• villofantasi

Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?

Snacka om att försöka operera bort ett symptom istället för att ta tag i det riktiga problemet. 

Varför har den här människan fått sådan extrem fetma? Ta itu med patientens levnadsvanor, matvanor och det psykiska välmåendet istället för att spendera över 150 000:- på en operation av magsäcken. Miljoner miljoner utav våra skattepengar går till dessa operationer och alla komplikationer som de leder till. 

Har vi ändrat på patientens matvanor eller bara gjort patienten fånge i sin egen kropp? Glöm jul middagen och att äta tre rätters på restaurang med familjen. Glöm också fredags ölen. Och jag hoppas verkligen patienten följer de riktlinjer de får. Men det gör inte alla och som ett brev på posten kommer komplikationer. Och det hela blir ännu dyrare for staten och kräver ännu mer resurser. 

Vänliga hälsningar den eviga skeptikern. 

• Svar på tråden Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?
  • Regnig måndag

Ok, jag litar på att en op kostar så mycket. Hur mycket blir besparingen anser du om man gör som du tycker?
    Behandlar det psykiatriska måendet osv...

Grattis till guldet NZ!
  • pernillamcd

Och jag utgår ifrån att du är oerhört påläst i frågan utifrån de påståenden du gör?

• villofantasi
    Regnig måndag skrev 2011-11-16 19:56:06 följande:
    Ok, jag litar på att en op kostar så mycket. Hur mycket blir besparingen anser du om man gör som du tycker?
    Behandlar det psykiatriska måendet osv...
    Självfallet blir besparingarna större med att inte op. Lägg en bråkdel av vad operationen och alla kostnader kring en op skulle kosta på enPsykolog/ dietist/ sjukgymnast/ personlig tränare/ livscoach osv.  Jag tror alla gånger man får en gladare och välmående patient än med en op där du får info om operationen i massgrupp med andra och ingen uppföljning what so ever.
  • Regnig måndag
    villofantasi skrev 2011-11-16 19:59:52 följande:
    Självfallet blir besparingarna större med att inte op. Lägg en bråkdel av vad operationen och alla kostnader kring en op skulle kosta på enPsykolog/ dietist/ sjukgymnast/ personlig tränare/ livscoach osv.  Jag tror alla gånger man får en gladare och välmående patient än med en op där du får info om operationen i massgrupp med andra och ingen uppföljning what so ever.
    Fast det var inte det jag frågade efter. Vilken storleksordning rör sig besparingarna om?
    En op kostar 150 000, vad kostar alternativ behandling menar du?
    Grattis till guldet NZ!
  • villofantasi

Det enda problem operationen löser är själva vikten. Allt annat måste man jobba med själv om man genomgår en sådan operation. Operations summan blir ju ett tilläg. Teoretiskt sett borde själv operationskostnaden kunna sparas in. Alltså 150 000:- per operation. 

• Regnig måndag
    villofantasi skrev 2011-11-16 20:13:08 följande:
    Det enda problem operationen löser är själva vikten. Allt annat måste man jobba med själv om man genomgår en sådan operation. Operations summan blir ju ett tilläg. Teoretiskt sett borde själv operationskostnaden kunna sparas in. Alltså 150 000:- per operation. 
    Så du menar att det inte behövs någon som helst behandling istället för operation?
    Att de ska klara det helt på egen hand?

Då stupade hela din TS "Ta itu med patientens levnadsvanor, matvanor och det psykiska välmåendet istället för att spendera över 150 000:- på en operation av magsäcken."
    För det du menar nu är att vi ska inte operera utan ni ska fixa det själva...
    Grattis till guldet NZ!
  • Mela78

Din teori håller inte helt. En viktop ÄR lönsam ur en samhällsekonomisk synvinkel. Exempelvis minskar besvär/komplikationer med diabetes mm som en bonus av viktop jämfört med en lyckad viktminskning på annat sätt, vilket ger stora ekonomiska vinster till samhället. 

• EllanEriksson

Vah!? 150 000? Eh ne? Min kille är på utredning för en sådan och för han kommer det kosta 30 000.. Så jag vet inte vart 150 000 kommer ifrån...

• Regnig måndag
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 20:19:32 följande:
    Vah!? 150 000? Eh ne? Min kille är på utredning för en sådan och för han kommer det kosta 30 000.. Så jag vet inte vart 150 000 kommer ifrån...
    Tack, jag tänkte väl.
    Tyckte det lät mycket.... Tja då fanns det inte ett enda rätt i den här tråden.
    Grattis till guldet NZ!
  • villofantasi
    Inu läget måste du ordna allt själv. Förutom operationen. 

Mitt förslag tar jag igen:

villofantasi skrev 2011-11-16 19:59:52 följande:
Svar på tråden Är stark motståndare till gbp operationer/Tjockis operation/ förminska magsäcken! Någon mer som är det?