• Videli

Vilken bältesstol är bäst?

Hittar inga bra tester. Så kanske någon här vet?

• Svar på tråden Vilken bältesstol är bäst?
  • Spexig

Vad jag har fått lära mig så är alla godkända bältesstolar (dvs alla som sälj i Sverige) ungefär lika bra. Så länge du som förare inte får sikten skymd av den eller nåt liknande och barnet sitter bekvämt kan ni ta vilken som helst.

Visst, de som är mer kringbyggda uppe vid huvudet har ju bättre sidokrockskydd, men å andra sidan kommer barnet växa ur den fortare (eller kanske snarare tröttna på att inte kunna se nåt åt sidorna och vägra använda stolen...).

Vi kör en Acta Graco Logico LX comfort och är jättenöjda, dottern sitter superbra. 

• cicci85
    Spexig skrev 2011-11-17 09:28:24 följande:
    Visst, de som är mer kringbyggda uppe vid huvudet har ju bättre sidokrockskydd, men å andra sidan kommer barnet växa ur den fortare (eller kanske snarare tröttna på att inte kunna se nåt åt sidorna och vägra använda stolen...).

Varför skulle de växa ur en stol med bättre huvudskydd fortare?
  • Spexig

Okej, inte växa ur per se, vad jag menar är att ju mer kringbyggt det är desto mer skymmer det sikten åt sidorna och dessutom ser stolen mer ut som en bebisstol. Båda kan få ett äldre barn att ogilla sin stol.

• Cecci78
    Spexig skrev 2011-11-17 20:19:07 följande:
    Okej, inte växa ur per se, vad jag menar är att ju mer kringbyggt det är desto mer skymmer det sikten åt sidorna och dessutom ser stolen mer ut som en bebisstol. Båda kan få ett äldre barn att ogilla sin stol.
    Fast då skulle de inte få åka med i bilen?! Man kan ju inte välja stol efter om barnet tycker det är en bebisstol eller inte, det är ju viktigt att förklara varför de sitter i stolen. Vi har valt Cybex nu när 7-åringen ska vändas till framåtvänd, den har rejäla sidoskydd som höjs när man höjer nackstödet, ofta är det bara själva nackstödet som höjs annars,

Besafe och britax kid plus var de andra vi valde mellan.
  • sarsparis

Jag undrar också, funderar själv på en Cybex, passar den i alla bilar passar den alla barn??

Svar på tråden Vilken bältesstol är bäst?