krokus skrev 2011-11-21 09:57:43 följande:
Hjälp!
Jag tycker att det här med ec verkar himla smart, och jag har provat med min sexveckorsbebis sedan han var en månad ungefär, men det går sådär. Han har nästan alltid tygblöjor på dagen, och eftersom jag fortfarande inte har fattat hans signaler så har jag provat att kissa honom på rutin när jag vet att han borde vara kissnödig, alltså när han just har vaknat (blöjan är nästan alltid torr).
Men han vill inte, är ledsen ibland och då vill jag ju inte hålla honom för länge. Ibland är han inte ledsen och skriker men kissar oftast inte. Men såfort han börjar amma så kissar han ju.
Hur ska jag göra? Om jag avbryter amningen blir han ju också störd och arg och ledsen? Jag vill så gärna att det ska fungera!
Med ettan började jag först vid ca 7 mån, och hon blev blöjfri vid ett år (med min hjälp, och olyckor hemma ca varannan dag) och pålitligt torr vid 1,5 års ålder. Med tvåan som nu är 4 mån så började jag från det att han föddes, så där har jag kanske någon erfarenhet att dela med mig av. Jag tror att det som fick honom att förstå att han skulle kissa när jag höll honom över vasken redan innan han var en vecka gammal, var kissljudet tsssss jag gjorde både när jag höll honom, och de gånger det faktiskt kom något. En betingad reflex så att säga. Och när det väl kom något bekräftade jag med positiv ljus röst.
Just vid nyvak är förstås ett bra tillfälle, men kanske inte att man "rycker" upp dem så fort de vaknar, utan låt det gå några minuter tills han är helt vaken. Min unge brukade särskilt under de första två månaderna somna om i famnen flera gånger innan han vaknade helt, och tog jag honom för snabbt till vasken/potta då så blev han förstås superledsen. Hellre att man missar kisset i så fall. Annars brukar det funka strax efter amning med, låt säga 5-15 minuter, och sedan efter ungefär lika lång tid igen en eller två gånger.
Sen kommer det alltid perioder när plötsligt inget funkar, ungen får sitta en god stund på potta utan resultat, och så kommer det direkt efter på skötbordet. Sånt håller i sig i några dagar, och sen är man tillbaka i normala takter igen. Läs gärna på
www.ecsweden.se, en fantastisk informationskälla!