• TjärRingen

Kissar 4-5 ggr innan läggdags, vad göra?

Vår dotter, precis 3 år gammal har varit blöjfri på dagen sedan tidig vår och blöjfri nattetid sedan i aug ungefär. Jag frågade henne då om hon ville ha blöja på natten, eller inte, och hon valde då att inte ha på sig blöja nattetid. I början när hon ville fick hon ha blöja, men nu frågar hon inte efter den alls.

I början gick det jättebra, några olyckor o så, men det får man ju räkna med. När hon kissade i sängen var vi på henne, kanske lite för mycket i efterhand, att hon skulle säga till oss om hon var kissnödig. Att det hände mitt i natten, i vår säng och att vi var tvugna att byta laka, tvätta av henne etc etc när man är skittrött kanske inte spädde på tålamodet. Vi skäller absolut inte, men påpekade att hon ska säga till om hon är kissnödig.

Nu har situationen blivit helt galen. Hon försöker/vill kissa upp till 4-5 ggr innan hon kommer till ro och somnar, allt på kanske 30 min. När hon vaknar på natten och kissar händer det att hon då också går upp flera gånger. På dagarna händer inga olyckor och hon är jtteduktig! Det kommer inget kiss när hon försöker på kvällen. Hon blir helt hysterisk om hon inte får kissa.

Hon säger att hon är orolig för att hon ska kissa på sig. Vi försöker säga att det inte är ngn fara om hon skulle göra det, men det går inte att resonera med henne. Att försöka få henne att ligga kvar i sängen när hon börjar tjata om kisseri funkar inte heller. Man vill ju liksom inte neka henne att gå på toa heller.

Har funderat på om hon kan ha urinvägsinfektion, men hon klagar inte på smärta, och på dagen är det absolut inga problem.

Råd och förslag på hur vi ska gå vidare? Kämpa med att inte bli irriterade när hon vill upp o kissa, börja med blöja igen för att sedan börja om, eller bråka och neka henne till att gå på toa efter läggdags? Andra förslag?  Det funkar inte såhär, både jag och hennes pappa blir så irriterade och det vill vi ju definitivt inte vara!

• Svar på tråden Kissar 4-5 ggr innan läggdags, vad göra?
  • vintersnö

Hon är tre år och hantera kisseri handlar om en mognadsfas hos barnet. Varför stressa på henne?

• Toppen9

Håller med vintersnö

Det verkar även som om ni har lyckats få henne väldigt rädd för att misslyckas att hålla sig torr och nu när hon gör sitt bästa genom att gå så fort hon blir osäker på om hon är kissnödig så blir ni irriterade på henne igen?!
    Ta det lugnt och inse att hon gör sitt bästa!

• TjärRingen

Vaddå stressa? Hur vet man om då barnet är moget? Har inte varit några problem tills nu, senaste veckan. Då har hon varit blöjfri dagtid i mer än 7 mån o nattetid i drygt 3 mån.

Det jag inser att vi gjort fel är att vi har påpekat för henne att hon ska säga till oss, detta var inte bra. Jag vet det, skrev det ju redan i ts. Vad jag vill ha är lite tips o ideér, inte mer dåligt samvete! 

• vintersnö

Flickebarnet gör sitt bästa låt henne vara så kommer allt hamna på plats när hon är mogen o ju mer lugn hon är utan att ni är på henne ju bättre blir det. Finns barn som inte är blöjfria förrens 5-6 års åldern! Du är den andra tråden ikväll som nojjar över en 3åring som inte är nattorr snacka om att de små får prestationskrav. Ta på blöjjan o låt henne reda ut det själv så slipper hon vara rädd

• Qliana

Åk till IKEA och köp skyddslakan med henne. Det finns för 70 cm, 90 cm och 180 cm. Jag skulle berätta att det skyddar sängen och inte gör något om det kommer kiss. Ni kan bädda dubbelt. Lakan, skyddslakan+vanligt lakan. Kissar hon så drar ni enkelt av ett lager.

Kanske är jag äcklig, men vi duschar av våra flickor på morgonen och låter dem somna o
    Snabbt istället. Jag torkar av med våtservett och gör ingen big deal av det.

• Eillen09

Jag satte in en potta på min dotters rum , blev hon kissig innan hon somnade , gick hon upp och kissa själv. Funkade jättebra hos oss , kanske kan vara en trygghet för er dotter att veta att potta finns där om hon skulle bli kissig :) . Istället för att var "orolig" för kiss i sängen ...

• vittra

Oj då, vilka konstiga råd du fått känner jag.

Det handlar naturligtvis varken om att ni stressat eller att hon inte är mogen, uppenbarligen är hon ju det eftersom hon är torr och jag fattar absolut inte varför ni ens tänker tanken på att kränga på henne en blöja igen, höjden av skam för henne!!!

Det kan dock tyvärr vara så att det är ert bemötande som gjort henne väldigt orolig angående detta, dessutom kan det hända att hon tex drömmer att hon ska kissa/behöver kissa. Så har vår dotter varit i perioder, hon har tex kunnat gå upp på pottan två gånger i rad, första gången kommer det kiss men andra gången kommer det inget men det känns som att hon tror att hon kissar...

Det som kommer förvärra detta är om ni återigen reagerar med irritation, så gör absolut inte det! Högst troligt är det bara en övergående fas precis som allt annat konstigt de har för sig vare sig det gäller kisseriet eller något annat. Försök bekräfta hennes oro, berätta för henne att du förstår att hon känner sig orolig men att det var ni som gjorde fel genom att reagera som ni gjorde tidigare, säg att ni borde inte ha gjort det för det gör ingenting och det är inget fel om det råkar hända. Be om ursäkt för det och ta tydligt på er själva ansvaret över det som hänt tidigare. Det är ni som måste ta på er ansvaret för att det blev som det blev, och att hon kände sig dålig och illa till mods över detta att hon kissat i sängen osv.

Det kan också vara så att det är ett sätt att förhala kvällarna, det är extremt vanligt i den här åldern. Vår dotter hade tex vattendrickande på schemat när hon ville se hur långt hon kunde gå. Om det är så att detta känns troligt så tala om för henne innan läggning, säg att du har märkt att hon plötsligt vill upp och kissa många gånger och ändå verkar det inte komma något kiss och säg att du därför tror att det egentligen inte är nödvändigt, fråga vad hon själv tror och om hon vet varför hon vill gå så ofta. Om hon inte kan svara så föreslå att hon bara går en gång men att hon då kan sitta en längre stund eller liknande, så att hon är säker på att hon kissat färdigt. Låt henne inte stressa därifrån. Och förklara också tydligt du skulle vilja att det räckte med en gång. Det kan vara så att hon märkt ert dåliga samvete angående detta och spelar lite på det då hon trots allt är i den klassiska trotsåldern. Det beror lite på hur hon i övrigt agerar och hur hon är som person. Men bara för att ge någon ny infallsvinkel.

Slutligen vill jag bara slå ett slag för plastad frotté, om ni inte redan har det i de sängar hon brukar sova så gör en poäng av det och lägg det i sängarna och visa även det för henne så att hon förstår att det är helt ok att det kommer kiss, för nu finns det skydd under som tar emot allt kiss om det skulle hända en olycka.

• vittra

Och just det, potta på rummet är kanonbra och det bör ni absolut skaffa tycker jag så slipper hon upp och springa en massa! Vi har potta och en toarulle precis intill och hon går själv och kissar där om hon behöver.

• Marilyn

Tack Vittra! Precis de råd och det stöd jag behövde. Vet själv att vi gjort fel o skäms grymt mycket över det! Lätt att vara efterklok tyvärr. Ska läsa igenom inläggen igen, fundera o diskutera igenom med mannen också. Vill ju lösa detta så att det blir bäst för dottern. Hon är inne i en riktigt trotsig period o vardagen är överhuvudtaget väldigt påfrestande. Klart det blir värre för henne när vi tjatar. Bäddar om hennes och vår säng imorron o visar henne skydden vi har, det har jag inte tänkt på.

• vittra

Härligt, hoppas ni hittar något som fungerar. Ska tillägga också att om och när ni pratar med henne och gemensamt bestämmer att hon tex bara ska sitta en gång på toaletten men får sitta lite längre (dock bara om hon själv också är med på detta) så är det precis vad som gäller om hon sedan ändå vill upp en massa gånger. Försäkra henne innan om att det nu kommer bli en förändring på kvällarna och att hon förstått detta ordentligt. Försäkra er också om att hon verkligen har kissat och påminn henne igen om att hon nu har kissat så då behöver hon inte kissa något mer innan hon somnar (att hon sedan kan vakna under natten är såklart helt ok och det måste hon ju få göra). Om hon då ändå försöker springa upp så påtala att hon just kissat och att det är dags att sova nu. Spring på kvällarna är som sagt klassiskt, och barnen är påhittiga med vilka anledningar de kan ha för att få springa lite extra!

Svar på tråden Kissar 4-5 ggr innan läggdags, vad göra?