• ttoml

Hur länge ska man hålla sig isolerad från omgivningen?

Hej! 
    Jag har en liten tjej som föddes i vecka 29+0 hon vägde då 950 g och var 34 lång, väldigt liten för sin ålder då.
    Vi har nu varit hemma lite mer än 1 vecka, och hon har sonden kvar fortfarande.

Vi är just nu väldigt noga med besök och hygien och sånt, vem som helst får inte komma, sprita händerna är ett måste och är någon förkyld så får dom absolut inte komma, men en fundering jag har nu är, ända stället hon följer med till är när vi är in på koller annars får någon stanna hemma med henne hela tiden, MEN NU UNDRAR JAG HUR LÄNGE SKA HON BEHÖVA VARA HELT ISOLERAD?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-15 11:00
    Kanske ska skriva att hon har inte haft något fel på lungorna under hela tiden, och ända hjälpen hon behövt med andningen är c-pap, väldigt lite på den också!

• Svar på tråden Hur länge ska man hålla sig isolerad från omgivningen?
  • Philippa

Min son föddes i vecka 29+6 i juli 2006, vi hade han väldigt skyddad till april 2007 när RS-säsongen började klinga av....

• Cocco

Vi fick träffa folk ute så fort han klarade av att hålla värmen ute.
    M var isolerad från andra barn fram tills han var 5 månader. Sen har vi hållit honom från snoriga barn tills han var över året.
    Allt för att undvika RS, vilket vi klarade.
    Rs för ett fullgånget barn är jobbigt för ett prematurt barn kan det vara livshotande.

• Min älskade dotter

Vår dotter är född vecka 32+2, väldigt liten för sin vecka och vägde endast 865 gram och var 34 cm lång. Hon är idag 6.5 månad och vi har varit väldigt försiktiga. Gick ju promenader o så men vi skulle vara lite försiktiga med köpcentrum och liknande i början. Nu vågar vi absolut vara ute med henne i afärrer men låter henne helst ligga i vagnen så hon inte är så "blottad". Sen träffar vi inte folk som är sjuka. Är väldigt noga med handhygien.

• knäppisen

Sonen föddes i v 29+0 o han följde med till dagis varje dag för att hämta storasyster. Vi diskuterade den frågan med neoläkaren o han tyckte att vi kunde göra på det sättet. Däremot så fick inga småungar peta på honom o vi var restriktiva med besökare med infektioner tills hösten o vintern var över. Vi gick heller inte på öppna förskolan under den perioden.

• S vali s
    Våt dotter föddes i v 31+0 och vägde 1180gr, vi åkte hem från neonatalen då hon var 5v. och fick då  rådet av vår barnläkare  att försöka leva så normalt som möjligt och framför allt att vistas utomhus  så mycke som möjligt
    Vi kom hem i slutet av oktober och redan från början sov hon alltid middag utomhus, vi åkte hem till vänner o bekanta och det enda vi direkt undvek var att träffa andra småbarn under de första tre-fyra månaderna.
    ÖF undvek jag helt under det första året men den berodde nog mer på att jag inte såg någon vits med att gå dit än att jag var rädd för att dottern skulle bli smittad...  
    Den late får brått när det blir kväll
  • Iidizzen

Min son är född i vecka 30+6. Han fick åka hem efter 1 månad på neo. Läkarna sa då att han inte skulle vistas där de var mycket folk, tex buss, tåg, köpcentrum etc. Men vi åkte hem i maj, då var ju RS perioden över.  Han fick ju inte träffa folk som var förkylda. Vi var super noga med hygienen. Nu är han 7 månader och vi är fortfarande försiktiga med det mesta. 
       Håll dig så mycket ifrån folkmassor nu när förkylningarna börjar dra igång. När de är så små är de ju så känsliga.

• klaramamma

Jag tycker som de andra, att du ska vara försiktig över vintern, RS-viruset är rätt läskigt. Min tjej fick det när hon var " 40" veckor och blev jättesjuk, hon föddes i v.28+5, hon fick det av hennes storasyster som lyckades dra på sig det trots att vi höll henne hemma från förskolan.
    Håll er särskilt ifrån andra småbarn...

Svar på tråden Hur länge ska man hålla sig isolerad från omgivningen?