Den nya endometriosbehandlingen Visanne
Hej alla fina kämpande människor!
Jag har diagnosen kraftig/svår endometrios och har nyss genomgått en titthålsoperation där dom hittat endo lite överallt i buken. På tarmarna, urinblåsan, bukhinnan och en cysta på ena äggstocken. Har varit sjuksriven i snart ett år och gått på p-piller som inte haft någon positiv effekt på sjukdomen. Har haft ont varje dag, ja ni vet hur det är.
Min gyn tyckte absolut att jag skulle testa det nya pillret Visanne som är just mot endometrios. (och som dessutom är svindyrt och inte ingår i högkostnadsskyddet) Jag har nu ätit detta i tre veckor och i början fick jag mycket blödningar. Jag känner mig väldigt nedstämd och helt bortkopplad från mig själv, och känner igen det klassiska deppiga hormonerna. Jag hoppas att jag inbillar mig och att det går över..
Jag undrar om det är någon mer där ute som käkar Visanne och hur det fungerar för er? Känner ni er lika nere och deppig som jag? Har ni mindre ont? För mig väger deppighet och smärta ungefär lika. Kan det vara så att man måste äta den ett tag för att kroppen ska ställa in sig på det, och att man förhoppningsvis kan må bra av den om några månader? Och är det värt att prova i massa månader även om man mår skit? Den kostar ju lite för mycket för min ekonomi just nu.
Om någon av er går på någon annan behandling som man inte blir så deppig av, tipsa gärna! Är väldigt less på att ständigt gå runt i ett svart hål nuförtiden. Jag är 22 år och har inga barn idag, men det är såklart min högsta dröm och stundvis det enda jag tänker på. Vill absolut inte gå obehandlad och låta det hela bli värre. Väldigt tacksam för svar :)
Kram på er!