Är det något "fel" på min treåring?
Jag har en treårig pojke. Hans problem är svåra att sätta fingret på, men han är otroligt disträ, har svårt att lyssna på direkt tilltal, blicken liksom glider iväg, och det ser inte ut som när barn bara ignorerar en av ren trots utan jag upplever det som att han har otroligt svårt att koncentrera sig, svarar inte alltid på tilltal. Ibland sitter jag och pratar med honom om något viktigt typ (man får inte slå mamma, då blir jag ledsen!) och blicken bara vandrar iväg och han börjar liksom hitta andra intressanta saker.
Han har troligtvis en språkförsening och vi har fått remiss till logoped nu via BVC.
Han har svårt att koncentrera sig på saker och ting, och jag märker så tydligt hur han är "annorlunda" mot för andra barn, t.ex när grannens flicka (hon är lika gammal) var och hälsade på oss så plockade jag fram penslar och målarfärger åt dem, och den här flickan satt och målade, och skrattade och busade såklart lite, medan min son tar penseln, målar litegrann, tröttnar, börjar skvätta färg, vicka på stolen, putta på hennes papper, peta på henne under bordet.. Såhär är det alltid, trots att han älskar att måla, han kan liksom inte hålla fokus på något som är roligt ens. Han har svårt att uttrycka sig också i och med sin eventuella språkförsening, men det är mest fonologiskt (uttalsmässigt) som han har uppenbara problem, ibland att han hoppar över något ord i en mening, men han talar i meningar med 5-6 ord, och han har svårt att uttrycka sig. Ibland upplever jag att han blir frustrerad och inte vet vad han ska göra, och kan då skrika eller slåss, men jag brukar försöka avleda det och be honom använda sina ord. Min sambo är inte förälder till honom från början och han säger att han tydligt kan se att något inte är som hos "de flesta barn", och det är väl för att han inte har föräldraglasögonen på sig.
Han älskar när man läser för honom, och det klarar han, efter lite träning, av att sitta ganska stilla under tiden man läser.
Jag uppfattar också att han inte alltid förstår vad som händer, eller varför saker och ting sker, han begriper inte alltid varför jag säger åt honom om vissa saker och förstår inte alltid varför saker och ting är "fel" även om jag förklarar det, han blir ofta ledsen och förvirrad av såna här saker, och jag känner i mitt hjärta att det är något som är lite annorlunda med min son, även om jag vissa gånger bara kan sitta och tänka "Men nu är han ju som vilket barn som helst, varför tänker jag såhär?"
Snälla hjälp mig att sortera mina tankar och berätta vad ni tror..