Sonen sen med språket vad är bäst för honom?
Kort kan sägas att min son på 3år är efter i språket. På 3-års kontrollen konstaterades att han var sen men inte alarmerande sen samt att han fortsätter att utvecklas. I aug flyttade alla barn som är födda fram till sista aug -08 ner till det "stora dagiset" medans min son (född 1/9-08) blev kvar på småbarnsdagiset med de som är födda efter = han är älst på sitt dagis. Man försöker låta 3-åringarna vara tillsammans en del men det blir inte många timmar i veckan. Tanken var att man skulle flytta resterande 3-åringar efter nyår men så blir det inte utan de kommer tidigast att flyttas i aug -12. Dessutom blev det (enligt mitt tycke) så idiotiskt att man på det "stora dagiset" satte alla 3-åringar på samma avdelning. BVC ansåg från början ansåg att man skulle göra ett undantag och flytta ner min son till 3-års gruppen på det stora dagiset men efter att dagis hade givit sina visioner (som blev några timmar/vecka) så backade de, som kompromiss har sonen fått utökad tid (är FL med tvillingar och har inte tid att språkträna honom så mycket som vi vill hemma).
Nu till min fråga vad är bäst för min son i längden. Att kräva att han ska flyttas ner till 3-års gruppen eller att ha utökad förskoletid på en plats där han är trygg men älst?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-16 08:12
En litet tillägg. På hans avdelning är det han, en tjej som är språk svag (ej sen) och en tjej som är normalt språkbegovad som är -08. På fritiden lekar han ofta med barn från "det stora dagiset" då de är våra vänners barn + att 4st gick på hans avdelning fram tills i aug så han skulle inte vara utan kompisar där.
Självklart jobbar vi med målande språk hemma i alla lägen MEN med två 8 månaders finns inte tid att tex sitta och läsa och prata om bilder med 3-åringen, vilket gör att han får bättre träning dagtid på förskolan.