• Puma87

3åtring som börjat kissa på sig efter 1år

Ja min 3åriga dotter har börjat kissa på sig heeela tiden. Hon har varit blöjfri dygnet runt i snart 1år och nu kom detta enorma bakslag. Tvättmaskinen är ständigt igång och lakan i sängen måste bytas 2ggr/dag. är sjukt less på detta nu men vet inte vad jag ska göra. Kan ju itne gärna sätta på henne blöja igen, det är ju både ett steg bakåt i utveckligen och kränkande enligt mig.

Har ni någon erfarenhet och tips?

Jag har inte gjort en big deal utav det utan låtit hennes hållas men ja det har inte fungerat så mkt.

Kitty 081003
  • Svar på tråden 3åtring som börjat kissa på sig efter 1år
  • pigglet

Kan ju finnas många anledningar. Men jag tänker att ni kanske skulle utesluta de rent fysiska? Tex är det vanligt att man kissar ofta när man får diabetes, vet en typ 6-åring som plötsligt började kissa på sig flera gånger/natt.

• Heidi1

med min ena dotter hände det så oxå med, det viisade sig att hon var förstoppad, fast hon bajsade men inte tillräkligt ofta

Mamma till Citrina 061007 & Leia 080617
  • Puma87
    pigglet skrev 2011-11-14 20:33:21 följande:
    Kan ju finnas många anledningar. Men jag tänker att ni kanske skulle utesluta de rent fysiska? Tex är det vanligt att man kissar ofta när man får diabetes, vet en typ 6-åring som plötsligt började kissa på sig flera gånger/natt.
    Nej jag har pratat med BVC om det och dom tar kollat upp blodvärdena osv och allt är som det ska.

På dagis säger hon till personalen att jag säger till henne att kissa på sig. Vilket självklart itne stämmer för vem vill ha kissluktande kläder osv i sitt hem 24/7.

Bajseriet  går oxå hur bra som helst där ere inga problem. Känns liksom bara som trots och lathet just nu. Har ställt en potta i varje rum här hemma för att vara säker på att det finns en nära till hands.
    Kitty 081003
  • vittra

Hur länge har det pågått? Vad säger hon när du tar upp detta? Tycker hon inte själv att det är jobbigt? Du kanske inte ska försöka "spela med" så himla mycket genom att tex sätta pottor i alla rum osv utan kort och koncist säga att nej du, nu finns toaletten där och dit får du gå när du är kissnödig helt enkelt.

Vår dotter har blivit påverkad vid utvecklingsfaser och då har hon plötsligt kunnat missa och fått kiss i trosorna, trots att hon varit torr i evigheter. Men då rör det sig ju om några droppar eller max en halv kissning, man märker ju att det är en miss bara och inget hon gör med vilje. I perioder och särskilt i vissa situationer kan de ju också vara alltför upptagna i sin lek för att komma ihåg att de kanske är kissnödiga, då kan man behöva påminna dem.

Men precis som du säger kan det också komma en våg av det här i och med den värsta trotsen. Vår dotter var mer så här, hon var superduperkissnödig och man verkligen såg att hon stod med benen i kors men skrek rakt ut "jag vill INTE KISSA!!" och skulle liksom försöka bestämma över sin egen blåsa, hon blev helt rasande om man försökte få henne att sätta sig ändå och försökte förklara för henne att hon ju faktiskt behövde kissa. Naturligtvis gick ju inte det utan det kom ju då i trosorna. Alla barn måste lära sig att de kan inte styra och ställa över allt, inte ens sin egen kropp och detta lärde sig även hon efter ett tag men de måste få göra den lärdomen själva. Ungefär samma sak som att hon kunde titta upp och säga att hon ville att solen skulle komma fram, och kunde få världens utbrott över detta faktum att solen inte lydde henne.

Vad som är fallet just hos er är ju svårt att säga, du måste fundera över vad hennes beteende har att berätta. Om du verkligen tror att hon gör detta med vilje så handlar sådant alltid om protesterar av olika slag, och då måste du fundera över vad hon protesterar mot.

• vittra
    Puma87 skrev 2011-11-14 22:46:05 följande:
    På dagis säger hon till personalen att jag säger till henne att kissa på sig. Vilket självklart itne stämmer för vem vill ha kissluktande kläder osv i sitt hem 24/7.
    Missade detta, intressant att hon säger på det sättet till personalen. Det stärker mina misstankar om att hon protesterar mot något, något som hon känner sig fruktansvärt missnöjd med när det gäller just dig och ditt agerande mot henne. Du bör kanske rannsaka dig själv och fundera över vad du har missat i kommunikationen med henne...

Att en 3-åring skulle ljuga på det här sättet tycker jag är ganska allvarligt. Är du säker på att det inte faktiskt är exakt så hon har uppfattat dig just nu? Har du konfronterat henne med detta och påtalat att personalen berättat att hon sagt så till dem. Fråga om hon verkligen tycker att det känns så. Se vad hon svarar.
  • Freddy7

Klart att detta måste vara jobbigt, men tyvärr är väl bakslag vanliga när det gäller kisseriet. Dricker hon mer på kvällen nu än tidigare? Vår dotter slutade kissa på natten när hon slutade med kvällsvälling.

• Puma87
    vittra skrev 2011-11-14 23:05:23 följande:
    Missade detta, intressant att hon säger på det sättet till personalen. Det stärker mina misstankar om att hon protesterar mot något, något som hon känner sig fruktansvärt missnöjd med när det gäller just dig och ditt agerande mot henne. Du bör kanske rannsaka dig själv och fundera över vad du har missat i kommunikationen med henne...

Att en 3-åring skulle ljuga på det här sättet tycker jag är ganska allvarligt. Är du säker på att det inte faktiskt är exakt så hon har uppfattat dig just nu? Har du konfronterat henne med detta och påtalat att personalen berättat att hon sagt så till dem. Fråga om hon verkligen tycker att det känns så. Se vad hon svarar.
    Jag har oxå funderat på det där med protest och det enda jag kan komma på är att hon protesterar mot att hennes pappa tagit enormt mkt avstånd från henne/oss och träffar henne max 1ggn/ månad och då efter mkt tjat från mig (som hon givetvis inte får se heller höra)  När hon väl får träffa honom så kissar hon aldrig på sig eller dyl, detta har pågått i 2månader och hennes pappa började ta avstånd från oss för ca 3½månad.

Jag försöker vara lugn och pedagogisk med henne och se vad/om det är något fel men hon säger inget. Ibland är hon jätteduktig med toan/pottan och ibland står hon bar rätt upp och ner på golvet och säger mamma nu ska jag kissa, jag försöker då få med henne till toan men i samma stund som hon säger det så kommer kisset.

De flesta jag känner vars barn har blivit blöjfria relativt tidigt har alla fått ett bakslag vid just denna ålder men itne så här grovt. Jag känner mig hjälplös just nu då jag märker på henne att hon inte gillar att kissa på sig. Vill självklart att min dotter ska ha det så bra som möjligt och slippa dessa obehagliga händelser.
    Kitty 081003
  • Puma87
    Freddy7 skrev 2011-11-14 23:09:03 följande:
    Klart att detta måste vara jobbigt, men tyvärr är väl bakslag vanliga när det gäller kisseriet. Dricker hon mer på kvällen nu än tidigare? Vår dotter slutade kissa på natten när hon slutade med kvällsvälling.
    Nej hon dricker inte mkt alls på kvällen, ingen välling eller dyl, hon dricker kanske 1 max 2 glas vatten efter middagen och går alltid på toaletten/pottan innan läggdags.
    Kitty 081003
  • vittra

Aha då är det ju en uppenbar orsak till att hon inte mår bra just nu... Har ni har nyligen separerat, eller är det nyligen som de börjat träffats så sällan? Jag tycker att ni bör kontakta BUP. Detta är ju signaler från henne som visar att hon inte mår bra, det har ju ingenting alls med kissandet att göra i sig utan hon vill bli hörd och sedd i detta och hur det har påverkat henne. Har du pratat med henne om detta och sagt att du förstår hur jobbigt det måste vara att få träffa pappa så sällan? Ju förr hon kan få hjälp desto snabbare kommer hon att kunna må bättre igen. Tycker du verkar vara en väldigt bra och lyhörd mamma som försöker ta reda på vad som har hänt och försöker lyssna på henne, fortsätt med det så kommer det bli bättre

Tillägger att BUP naturligtvis inte är något att vara rädd för, de finns till av just sådana här anledningar! De flesta barn reagerar starkt vid separationer, men alla reagerar på olika sätt och då kan man behöva hjälp med hur man ska hantera det. Därför kommer många  till BUP när de märker att barnens beteende på ett eller annat sätt har påverkats negativt och man kan få bra råd från dem hur man ska bemöta barnet i det.

• vittra

Min poäng är alltså att du får inte bukt med problemet genom att försöka lösa kissandet, du får bukt med problemet genom att kommunicera med henne kring orsaken till hennes protest.

• Lillsnufflan

Det är ju inte helt ovanligt med bakslag, i synnerhet inte då det sker förändringar i barnets vardag. Min systerson började t.ex. kissa på sig igen när han blev storebror. Min syster höll på att bli tokig för inget hjälpte, men tillslut slutade han av sig själv, förmodligen när han kände sig hemma i den nya situationen Jag vill egentligen inte leka amatörpsykolog men det låter ju inte helt otroligt att detta med pappan stressar henne. Förmodligen är det där du ska lägga krutet, mår hon bra blir det också lättare att fixa toalettbesöken.

Tyvärr är det kanske tuffare, det är ju svårt att tvinga någon att träffa sitt barn. Har du berättat för honom hur hon mår när hon inte får träffa honom? Om han ändå inte bryr sig är det ju kanske svårt att göra något, då behöver hon hjälp att hantera sveket det faktiskt innebär.   

• vittra
    Lillsnufflan skrev 2011-11-15 15:46:45 följande:

Det är ju inte helt ovanligt med bakslag, i synnerhet inte då det sker förändringar i barnets vardag. Min systerson började t.ex. kissa på sig igen när han blev storebror. Min syster höll på att bli tokig för inget hjälpte, men tillslut slutade han av sig själv, förmodligen när han kände sig hemma i den nya situationen Jag vill egentligen inte leka amatörpsykolog men det låter ju inte helt otroligt att detta med pappan stressar henne. Förmodligen är det där du ska lägga krutet, mår hon bra blir det också lättare att fixa toalettbesöken.

Tyvärr är det kanske tuffare, det är ju svårt att tvinga någon att träffa sitt barn. Har du berättat för honom hur hon mår när hon inte får träffa honom? Om han ändå inte bryr sig är det ju kanske svårt att göra något, då behöver hon hjälp att hantera sveket det faktiskt innebär.   

Det viktigaste är ju dock inte att TS försöker ordna så att hon får träffa pappan oftare igen, saker och ting blir som de blir och man kan inte alltid göra något åt det. Själva situationen är egentligen inte orsaken till beteendet, utan att hon inte har fått bekräftelse för det hon går igenom. Det viktiga är att barnet får bearbeta händelser genom att uttrycka det jobbiga hon känner i och med allt detta, inte att förhindra att jobbiga händelser sker. Hon måste få bekräftelse så att hon får känna att ok mamma har hört och sett mig och det jag går igenom nu, hon förstår hur jag har det och nu vet jag det.
  • Puma87
    vittra skrev 2011-11-15 15:33:47 följande:
    Aha då är det ju en uppenbar orsak till att hon inte mår bra just nu... Har ni har nyligen separerat, eller är det nyligen som de börjat träffats så sällan? Jag tycker att ni bör kontakta BUP. Detta är ju signaler från henne som visar att hon inte mår bra, det har ju ingenting alls med kissandet att göra i sig utan hon vill bli hörd och sedd i detta och hur det har påverkat henne. Har du pratat med henne om detta och sagt att du förstår hur jobbigt det måste vara att få träffa pappa så sällan? Ju förr hon kan få hjälp desto snabbare kommer hon att kunna må bättre igen. Tycker du verkar vara en väldigt bra och lyhörd mamma som försöker ta reda på vad som har hänt och försöker lyssna på henne, fortsätt med det så kommer det bli bättre

Tillägger att BUP naturligtvis inte är något att vara rädd för, de finns till av just sådana här anledningar! De flesta barn reagerar starkt vid separationer, men alla reagerar på olika sätt och då kan man behöva hjälp med hur man ska hantera det. Därför kommer många  till BUP när de märker att barnens beteende på ett eller annat sätt har påverkats negativt och man kan få bra råd från dem hur man ska bemöta barnet i det.
    Nej vi separerade när hon var 4månader men blev ihop igen men levde som särbos, gjorde slut förgott i maj förra året. Han ahr träffat en ny tjej och hon tar upp all hans tid typ. Jag har försökt att prata med henne men det är så svårt vad ska man säga liksom?

Men idag har varit en bra dag för henne i natt var det inte en enda olycka och idag under dagen var det bara 1 olycka. Stor skillnad mot de 6-7 olyckor vi brukar ha per dag.
    Kitty 081003
  • Puma87
    Lillsnufflan skrev 2011-11-15 15:46:45 följande:

Jo jag har ju pratat med honom om det men han bryr sig knappt, hans svar på hennes kisserier och gråtattacker efter honom är "det är bara en fas det går över"

Imorgon ska jag ringa bvc och se om dom kan styra upp en träff med BUP, vill gärna ha med min bvc sköterska då både jag och dottern är enormt förtjusta i henne och jag gärna vill att både jag och dottern ska ha ett extra stöd med oss.
    Kitty 081003
Svar på tråden 3åtring som börjat kissa på sig efter 1år