• Smultron12

Har ni kollat upp prolaktinvärdet

Jag vill bara uppmana alla ofrivilligt barnlösa att kolla upp prolaktinvärdet om ni inte har gjort det. Min syster försökte i nästan 2 års tid att få barn utan resultat. Jag googlade då på nätet efter olika anledningar och hittade att man kan ha för högt prolaktinvärde och att det då är svårt att få barn. De hade gjort utredningar men ingen läkare hade en tanke på att kolla värdet för prolaktin. Hon hade lite lite förhöjt värde men det räckte för att inte bli gravid. 2 mån efter medicin mot det höga värdet gav resultat och en liten bebis är påväg.

Ville bara dela med mig om det kan hjälpa någon härinne! 

• Svar på tråden Har ni kollat upp prolaktinvärdet
  • Pimpinellan

Det är det första som kollas vid en utredning så det är ren läkarmiss anser jag att de inte kollade! Normalt sett tar alla det värdet dag 3.

• Hjärtefröjd

Smultron12: Innebar hennes förhöjda värde att hon inte hade ÄL? Jag har något förhöjt värde men alltid ÄL (kollas med VUL) och undrar om det påverkar fertilitetet på något annat sätt än utebliven ÄL?

• Smultron12

Hjärtefröjd: Hon hade äl och mens som vanligt vilket gyn tyckte var konstigt men antagligen var äggen inte tillräckligt bra för att bli befruktade. Hon hade oxå bara något förhöjt värde men eftersom hon ville bli gravid fick hon börja med medecin direkt och efter två mån blev hon gravid och har nu världens sötaste lilla dotter. Så be att få börja medicinera direkt om det inte tar sig. När du väl blivit gravid ska du sluta med tabletterna.

Lycka till!  

• Hjärtefröjd
    Smultron12 skrev 2012-02-26 20:28:03 följande:
    Hjärtefröjd: Hon hade äl och mens som vanligt vilket gyn tyckte var konstigt men antagligen var äggen inte tillräckligt bra för att bli befruktade. Hon hade oxå bara något förhöjt värde men eftersom hon ville bli gravid fick hon börja med medecin direkt och efter två mån blev hon gravid och har nu världens sötaste lilla dotter. Så be att få börja medicinera direkt om det inte tar sig. När du väl blivit gravid ska du sluta med tabletterna.

Lycka till!  
    Tack för ditt svar!

Vet du vilken nivå hon låg på? 
  • Sereena

Hej,

samma var det för mig.
    Efter ca 2-3 års försök gjorde jag en ny miniutredning hos en annan läkare än där jag gjorde första utredningen. Det visade sig då att jag hade förhöjda prolaktinvärden. (Jag begärde ut journalen från den första utredningen och såg då att även den första läkaren hade noterat höga prolaktinvärden - men som hon skrev att det låg på gränsen, så hon informerade mig aldrig om detta. :(( 

Efter några veckor med norprolac för att sänka värdena blev jag gravid!!  

Svar på tråden Har ni kollat upp prolaktinvärdet