• ienannandelavtäby

Kan 2åringar "Lika på lika"?

Förväntas en tvååring som vet att det gråa stora djuret med stora öron, snabel och fyra ben, i boken är en elefant, koppla det när tvååringen för första gången ser/håller i en gosedjurselefant med ssamma utseende (dvs grå,stora öron, snabel ect). Ponera att tvååringen är verbal och har pekat på elefanten i boken under ett halvårstid och sagt "elefant" varje gång sidan med elefant dyker upp. Bilden på elefanten är även kopplad till barnsången "En elefant balanserade" dvs tvååringen pekar på elefanten för att visa att "den här sången vill jag sjunga". 

Förtydligande: Förstår tvååringar kopplingen mellan en bild på ett djur med en tredimensionell avbildning av djuret? "Lika på lika".

Inga generella svar tack, utan utgå från ditt/dina barn och egna erfarenheter. Vad boken säger struntar jag i.  

• Svar på tråden Kan 2åringar "Lika på lika"?
  • SilverEmma

Minsta är nu 1,5 och kan namnge flera olika djur i en bok, hämta samma djur som leksak och känner även igen de riktiga djuren om hon ser dem i hagen. Hon säger även "vita lamm" eller "lille katt" eller "lilla snigel" och liknande om hon vill sjunga sången. Storasyster var likadan i den åldern.

Vet dock inte vad som är normalt då jag inte läser några böcker om sånt.

• Makka Pakka

Ja, det kunde han.. i alla fall runt 2½ år när han såg en lite konstig ritad anka i tidningen så sa han "kvak kvak"..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Charlottetott

Min son fyller två i december och har kunnat de ett bra tag. Ibland målar jg olika djur på en sådan ritbräda. Inte alltid de vackraste djuren me han gissar rätt till 99% vilket djur jag målat.

• ienannandelavtäby

Nu när tvååringen vet att mjukisdjurselefanten finns (nuinköpt sedan 1v tillbaka) så kopplar hon direkt den med bilden på elefanten. Det som bekymrade mig var "det första mötet" med elefanten. Att hon inte alls förstod att det var en elefant.
    (köpte flera djur, tex kanin, isbjörn, haj, groda, snigel, fågel) hon har bilder på alla djuren i olika böcker och vet precis vad de heter och till och med på vilken sidan de olika djuren finns. Men när hon fick dem i handen så hade hon ingen aning om att det var samma bruna björn i boken som hon nu höll i handen. Hon tittade bara frågade på mig och frågade "va e de?).
    Till saken hör att dottern är gravt synskadad. Men på rätt avstånd så ser hon utan större problem. Det finns nu misstanke om CVI (tolkningssvårigheter) och det är lite det den här tråden går ut på...
    Hur era barn tolkar det dem ser.

När ditt/dina barn för första gången såg en häst/ko ect i hagen visste barnet då att det var en häst? Utan att du sa något alltså.  

• jordgubbe0812

2 år är ju ganska lång period.  När hon fyllde 2 år namngav hon nog inga elefanter. När hon närmade sig 3 år kunde hon elefant och inse att det var samma elefant i hagen som på bilden. 

Jag tänkte dock på en sak. Ett steg i barnens språkutveckling är generallisering (att allt som flyger i luften från flygplan till fåglar) får ett och samma namn.  Men även motsatsen till generallisering (minns inte ordet) är ett steg.  Bil är den gula bilen som mamma ofta kör, inte bilar generellt.
    Jag ser att förklaringen är flummig. Men man kan se det som att sakerna snarare får egennamn (napp) istället för att alla nappar går under begreppet napp.
    Du vet inte vad människan på gatan heter trots att du vet att människan bredvid dig heter "Nisse".

Jag vet att min dotter sorterade rött på rött när hon var  runt 2 år.       

• Astarte
    ienannandelavtäby skrev 2011-11-14 11:32:25 följande:
    Nu när tvååringen vet att mjukisdjurselefanten finns (nuinköpt sedan 1v tillbaka) så kopplar hon direkt den med bilden på elefanten. Det som bekymrade mig var "det första mötet" med elefanten. Att hon inte alls förstod att det var en elefant.
    (köpte flera djur, tex kanin, isbjörn, haj, groda, snigel, fågel) hon har bilder på alla djuren i olika böcker och vet precis vad de heter och till och med på vilken sidan de olika djuren finns. Men när hon fick dem i handen så hade hon ingen aning om att det var samma bruna björn i boken som hon nu höll i handen. Hon tittade bara frågade på mig och frågade "va e de?).
    Till saken hör att dottern är gravt synskadad. Men på rätt avstånd så ser hon utan större problem. Det finns nu misstanke om CVI (tolkningssvårigheter) och det är lite det den här tråden går ut på...
    Hur era barn tolkar det dem ser.

När ditt/dina barn för första gången såg en häst/ko ect i hagen visste barnet då att det var en häst? Utan att du sa något alltså.  
    Jag har läst någonstans att barn ofta har svårt att gå från mindre till större när de ska förstå. Har de sett en stor elefant kan de förstå att det lilla gosedjuret är samma, men har de bara sett den lilla kan de inte alltid förstå att den stora är samma. Var djuret större än bilden har det kanske med det att göra.
     Tyvärr kan jag inte minnas var det var jag läste det. Det var i någon bok om barns utveckling i alla fall.
  • hannis

Min 1,5 åring gör det utan problem. Han kan även göra ljud till djur som han sett i böcker och sen gör han samma ljud när han ser djuret för första gången i verkligheten.

• BlommyNess12

Min grabb kunde det när han var 1,5

Svar på tråden Kan 2åringar "Lika på lika"?