• Svamla

Bastu eller bubbelbad?

Vi har köpt ett hus som har en tvättstuga med dusch och bastu i bottenplan (på ovanvåningen finns också en dusch).

När vi flyttar in kommer vi att fräscha upp och funderar på om vi ska behålla bastun eller om vi ska skrota dusch/bastu till fördel för bubbelbad.

Hur hade ni gjort?

Används en bastu? I så fall är traditionell eller ång-bastu att föredra? 

• Svar på tråden Bastu eller bubbelbad?
  • Red Velvet

Bubbelbad - alla gånger.

• Miss P71
    Red Velvet skrev 2011-11-13 22:32:55 följande:
    Bubbelbad - alla gånger.
    håller med..tror nog att man kommer att använda dt mer än en bastu...
  • Red Velvet

Tänk dig själv att slänga dig i badet efter en hård dag. Lite tända ljus, ett glas vin och en bra bok.
    Eller efter att ha varit ute i -25 och vill värma kroppen.
    Bastu är också skönt men där sitter man bara och glor och svettas. Har du ansiktsmask/hårinpackning så börjar dom rinna efter ett tag.

• Svamla

Egentligen borde inte valet vara så svårt som ni säger.

Barnens positiva inställning till bastu är väl grundad på att vi bastar i fjällen, men då är det hela upplevelsen som gillas.

Skönt att ni tycker som vi - vi kör på bad. Några tips på badkar då? 

• Sale

Åhh, jag vill ha ett dubbelbad! Vi har redan bastun men det finns plats för ett bubbelbbad dock kan man behöva riva hela dabrummet (cirka 10 m2) och göra om =(

Jag hade i alla lägen valt badet! (men jag lovade min sambo bastu om vi köpte hus)

• Nalliwer

Hade valt bastu utan tvekan. Tänk att  komma in från en uterunda en kall vinterdag till en uppvärmd bastu där hela familjen kan sitt och prata och mysa.

• 071001

Bastu alla dagar i veckan! Flyttar vi till hus är det ett måste för oss.

• Kodia

Vi har både bubbelkar och bastu i vårt hus (inte vi som byggt/valt). Vi använder i princip aldrig bubbelkaret ( vågar inte heller använda det till att tvätta mattor etc som vi gjorde i vårt gamla traditionella), men bastun används ett par gånger/mån på vintern. Vårt bubbelkar rymmer  väldigt mycket vatten, så det tar tid att fylla och tar slut på allt varmvatten, och bubblorna är inte så effektiva, och det låter en hel del. Så om man ska köpa ett bubbelkar ska man nog välja med omsorg!

• Sale

Tänk på att köpa ett kar med inbyggda värmeslingor som värmer vattnet. Luften som trycks in kyler annars vattnet rätt fort.

Svar på tråden Bastu eller bubbelbad?