första barnet prematur - hur går det sen?!!
fick min lilla tös i vecka 35+1. hon mådde fint, bortsett från trött och lite klen att amma de första dagarna. låg kvar på BB med sond i fyra dagar och sen fick vi åka hem som vem som helst och allt har gått fint :)
halvvägs med henne började jag få mycket SD och blev sjukskriven 25%. annars mådde jag kanon hela graviditeten, rent fysiskt.
gravid vecka 24 nu med nummer två och min stora lilla tjej är precis fyllda året. jag mår liknande som förra graviditeten men känner väl av foglossning och dylikt på ett helt annat sätt med tanke på att kroppen inte hann återställa sig helt från förra turen...
nu till min fråga. har mycket sammandragningar....ofta, regelbundet och ihållande. mitt jobb är väl att vara en bra mamma och även sitta i skolbänken. så att gå och bli sjukskriven är väl kanske inte ett alternativ - från vad liksom? :) med samma symptom i förra graviditeten visades det inga tecken på en förtidig FL. nu vet jag ju att det kan komma tidigt, men måste ju inte eftersom det inte finns någon förklaring till varför första kom för tidigt.
....så hur mycket när jag lyssnar på min kropp, ska jag lyssna och ha i åtanke att ettan kom först? eller borde jag förbise det och se detta som en fresh start och helt ny graviditet utan påverkan från första...?
ni som har prematurbarn, blev det bara så eller är det er kropp som inte kan gå hela graviditeten? hur ser statistiken ut på andra barnet om första är prematur?
...blev långt! men hoppas ni ser min poäng bland allt svammel :)