att fånga varje nyvakenkiss eller försöka potta när bebisen bajsar men låta det andra vara så länge.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • krokus
    aud skrev 2011-11-21 10:25:03 följande:
    Jag har inga bra råd om att EC:a en sådan liten bebis. Vi började vid fyra månader, höll på i ungefär två och tog sedan en paus för att ta upp det igen vid 10 mån. Och vet du vad? Det går jättebra. Vill du fortsätta nu ska du självklart göra det, men det är inte kört även om man börjar senare. Bajs är på signaler, och kiss på rutin för oss. Men det är tydligt att han passar på att tömma blåsan (såvida han inte är precis nykissad) när vi sätter honom på pottan, så han har absolut fattat grejen. Att ha som ambition att fånga varenda kiss gjorde mig stressad (varför vi tog en paus) men idag erbjuder jag bara pottan och blir glad när det fungerar. Jag sätter honom där efter varje sovstund, då han kissar några min efter att han har vaknat. Det är en bra start för oss, och så blir det några fler gånger om dagen så klart. Då kanske skulle prova något liknande? Börja med att fånga varje nyvakenkiss eller försöka potta när bebisen bajsar men låta det andra vara så länge.
    Jamen det är ju precis det jag försöker med, men som inte fungerar. Mitt problem är inte att bebisen är stressad eller att jag är stressad eller vad nu vissa vill tro, utan att han bara vill kissa när han äter. Min fråga var hur jag gör för att lyckas med nyvakenkisset.
  • Krake
    krokus skrev 2011-11-21 10:27:18 följande:
    Jamen det är ju precis det jag försöker med, men som inte fungerar. Mitt problem är inte att bebisen är stressad eller att jag är stressad eller vad nu vissa vill tro, utan att han bara vill kissa när han äter. Min fråga var hur jag gör för att lyckas med nyvakenkisset.
    Men det handlar inte om att lyckas, det handlar om en kul grej man kan göra med sin bebis. Vad menar du med att det "inte fungerar"? Att det "fungerar" är att han kissar på beställning? Nej, att det fungerar är att han är nöjd och glad, oavsett var kisset hamnar.

Ja, vi EC:ar typ, kan man väl säga iaf. Började sätta mig på toa med sonen när han var tre veckor och har gjort det när andan fallit på, men fokuserat på bajs.  Det har varit rutin, signaler, tajming, allt egentligen. Det har "fungerat" från start på det viset att vi haft det trevligt, och även fått lite bajs i toan ibland. Ibland klockrent varje gång, ibland inget på flera veckor.

Nu är han 1 1/2 och bajsar på toan varje morgon. På dagen är det sisådär: ibland säger han till, ibland inte alls, ibland säger han till alldeles för sent, ibland falsklarmar han. I jämförelse med andra i samma ålder är han dock klart mer medveten om det som händer i brallan, och fattar vad toan är till för etc.

Det bästa är dock att jag inte börjar varje morgon med att byta bajsblöja utan med att sitta en stund på dass. Varje sparat bajsblöjebyte är toppen för oss alla. 
    Moster, inte monster.
  • aud
    krokus skrev 2011-11-21 10:27:18 följande:
    Ja kissar han bara när han äter så kissar han när han äter. Det kan du inte göra så mycket åt. Det enda man kan göra är att själv försöka pricka in rätt, för han kan inte hålla sig. En idé, eftersom du använder tygblöjor och därför lätt kan känna när han kissar, är att hålla koll på hans kissrutiner några dagar och sedan försöka rutinpotta efter det. Snart kanske han inte äter lika ofta eller länge längre, och då kan det kanske vara lättare att fånga de där nyvakskissen.
    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • fågelungarna
    krokus skrev 2011-11-21 09:57:43 följande:
    Hjälp!
    Jag tycker att det här med ec verkar himla smart, och jag har provat med min sexveckorsbebis sedan han var en månad ungefär, men det går sådär. Han har nästan alltid tygblöjor på dagen, och eftersom jag fortfarande inte har fattat hans signaler så har jag provat att kissa honom på rutin när jag vet att han borde vara kissnödig, alltså när han just har vaknat (blöjan är nästan alltid torr).
    Men han vill inte, är ledsen ibland och då vill jag ju inte hålla honom för länge. Ibland är han inte ledsen och skriker men kissar oftast inte. Men såfort han börjar amma så kissar han ju.

Hur ska jag göra? Om jag avbryter amningen blir han ju också störd och arg och ledsen? Jag vill så gärna att det ska fungera!
    Med ettan började jag först vid ca 7 mån, och hon blev blöjfri vid ett år (med min hjälp, och olyckor hemma ca varannan dag) och pålitligt torr vid 1,5 års ålder. Med tvåan som nu är 4 mån så började jag från det att han föddes, så där har jag kanske någon erfarenhet att dela med mig av. Jag tror att det som fick honom att förstå att han skulle kissa när jag höll honom över vasken redan innan han var en vecka gammal, var kissljudet tsssss jag gjorde både när jag höll honom, och de gånger det faktiskt kom något. En betingad reflex så att säga. Och när det väl kom något bekräftade jag med positiv ljus röst.

Just vid nyvak är förstås ett bra tillfälle, men kanske inte att man "rycker" upp dem så fort de vaknar, utan låt det gå några minuter tills han är helt vaken. Min unge brukade särskilt under de första två månaderna somna om i famnen flera gånger innan han vaknade helt, och tog jag honom för snabbt till vasken/potta då så blev han förstås superledsen. Hellre att man missar kisset i så fall. Annars brukar det funka strax efter amning med, låt säga 5-15 minuter, och sedan efter ungefär lika lång tid igen en eller två gånger.

Sen kommer det alltid perioder när plötsligt inget funkar, ungen får sitta en god stund på potta utan resultat, och så kommer det direkt efter på skötbordet. Sånt håller i sig i några dagar, och sen är man tillbaka i normala takter igen. Läs gärna på www.ecsweden.se, en fantastisk informationskälla!
  • sagofröken

Bra länktips här ovan! På ecsweden.se har jag läst om många som ammar och kissar sina bebisar samtidigt - med tex en bunke i knäet.  Nu är min tjej mycket äldre än ditt barn (10 mån) men på natten får hon snutta medan hon sitter på pottan.

• majsan533

Jag körde också EC i princip från början men blandat resultat. På fem sex månader behövde jag bara byta en handfull bajsblöjor men sen kom en period då jag åkte på fyra fem stycken per dag!!

Det viktigaste tycker jag är att man själv är avslappnad och inte får prestationsångest :o)

Vi försökte också koppla ihop själva kissandet/bajsandet med olika ljud och avbröt inte själva kissandet även om det kom när man inte vill (typ i mitt knä, över hela skötbordet...). Jag vet ju själv att det inte är kul att bli avbruten när jag kissar. Kissljudet hjälper oss än i dag då vi tar upp A (2 år) på natten för att kissa. Vi sätter henne på pottan som vi bär in till hennes rum och gör kissljudet och hon kissar i sömnen. Bara att torka och lägga tillbaka i sängen.

Svar på tråden hur ska jag göra?