• Anonym (A)

Rasar i vikt

Jag vet inte om man kan kalla detta problem egentligen, men på cirka 3 månader har jag rasat över 10 kilo i vikt - utan att träna! Jag proppar i mig sötsaker och dricker mycket läsk (okej, kanske inte varje dag, men iallafall minst två gånger i veckan) och jag går ändå ner i vikt! I augusti vägde jag hela 78-79 kilo till mina 173 centimeter, idag väger jag 67,7 kilo. Jag har inte mask för jag har tagit en kur sådana tabletter. Bör nämnas att jag är 20 år? Arbetar, men tränar aldrig. Hur kan jag gå ner så mycket i vikt?

• Svar på tråden Rasar i vikt
  • vintersnö

Gå till läkare så kan du ffå svar på din fråga vi är inte läkare direkt

• Anonym (A)
    vintersnö skrev 2011-11-11 15:28:30 följande:
    Gå till läkare så kan du ffå svar på din fråga vi är inte läkare direkt
    Nej jag vet att ni inte är läkare och kan ge mig en diagnos, men vissa av er kanske iallafall har ett hum om vad det kan vara? Inte du iallafall tydligen.
  • vintersnö

Som sagt gå till läkare då dina symtom kan bero på mycket

• Anonym (A)
    vintersnö skrev 2011-11-11 15:42:26 följande:
    Som sagt gå till läkare då dina symtom kan bero på mycket
    Ja men nu bad jag om folks åsikter, inte läkares. Än. Kanske finns det någon här i forumet som varit eller är med om precis samma sak? Alltid skönt att höra andras historier och veta att man inte är ensam. Läkarna sätter bara en snabb diagnos, ger i bästa fall medicin och så är det klart. Hade jag velat gå till läkare hade jag gjort det. 
  • Anonym (Me to)
    Hej! Jag har inga svar på den frågan.. Men däremot har jag varit med om samma sak.
    Jag gick dock ner 6 kilo... från typ maj till juli. Vägde 59 och nu 53... Är fortfarande på
    samma vikt (53). Men har inte haft några andra problem alls så jag har inte uppsökt
    läkare :-S

Äter också massa sött och allt möjligt och ingen träning... Konstigt , men ganska kul på
    ett sätt ändå. Jag har kämpat i 2 år på att gå ner några extra kilo så jag kunde komma i mina
    vanliga byxor sen mina barn och nu kan jag de äntligen.

• Love IT

Kan nog finnas många orsaker men diabetes är en orsak till plötslig viktminskning

• Anonym

Kolla upp din sköldkörtel, blodsocker och be dem kolla om du har någon dold infektion av något slag.

• Zunshine

Struma..??? Inga andra symptom än viktminskning...??? Kolla sköldkörteln om den är överaktiv- då kan det vara giftstruma....

• Anonym (A)
    Anonym (Me to) skrev 2011-11-12 21:59:24 följande:
    Hej! Jag har inga svar på den frågan.. Men däremot har jag varit med om samma sak.
    Jag gick dock ner 6 kilo... från typ maj till juli. Vägde 59 och nu 53... Är fortfarande på
    samma vikt (53). Men har inte haft några andra problem alls så jag har inte uppsökt
    läkare :-S

Äter också massa sött och allt möjligt och ingen träning... Konstigt , men ganska kul på
    ett sätt ändå. Jag har kämpat i 2 år på att gå ner några extra kilo så jag kunde komma i mina
    vanliga byxor sen mina barn och nu kan jag de äntligen.

Skönt att veta att man inte är helt ensam! Ja, jag var också lite överviktig förut, och är jätteglad att äntligen ha gått ner de där extra kilona! Utan att ens anstränga mig dessutom! 
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2011-11-12 23:03:21 följande:
    Kolla upp din sköldkörtel, blodsocker och be dem kolla om du har någon dold infektion av något slag.
    Min mamma hade struma, så hon fick operera bort den för ungefär två år sen. Är det ärftligt? Hon hade dock så att hon gick upp i vikt...
  • Äppelpaj80

Har du några andra symtom än att du gått ner i vikt? Har du stort sötsug, dricker du mycket, går på toaletten ofta, dimmig syn, klåda i underlivet. Då kan det vara diabetes.

• glad i livet

Stress och oro kan få en att antingen gå upp eller ner i vikt med.

• Äppelpaj80

Jag proppade också i mig godis innan jag fick diagnosen diabetes. Det är ett av symtomen utöver dem jag nämnde ovan. Ett annat är kraftigt viktras. Jag gick ner 4 kg på 2 veckor men jag uppsökte läkare snabbt. Vet många som rasat 10 kg eller mer innan de fått vård. Vill inte skrämma dig, bara upplysa dig, för om det är diabetes så är det viktigt att få vård.

• Anonym

Att leva på godis och läsk och inte så mycket mer bidrar till viktnedgång hos de flesta.

Kombinerar du däremot sötsakerna med mat, fett och mackor så får det motsatt effekt. 

Svar på tråden Rasar i vikt