• LarsS

Älska elller dö.

Läst en bok av Håkan Nesser, Ensamma. Där sätts en grupp människor, 3 par (Gifta/sambo), inför situationen att en av kvinnorna älskar med med en "bovarna" eller så kommer någon av de sex blir skjuten/dödad. De sex personer har 15 minuter på sig att utse kvinnan.

Hur tänker man som man?

Hur tänker man som kvinna?

PS. "Älska" är nog fel benämning. Bli våldtagen, är nog mer rätt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 12:23
    Stavfel och upprepning:

"med med en "bovarna"" => Med en av "bovarna".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 16:45
    Bara för att "jävlas" så ändrar jag lite på förutsättningarna.

- Det är 4 bovar/våldsverkare.
    - Lokalitet är gammal fabrik.
    - De talar endast "Hittepå"-språket (Ni kan inte kommunicera med dem via ord).

• Svar på tråden Älska elller dö.
  • Pia och Elna

Jag är kvinna och hade nog först frågat de andra kvinnorna om någon är frivillig och det ahde nog ingen varit då hade jag sagt att vi får lotta och att den som får lotten måste göra det.

• miljarden

Spontant känner jag att jag skulle ställa upp utan att tveka. Känns inte som någon big deal när jag försöker leva mig in i situationen.

• power

jag har garanterat satt på värre stolpskott, jag kan anmäla mig som frivillig och be the hero.

kom igen då ra
  • LarsS

Jag hade nog, som man, bett de tre kvinnorna att dra lott. Helst att min egen fru inte drog nitlotten. Kanske tom tvingat dem att dra lott.

• MattiasFru
    power skrev 2011-11-09 12:26:38 följande:
    jag har garanterat satt på värre stolpskott, jag kan anmäla mig som frivillig och be the hero.
  • miljarden
    power skrev 2011-11-09 12:26:38 följande:
    exakt så, hehe. Hur jävla farligt kan det vara liksom.
  • Pentagram

Jag hade vägrat att rösta. "Bovarna" försöker lägga ansvaret på oss offer i det här fallet och få det att framstå som att det är vi som väljer. Det är det inte. Bovarna kan ge sig på vem som helst av kvinnorna utan att vi kan göra något åt det (jag utgår från att motstånd är meningslöst, för frågans skull) och jag tänker inte spela med i den här farsen. De kanske skjuter någon om vi inte väljer, de kanske skjuter någon även om vi väljer. Det är dock ingen som helst naturlagsmässig koppling mellan vårt val eller icke-val som leder till en eventuell skjutning utan det valet är helt och hållet bovarnas.

Visst, visst, det är lätt att vara tuff och komprimisslös bakom en datorskärm, men detta är i alla fall min grundläggande inställning.

• power
    Pentagram skrev 2011-11-09 12:57:44 följande:
    Jag hade vägrat att rösta. "Bovarna" försöker lägga ansvaret på oss offer i det här fallet och få det att framstå som att det är vi som väljer. Det är det inte. Bovarna kan ge sig på vem som helst av kvinnorna utan att vi kan göra något åt det (jag utgår från att motstånd är meningslöst, för frågans skull) och jag tänker inte spela med i den här farsen. De kanske skjuter någon om vi inte väljer, de kanske skjuter någon även om vi väljer. Det är dock ingen som helst naturlagsmässig koppling mellan vårt val eller icke-val som leder till en eventuell skjutning utan det valet är helt och hållet bovarnas.

Visst, visst, det är lätt att vara tuff och komprimisslös bakom en datorskärm, men detta är i alla fall min grundläggande inställning.
    ja så klart. nesser är ingen klant liksom, han har nog koll på existensiella grubblerier. klart det inte är bara att välja så är det klart sen.
    kom igen då ra
Svar på tråden Älska elller dö.