Kissar 4-5 ggr innan läggdags, vad göra?
Vår dotter, precis 3 år gammal har varit blöjfri på dagen sedan tidig vår och blöjfri nattetid sedan i aug ungefär. Jag frågade henne då om hon ville ha blöja på natten, eller inte, och hon valde då att inte ha på sig blöja nattetid. I början när hon ville fick hon ha blöja, men nu frågar hon inte efter den alls.
I början gick det jättebra, några olyckor o så, men det får man ju räkna med. När hon kissade i sängen var vi på henne, kanske lite för mycket i efterhand, att hon skulle säga till oss om hon var kissnödig. Att det hände mitt i natten, i vår säng och att vi var tvugna att byta laka, tvätta av henne etc etc när man är skittrött kanske inte spädde på tålamodet. Vi skäller absolut inte, men påpekade att hon ska säga till om hon är kissnödig.
Nu har situationen blivit helt galen. Hon försöker/vill kissa upp till 4-5 ggr innan hon kommer till ro och somnar, allt på kanske 30 min. När hon vaknar på natten och kissar händer det att hon då också går upp flera gånger. På dagarna händer inga olyckor och hon är jtteduktig! Det kommer inget kiss när hon försöker på kvällen. Hon blir helt hysterisk om hon inte får kissa.
Hon säger att hon är orolig för att hon ska kissa på sig. Vi försöker säga att det inte är ngn fara om hon skulle göra det, men det går inte att resonera med henne. Att försöka få henne att ligga kvar i sängen när hon börjar tjata om kisseri funkar inte heller. Man vill ju liksom inte neka henne att gå på toa heller.
Har funderat på om hon kan ha urinvägsinfektion, men hon klagar inte på smärta, och på dagen är det absolut inga problem.
Råd och förslag på hur vi ska gå vidare? Kämpa med att inte bli irriterade när hon vill upp o kissa, börja med blöja igen för att sedan börja om, eller bråka och neka henne till att gå på toa efter läggdags? Andra förslag? Det funkar inte såhär, både jag och hennes pappa blir så irriterade och det vill vi ju definitivt inte vara!