• Anonym

Måste jag göra en synundersökning till?

Igår gjorde jag en synundersökning och jag fick veta hur det låg till med synen. Beställde ett par glasögon men väl hemma började jag fundera på om man inte kanske borde ha linser också. 

Är det en speciell undersökning för linser eller kan man använda sig av den man hade när man gjorde undersökning för glasögon? Jag har ju siffrorna på styrka som krävs. 

• Svar på tråden Måste jag göra en synundersökning till?
  • Tant Groda

Man har inte samma styrka i linser som glasögon. Glasögon brukar vara något starkare. Risken finns att du får göra en undersökning till. Ring och prata med dem, de kanske har en lösning på problemet.

• Sprak

Var med om samma sak. Fast tvärtom då. Gjorde en synundersökning för linser, med köpte ett par glasögon på nätet någon månad senare och ville beställa glas till dem. Jag gick helt enkelt och hörde med dem jag gjorde undersökningen hos och hämtade ut mitt recept. Undersökningar för glasögon skiljer sig lite grann, men ibland brukar de passa på att göra båda två under en synundersökning för linser.

Kom på mig själv nu. Innan man ens får beställa linser hos en optiker måste man göra en undersökning av ögonen, och även efter att man har fått linserna att de sitter rätt. En kontroll av ögonen måste man göra ungefär varje år innan man får beställa nya hos optikern. Mycket regler där.

Beställer du på nätet behöver du inte göra någon undersökning, även om det är rekommenderat.

• Cia o krabaten

Ja dte är inte samma med linser och glasögon.
    För linser måste man dessutom göra en kontroll med mikroskop osv och ev lite mer uppföljningar.
    Har du aldrig haft linser förr är det lite mer första gångerna innan man kommit in i det.
    Ring och hör med optikern vad du behöver komplettera med! 

Svar på tråden Måste jag göra en synundersökning till?