• SötaSarah

Lutar åt ett håll/sne i kroppen

Min son på 4,5 månad har kollat MYCKET åt höger, enbart åt höger i famnen under en längre tid men vi har jobbat på det och han är bättre att kolla åt vänster nu, mycket bättre men han föredrar fortfarande höger såklart. Men detta har gjort att han liksom blivit sne och lutar mycket åt höger, både när han ligger ner och när han sitter upp lutar han åt höger även när han kollar åt vänster då blir det ist att huvudet liksom lutar bakåt och han lutar åt höger liksom.

Min BVC-sköterska vill inte ge remiss till sjukgymnast då ho nsäger att det bara är oroande om han tittar åt ett håll så nu när han tittar åt båda hållen är det ingen fara, att ryggen kommer räta ut sig och att han ska sitta upp mycket. Men det känns inte bra. Får pallra upp honom på den sidan i bumbon o matstol.

Inte hört någon som har samma problem heller och litar inte helt på min BVC-sköterska! :( Vet att detta sinkar honom i den fysiska utvecklingen, så jag behöver tips och råd och om någon vart med om samma!!!

Lite bilder (såklart lutar han inte lika mycket som vanligt när han ligger på mage här t ex men man ser där när han ligger i babysittern hur han lutar (eller är böjd åt höger snarare), så är de i famnen o allt, Försöker hålla honom så han lutar åt andra sidan men det tar liksom emot så det är väldigt kämpigt man orkar inte jämt hålla så.

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Lutar åt ett håll/sne i kroppen
  • SophiaI

Kan ju svara här också då :) Vi fick gå till sjukgymnast för att vår tjej hade en favoritsida från tiden i magen. Där fick vi hjälp att träna upp musklerna i den svaga sidan. Så be att få komma till sjukgymnast!

Ett tips vi fick var att "räta upp" henne när hon låg så snett. Samt ha leksaker på "fel" sida så hon kollar åt ovana hållet, och ni ska befinna er på den sida han sällan kollar åt.

• SophiaI

Även böja nacken åt andra hållet så senan där töjd ut. Men som sagt, få tid till sjukgymnast genom BVC så fort som möjligt så ni kan träna bort snedheten.

Det är vanligare än man tror!

• SötaSarah

Ja, alltså själva nacken har vi börjat få ordning på ändå så BVC tyckte inte det behövdes bara för han kollar så bra åt båda hållen nu. Men kroppen är fortfarande såhär trots att han tittar åt vänster och rätar ut men det hjälper liksom inte han hamnar i den här ställningen direkt igen. Men ja, hon vill inte ge remiss för det är ingen fara han ska bara sitta upp mycket sa hon så han får träna ryggen... Men nästa besök den 25e ska jag be om det IGEN om inte det blivit nå bättre.

Vad fick ni för tips angående kroppen/ryggen från sjukgymnasten?

• SophiaI

MYCKET magläge, räta ut honom när han ligger snett, alltså lägga honom rakt. Bära honom på så sätt att kroppen lutar åt andra hållet. Böja huvudet åt andra hållet.

Det är svårt att berätta utan att visa :) Magläget är viktigast.

• SötaSarah
    SophiaI skrev 2011-11-10 11:17:45 följande:
    MYCKET magläge, räta ut honom när han ligger snett, alltså lägga honom rakt. Bära honom på så sätt att kroppen lutar åt andra hållet. Böja huvudet åt andra hållet.

Det är svårt att berätta utan att visa :) Magläget är viktigast.
    Okej, ja. Leon har inte gillat så mycket att ligga på mage o har bara blivit på mjukt underlag, kan ju förklara lite. Men sen några veckor tillbaka har vi skaffat en lekmatta som han ligger på på mage flera gånger om dagen nu så länge han vill sen får han pausa när han blir ledsen. Men då ska jag köra på med det. Räta ut försöker jag ju men det böjs tillbaka direkt så då får jag inte göra annat haha. Försöker bära honom så han lutar åt andra håller okså fast han kan inte riktigt luta åt andra hållet men han blir iaf rak i ryggen då, så ska fortsätta med det också. Och huvudet ja, fortsätter vi träna på där har vi ju sett riktigt bra framsteg i alla fall.

Kör på med det jag gör då helt enkelt, tills den 25e få se vad BVC säger då ska be om remiss då om det inte blivit bättre. Va det dåligt för dom o sitta när dom va så då? Hon sa att jag skulle ha honom mycket sittande och bullra upp på den sidan (fast det är svårt, han lutar ju lite ändå i sig fastän han blir rakare...)
  • Collin

Om inte BVC ger remiss till sjukgymnast kan ni ju söka upp en själva. BVC verkar vara hopplösa med hjälp för diverse åkommor ibland, känns nästan som de rycker på axlarna jämt, typ "det växer bort med åldern".

• SophiaI

Just att sitta sa hon inget om. Men vi började ju gå där när hon var tre månader... Däremot sa hon att vi skulle vänta med sittdelen så länge som möjligt då det är lätt att dom just faller ner med huvudet åt "fel" håll när dom sitter där.

Så jag hade försökt ha honom mer på mage och inte så mycket sittandes om det går, speciellt om han sitter snett.

• SötaSarah

Problemet är ju att han vägrar ligga ner, ligger ju på mage en stund o sådär men annars ska han hela tiden vara med, så då måste han sitta upp, oftast sitter han j i famnen men blir ändå lite sne... Sen msåte jag sätta ifrån mig honom ibland. Men det är grin o skrik om han ligger ner, suck... Det underlättar ju inte :P

• IrisBlå

Min pojke har också varit sne.. Vi har varit hos en kiropraktor som konstaterat att han har låsningar i nacke och rygg. Kanske värt att kolla upp?
    Vi går även till sjukgymnast.

• skånegås

Ring omedelbart till sjukgymnast. MAn behöver INTE remiss och det är bara onödigt att vänta. Beror nog på strama muskler från början som behöver sträckas ut och eftersom de varit strama har det blivit en obalans. Prova att bära honom i sjal (eller ergonomisk sele). Den rätar upp ganska bra och du behöver inte vara Hulken för att orka. Hade ni någon kontakt  med sjukgymnast angående nacken? Ring till samma i så fall.
    Remissfritt i HELA Sverige!

Svar på tråden Lutar åt ett håll/sne i kroppen