Simundervisning?
Nån som vet hur mycket simundervisning skolorna är skyldiga att ha?
Nån som vet hur mycket simundervisning skolorna är skyldiga att ha?
Ingen aning, men jag vet att det är under all kritik och att målen är totalt helt åt fanders när det gäller vad man ska kunna....
Tror faktiskt inte det finns nån fastslagen mängd utan det är upp till skolan att ge så mycket simundervisning att alla femteklassare är simkunniga. Alltså falla i på djupt vatten, simma 200meter varav 50 på rygg...
Jag tror det är som Sweet life skriver. Det är väldigt olika hur lång tid det tar för ett barn att lära sig simma, så om all undervisning ska utföras i skolan tar det väldigt mycket tid. De flesta föräldrar sätter ju sina barn i simskola när de är lite mindre, så de kan simma när de är 7-8 år.
I praktiken blir det ofta så att skolan har lite undervisning, och de som inte kan simma när de går i år 4-5 får åka några gånger extra. Det innebär att de missar ganska mycket annan undervisning. Tyvärr är det ofta just de eleverna som behöver all undervisningstid de kan få i de teoretiska ämnena...
Vet faktiskt inte, i den skola som ligger där vi bor, har de simskola på sexårsverksamheten, jättebra tycker jag faktiskt.
Min dotter går i 3:e klass och har ALDRIG varit badhuset med klassen. I början av terminen var de EN gång till en strand, men då var det frivilligt att bada.
Det verkar vara olika. Min systersons klass har gått 10 ggr både i ettan och tvåan. Tror de ska ha simundervisning nu i trean också men är inte helt säker.
Det är olika. Här är det 10 gånger i trean. De som inte har lärt sig då får ingen extra hjälp från skolan utan då får föräldrarna lösa det. Och klarar de inte det i sexan eller om det är femman så kan de inte få godkänt i idrott.
Men alla vettiga föräldrar sätter ju sina barn i simskola tidigare så de garanterat är simkunniga.
Tror också det är upp till skolan att få eleverna simkunniga.
Min dotter går i ettan (vanlig kommunal skola) och de börjar redan i 6-års med simundervisning varannan vecka. Det fortsätter så vitt jag vet iaf upp till 4-5 an och kanske ännu högre (men några så stora barn känner jag inte så jag vet inte)
De får börja i lilla bassängen för att sen gå över till stora och simma "korta längder" vilket jag antar betyder på tvärsen på det grunda och sen till slut då långa längder. Nu i ettan så är över halva klassen i stora bassängen men de flesta simmar korta längder.
De måste ju vara skyldiga att ha tills man är simkunnig, då det ingår i läroplanen, eller?
Simkunnig är man när man kan trilla ner i vatten och få huvudet under och sedan simma 250m, dvs vattenprovet. Det är ingenting. Många kommuner erbjuder sommarsimskola också. I min kommun är det tyvärr bara tom ettan, och skolan tillhandahåller bara i tvåan. För att få simma mer än i tvåan så ska man inte ha klarat Vattenprovet.
Vi hade tur och fick gå på sommarsimskolan i en gränskommun där de inte verkar ha några gränser så min son gick på märkestagning och kom ända till Bronsmagistern och 5km-märket.
Om man vill att ens barn ska kunna simma bra så räcker sällan skolans undervisning. Det kan vara bra att sätta sig in i märkena så man vet vad de gör i skolan och kan komplettera själv om man vill. Vi har tagit massa märken privat.
Här har dem 3 tillfällen per termin & 3 extra tillfällen för de som behöver extra träning.
Oj, ingår det i skolan?? Min dotter gick en gång i trean, ettan och tvåan på en annan skola, gick hon ingen gång. Nu går hon i femman och det är ingen sim ning planerad.
Här går de en gång i veckan under 8 veckor i ettan respektive tvåan. 16 veckor totalt, alltså.
Här åker de och badar en gång om året, de gör då ett simprov. De elever som inte klarar de uppsatta målen för årskursen får extra simlektioner. Tror de börjar testa simkunnigheten hos andraklasserna eller om det är i trean