• Kenize

Flera äggblåsor vid Pergokur. Stor risk för tvilling/trillingar?

Har precis varit på vul efter första omgången dubbelkur av pergotime, dag 12. Gjort enkelkur i tre månader tidigare utan att bli gravid. Fick sexförbud efter jag varit på vul nu för att jag hade för många äggblåsor på gång. Men de var i väldigt olika storlekar. 11, 12 och 23 mm. Hur stor är risken att de två mindre ska hinna bli stora nog innan den större släpper? Eller kan de släppa alla tre samtidigt även om två är betydligt mindre?
    Tänkte inte för mig att fråga min gyn, men efter att ha funderat lite och läst runt på nätet verkar det vara väldigt olika hur läkarna rekommenderar. Vissa får sexförbud för två äggblåsor och andra får det inte trots fyra blåsor.
    Så mycket tankar som snurrar, man vill ju bli gravid så fort som möjligt men undviker gärna att få trillingar, tvillingar hade känts ok dock. En del av mig vill strunta i gyns rekommendationer och köra på ändå även om det kanske är dumt. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Flera äggblåsor vid Pergokur. Stor risk för tvilling/trillingar?
  • Csillag

Hejsan.

Jag tycker att du ska lyssna på din gynläkare då han vet bäst.
    Visst kan du ta risken men om du inte e 100% reda för ev tvilling lr trilling så tycker ja du ska lyssna.
    dessutom så kan ju äggen dela sej.
    säg att tre blir sex då.
    de e just av de här anledningarna dom ger sexförbud.

jag har sj tvillingar.
    jag släppte två ågg med 5 dagars mellanrum.

vi va beredda på tvillingar om de skulle bli de då vi har svårt för att bli gravida valde vi hellre två än inga.
    efter den graviditeten har ja tyvärr aldrig lyckats bli gravid igen o de va 2006.

graviditeten med tvillingarna blev för tung så kroppen tog för mkt stryk.
    tvillingarna fick ja hjälp att bli gravid med.

har oxå käkat pergotime men utan resultat.hade både enkel dubbel o trippel kur men inget funkade.
    gick över till 150 ie Gonal F injektioner o lyckades.
    Men efter pojkarna va födda har inget fungerat.
    blir nu ivf för våran del..sista chansen.

hade ja vari u så hade ja lyssnat på läkaren....äggen kan dela sej.

• Hjärtefröjd

Risken att de två små är mogna när den stora är redo att släppa måste ändå anses som väldigt liten.

Om alla tre äggblåsorna varit över 20 mm hade jag möjligen förstått läkarens "sexförbud", men inte nu...

• Csillag

Tycker fortfarande inte du ska chansa...Om du inte e redo för tvilling/trillingar så ska du ju lyda läkarens ordinationer.
    Är man däremot redo så kan man ju välja sj hur man gör.

du får tänka framåt.....
    OM de skulle bli tvlling/trilling är du redo för de?
    Åh du ska tillbaka till din läkare som gett dej sexförbud.Om du INTE e redo för att de kan bli fler än en bebis så e de ju dumt att chansa för du kan ju inte gå tillbaka o säga till din läkare att du inte ville ha så många utan bara en.

jag som va redo för att ta fler om de blev de e ju skillnad.
    vi pratade om de mkt me våran läkare o han fråga hur vi ställde oss.
    Vårt svar: Hellre fler än en bebis,vare sej de e två lr tre bebisar än ingen bebis allt.

MEN vi e alla olika.O jag hade kämpat många år att bli gravid innan ja blev gravid med mina pojkar.

Struntar du i sexförbudet så måste du kunna va redo för flerbörd om de skulle bli så.

• Kenize

Tack för era svar.
    Om vi struntar i sexförbudet kommer vi såklart vara redo för att det kan bli flerbörd. Vi har försökt i flera år och hade inte haft något emot tvillingar, heller två barn än inget. Trillingar är däremot inget jag tänkt så mycket på och rädslan där är främst den ökade risken för komplikationer under graviditeten och att barnen ska få bestående men av att födas förtidigt osv. Det vill man ju inte .
    Men tänker lite som Hjärtans fröjd, att risken att alla tre ägg hinner mogna till ägglossning känns inte så stor. Har läst en massa andra gamla trådar och på andra forum och fått bilden av att många, med sina läkares godkännande, kör på när en äggblåsa är betydligt större än resterande. Blev lite fundersam över att olika läkare ger så olika rekommendationer.
    Har gjort 3 pergokurer innan som inte gett resultat. Vet dock inte hur många äggblåsor jag fick då eftersom min dåvarande gyn inte tyckte vul vid pergotime var nödvändigt.
    Tack igen för era svar, ska fundera lite till och prata med sambon om vad han tycker.

• Csillag

självklart e inte risken stor du släpper äggen samtidigt MEN du kan ju släppa dom med några dagars mellanrum.
    Pojkarna skiljer 5 dagar på då jag släppte äggen olika dagar.

o därav kan de oxå bli två lr tre

• che71

Hej!
    Jag har tagit första Pergotimekuren o fick i onsdags (dag 16) på VUL veta att det var 3 stora äggblåsor, 14,20 o 22
    Vi får inte försöka sa läkaren!!Obestämd
    Så besviken, om det bara varit 2 hade vi själva fått bestämma om vi ville men inte nu!!
    Har försökt sen sommaren -10 , 1 missfall på nyår i v6, verkar ha ÄL o alla prover är bra, men har fyllt 40, så tiden är ju inte på min sida!!
    Dessutom har ju Pergotime förlängt min cykel, ÄL först på ca dag 17-18 (i vanliga fall på dag 11-12, cykel 25)
    nu blir det väl 31-32 dagars cykel...längtar till mens...om nu inte vårt "mys" kvällen innan VUL (alltså på dag 15)
    resulterar i något !!???.Drömmer.berättade det för läkaren, vi hade ju inte fått förbud innan...så hon vet!!!
    Men jag litar ju på min gynläkare, trillingar är nog inte bra, större missfallsrisk o komplikationer allmänt..
    Hoppas bara att Pergotime funkar bättre nästa månad!!

Vet inte riktigt hur det funkar om äggblåsorna är olika stora, försökte påpeka detta för läkaren, att de på 20-22 kanske släpper o den på 14 kanske inte släpper eller släpper senare, men det kan man inte veta o direktiven (?) måste man följa enligt henne...
    Konstigt bara att vissa här på FL inte ens går på VUL kontroll vid Pergotime behandling!!
    när det nu är så viktigt att det ska bli rätt enligt min gynekolog...

• Csillag

Che71:

Kan förstå du tycker de e lite pissigt efter de du vari med om innan,men du verkar ju ändå förstå varför dom ger sexförbud o se va "konsekvenserna" kan bli lr hur stora komplikationer man kan få.
    självklart kan man strunta o sexförbudet som en del göra fast ja e som du..kan inte förstå varför man går emot sin läkare.dom vet bäst o säger inte de för bara elaka.

förstår att du kämpar för en bebis..sitter sj just nu i ivf karusellel.
    har tagit pergo oxå,både enkel dubbel o trippel dos o dessutom blandat pergo trippel kur med gonal f injektioner.
    tyvärr hände ingenting för mej när ja tog pergon.
    läkarna sa att de va som godis för min kropp..gjorde ingen verkan till ÄL.

Håller fullständigt med dej om VUL när man tar pergo.
    kan inte förstå hur sjuka en del läkare e o bara skriver ut pergo utan att köra VUL på patienterna o kolla upp hur de ser ut.
    Tyvärr e pergo nått som läkare skriver ut väldigt enkelt nu för tiden.
    barnlösheten ökar o fler söker hjälp o läkarna tar den enkla vägen först o säger här e ett recept på pergo,om de inte funkar o du inte blivit gravid om 3-6 månader så hör av dej.

de e helt sjukt...varje person reagerar olika på hormoner o all sån medicin ska kollas upp.

• che71

Är det någon som fått en liten blödning ca 5 dagar efter ÄL med Pergotime?

• flamingo

Csillag: hur vet du att de släppte med fem dagars mellanrum?

• princess77

Personligen hade jag försökt ändå,har haft mer än ett ägg flera gånger med pergo och det har fortfarande inte resulterat i någon graviditet.
    Har en son sen tidigare som kom naturligt efter 5 års kämpande så jag chansar..

• flamingo

Jag hade en på 20 och flera runt 15, och jag fick inget förbud. Är rädd att läkaren hade fel när hon sa att det inte är ngn fara. Särskilt som jag läst att man kunde släppa med fem dagars mellanrum.

• flamingo

Jag hade en på 20 och flera runt 15, och jag fick inget förbud. Är rädd att läkaren hade fel när hon sa att det inte är ngn fara. Särskilt som jag läst att man kunde släppa med fem dagars mellanrum.

Svar på tråden Flera äggblåsor vid Pergokur. Stor risk för tvilling/trillingar?