• beadis

Kläder som "försvinner" i skolan....

Jag vet inte hur många klädesplagg som bara har "försvunnit" i vårs sons klädlåda/krok.
    Blir galen på sånt här! Självklart är kläderna märkta. Det har varit alltifrån tröjor, jackor, byxor till skor. Sonen och även jag har varit och letat fleeera gånger i skolan. Han går i åk 3.

Någon som har en aning om försäkring och borttappade saker/kläder, gäller sånt?? 
    Vems ansvar är det?

Känner ni igen er?      

• Svar på tråden Kläder som "försvinner" i skolan....
  • Polly

Japp, känner igen mig. Yngsta dotterns fleece byxor försvann från dagis för några veckor sedan . Jag letade överallt hemma och på dagis. Satte till slut upp en lapp där jag skrev och undrade om någon råkat få med sig hennes byxor hem. Tog väl ca 3 dagar sedan låg dom i hennes fack på morgonen när vi kom. Glad blev jag, men tyckte ändå det var konstigt att dom inte skrivit en lapp eller ngt. Det kan ju lätt hända, men hade det v arit  jag hade jag nog skrivit att : ursäkta men dom råkade komma hem till oss.

Vad gäller försäkring osv har jag ingen aning om, kanske man borde kolla upp. 

• beadis
    Polly skrev 2011-11-18 09:56:19 följande:
    Japp, känner igen mig. Yngsta dotterns fleece byxor försvann från dagis för några veckor sedan . Jag letade överallt hemma och på dagis. Satte till slut upp en lapp där jag skrev och undrade om någon råkat få med sig hennes byxor hem. Tog väl ca 3 dagar sedan låg dom i hennes fack på morgonen när vi kom. Glad blev jag, men tyckte ändå det var konstigt att dom inte skrivit en lapp eller ngt. Det kan ju lätt hända, men hade det v arit  jag hade jag nog skrivit att : ursäkta men dom råkade komma hem till oss.

Vad gäller försäkring osv har jag ingen aning om, kanske man borde kolla upp. 

Hemskt nog tänkte jag skönt att någon känner igen sig Tyst

Vi har 3barn och detta problem har vi upplevt både på dagis och även nu i skolan, hur ska man som föräldrer kunna ha koll på sånt här undrar man Obestämd  

Klart man gör allt för att märka kläderna, detta som du upplevt med dagis hände på vår yngsta sons dagis bara några veckor sedan, hans regnjacka var puts väck, letade och letade...utan att hitta den, var på väg att köpa en ny...flera veckor senare ser jag att en blå jacka som ser ut som hans hänger på en annan pojkes krok och tittar på den, jamen visst, självklart är det vår sons...vet inte vad man ska säga mer än att som du skrev, märker man det som föräldrer att man av misstag tagit någon annans kläder...hade jag också skrivit en lapp.

Får kolla upp detta med försäkring, eller om någon här vet mer?

Vi har iallafall inte råd att köpa nya ytterkläder varje månad Obestämd     
  • Ramborg

Man kanske skulle sy på en stor lapp på bröstet med sitt barns namn? Eller tror ni de föräldrar som är sådär oärliga skulle sprätta bort lappen? Om man skriver med penna kan ju syskonen inte ärva sedan.

• Punkster

Att kläder kommer bort kan ju ha flera olika anledningar. En har redan nämnts, att föräldrar råkar ta fel. När barnen blir lite äldre, i skolåldern, så är även glömska/slarvighet från barnens egna sida en bidragande faktor. Barnet leker på skolgården, blir varm, slänger av sig jackan som sedan blir kvar ute när rasten är slut. Barnet går till matsalen för att äta lunch, hänger jackan på en krok och glömmer den sedan kvar där. Barnet följer med en kompis hem efter skolan, och glömmer mössa/vantar kvar där. 

Visst finns det försäkringar för borttappade eller förstörda saker, det är skolan/förskolan skyldig att ha. Kruxet är att det är du som förälder som får stå för självrisken, och den brukar vara ganska dyr. På skolan där jag jobbar är den 1500 kr. Så det lönar sig knappast. 

Svar på tråden Kläder som "försvinner" i skolan....