• Lillatroll

Hjälp mig med tips på lekar/sysselsättning för sonen under längre bilresa

I morgon ska jag ut och resa med mina två barn. Det blir en bilresa på ca tre timmar. Min dotter som är två och etta halvt lär sova större delen av tiden men min son som är fem år kommer inte att sova. Jag har laddat med cd-skivor med barnmusik men sonen brukar tröttna efter ett tag. Vad ska vi då hitta på? Kan man lekar några lekar? Jag kör ju bilen men prata kan jag ju Flört  
    Några tips snälla...Solig 

• Svar på tråden Hjälp mig med tips på lekar/sysselsättning för sonen under längre bilresa
  • pigglet

Böcker att titta i. Paper och pennor att rita med. Något att spela på, typ tamagotchi/iphone... Saker att äta, ibland äter vi frukosten/lunchen i bilen så gör man av med 20 minuter till.  En burk med köttbullar o makaroner, eller plättar i bitar tex. Fruktbitar. Salta kex eller salta pinnar.
    Gillar han bokstäver osv kan man leka "Kan du hitta på något som börjar på...s?"  

• Machapuchare

Sjunga sånger. Rörelsesånger kan vara bra (sträcker ena handen fram, sträcker ena handen bak... tex)
    Leka "charader" (gissa vilket djur jag föreställer nu, och så låter man som en ko tex)
    "Gissa signaturmelodin" -man nynnar signaturmelodier till olika barnprogram/filmer så får de andra gissa
    Man kan även ta den varianten att man säger en strof från en film, tex "förgrymmade unge" så får de gissa vilken det är
    Räkna bilar -alla får välja en färg och så räknar man hur många bilar i sin färg man möter
    Sjung en sång de kan och uteslut ett ord, se om de kan gissa vilket ord du hoppat över
    "20 frågor". En skall tänka på något och så får de andra ställa frågor (är det ett djur?, är det brunt?...) och sedan försöka gissa vad det är man tänker på
    Komma ihåg en serie. Jag börjar att säga Ko, sedan är det nästas tur som kanske säger "Ko, Björn", nästa person skall då säga "Ko, Björn, Gris" och så håller man på så tills någon glömmer bort sig.

Svar på tråden Hjälp mig med tips på lekar/sysselsättning för sonen under längre bilresa