• med mirakel i magen

första barnet prematur - hur går det sen?!!

fick min lilla tös i vecka 35+1. hon mådde fint, bortsett från trött och lite klen att amma de första dagarna. låg kvar på BB med sond i fyra dagar och sen fick vi åka hem som vem som helst och allt har gått fint :)

halvvägs med henne började jag få mycket SD och blev sjukskriven 25%. annars mådde jag kanon hela graviditeten, rent fysiskt.

gravid vecka 24 nu med nummer två och min stora lilla tjej är precis fyllda året. jag mår liknande som förra graviditeten men känner väl av foglossning och dylikt på ett helt annat sätt med tanke på att kroppen inte hann återställa sig helt från förra turen...

nu till min fråga. har mycket sammandragningar....ofta, regelbundet och ihållande. mitt jobb är väl att vara en bra mamma och även sitta i skolbänken. så att gå och bli sjukskriven är väl kanske inte ett alternativ - från vad liksom? :) med samma symptom i förra graviditeten visades det inga tecken på en förtidig FL. nu vet jag ju att det kan komma tidigt, men måste ju inte eftersom det inte finns någon förklaring till varför första kom för tidigt.
    ....så hur mycket när jag lyssnar på min kropp, ska jag lyssna och ha i åtanke att ettan kom först? eller borde jag förbise det och se detta som en fresh start och helt ny graviditet utan påverkan från första...?

ni som har prematurbarn, blev det bara så eller är det er kropp som inte kan gå hela graviditeten? hur ser statistiken ut på andra barnet om första är prematur?

...blev långt! men hoppas ni ser min poäng bland allt svammel :)

• Svar på tråden första barnet prematur - hur går det sen?!!
  • Havsjungfrun

Sonen föddes 35+6 efter mycket stress på jobbet, tror jag i alla fall var anledningen. Dottern föddes dock på bf. Nr. 3 finns i magen nu, borde ju komma sent om mönstret ska fortsätta...

• Trident5678

Båda mina barn har fötts prematura och de har varit tillväxthämmade.

När jag väntade första barnet, hade jag mycket sammandragningar och fick vattenavgång i vecka 32+3. Jag blev så småningom igångsatt och sonen föddes i vecka 36+3. Han vägde 2095 g och var på neonatal i åtta dygn.

När jag väntade andra barnet, fick jag högt blodtryck och blev inlagd med diffus preeklampsi. I vecka 35+3 fick sonen komma ut p g a minskad aktivitet i magen. Han vägde 1510 g och blev utskriven från neonatal, när han var en månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • med mirakel i magen

Tänkte uppdatera om någon är nyfiken... Åkte in till FL efter detta inlägg, fick väl mest en klapp på axeln efter en mindre kontroll och de menade på att det var normalt och många mammor kommer in som jag...
    I vecka 26+0 gick mitt vatten... Nio dagar senare, 27+2 fick min lilla, lilla flicka se världen för första gången!
    Gravid igen och jag kan säga att läkaren får klappa mig på huvudet bäst han/hon vill... Kroppen ska lyssnas på och kontroller ska begäras!

• Baby Doll

Jag har fyra småttingar här hemma. Dotten som är nu 4 år kom i fullgången tid,
    dottern som är 3 nu kom i v 34+3 av plötslig vattenavgång
    och tvillingarna kom i vecka 30+3. Var inne på en helt vanlig kontroll när dom upptäckte att jag var öppen 4 cm, så jag blev inlagd och vattnet gick den natten.

Nu är jag gravid igen i vecka 29+3 och är livrädd att föda för tidigt igen.
    Du kan hitta mig på min blogg:

www.mybabydolls.blogg.se

LYCKA TILL! :)

Med 4 småttingar och gravid- www.mybabydolls.blogg.se -
  • med mirakel i magen

Tack :) vet att du är med i tråden januari 2013. Har kikat in på din blogg lite då och då. Avundas ditt barnfyllda liv, underbart :)

Nummer två som jag frågade om kom v27+2. Nu ligger jag inlagd för vattenavgång och har gått 30+4 idag. Läkarna här bara skrattar och säger "ja du, din kropp är inte gjord att gå hela graviditeter" :) så något ligger där ju i det, och liksom du så har jag året mellan alla... Kram!

• Baby Doll

Läste också att du fått din guldklimp nu, StOrt och hjärtligt grattis!!!! Kika gärna hos mig fler gånger, kul att följa någon som är i ungefär samma sits som en själv!
    Kram!

Svar på tråden första barnet prematur - hur går det sen?!!