• elviralängtan

Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?

Efter ett antal misslyckade IVF-behandlingar i Sverige har jag och min man kommit fram till att vi vill prova med embryodonation. Jag har mailat till flertalet kliniker i Europa och vi har bl.a. fått svar från en klinik, Reprogenesis i Brno, Tjeckien, som verkar intressant. Är det någon av er som har några erfarenheter att dela med er av från denna klinik, eller andra i Tjeckien?

• Svar på tråden Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?
  • elviralängtan

Tack ni som svarat och kommit med tips!

Jag har fått mailkontakt med några fler tjeckiska IVF-kliniker men det är fortfarande Reprogenesis som känns mest aktuell. Reprogenesis verkar vara en ganska ny klinik och gällande deras donationsprogram så erbjuder de inte embryo från par som genomgått IVF utan embryo från donatorer som matchas med det mottagande paret. Priset för embryodonation är 1400 euro för två insatta embryo. Priset och donatormatchande embryo verkar väldigt bra, nästan för bra... vilket gör att jag undrar om där finns någon hake, sen finns där inga bilder från kliniken på deras hemsida... Jag kanske är nojjig men ska man sätta igång en sådan här process så vill man ju veta att det är professionella människor man har att göra med. 
    Ingen som vet någon här som genomgått behandling i Tjeckien och som kan dela med sig av sina erfarenheter?
    Kram   

• Pimpinellan

Jaha,vi är ju inte intresserade av nån matchning utan vilka överblivna embryon som helst så just den kliniken är inget för oss. Verkar så himla krångligt med matchning när ett barn är det enda viktiga för oss,men full respekt för de som orkar och har råd!

• elviralängtan

Jag känner egentligen samma som dig Pimpinellan, om jag väl har möjlighet att få hålla ett barn i mina armar så spelar det inte så stor roll om den inte har min ögonfärg eller hårfärg men på den kliniken försöker man tydligen matcha alla donatorer med mottager så gott det går. Jag hade likväl kunnat ta embryo från par som genomgått IVF men vad jag försått så är graviditetschanserna något lägre då och ju större graviditetschans desto bättre ( så vida plånboken inte blir alldeles för tom) tänker jag. Kram

• kaprifol66

Hej! Jag har gjort ÄD i Tjeckien och varit i kontakt med ett flertal som gjort embryodonation där. Som ni säger rör det sig oftast om embryon som "produceras" från donator ägg. Antingen embryon som blivit över från ÄD-behandlingar (där paret "donerar" sina embryon till kliniken) eller att klinikerna i Tjeckien oftast använder sig av backup-donatorer (som oftast inte kommer till användning) och att det på så vis produceras embryon som kan användas till ED. Oftast rör det sig då om frysta embryon, men har man tur kan man få även färska embryon om man råkar befinna sig på kliniken vid rätt tillfälle. Detta gör att många kliniker i Tjeckien har hyfsat gott om donatorembryon och kan då matcha. Men ju mer matchning man efterfrågar ju längre tid kan det ta, men köerna för ED är oftast betydligt kortare än de för ÄD). Och priset mycket lägre.
    Jag har erfarenhet av 2 tjeckiska kliniker. Den första ställer jag mig mycket tveksam till. Trodde jag hade hittat "min" klinik (inga köer, lägre pris, snabb kommunikation mm). Men i slutändan verkade väldigt få personer lyckas bli gravida där.... trots att kliniken utlovade 50-60% chans att lyckas.
    Den andra tjeckiska kliniken är betydligt mer välbesökt och har därmed köer. Det finns också en hel del att läsa om (ännu mer i utländska forum) från personer som varit där (och lyckats). Det var också vid denna klinik som jag lyckades vid första försöket (hade gjort 3 behandl på den första kliniken innan dess). Men det kan ju ha varit en slump.
    Man lägger ner mycket pengar i resor, hotell, undersökningar, mediciner. Efter min erfarenhet är jag personligen avvaktande inför "okända" kliniker. Men jag vet också många personer som i denna djungel luskat reda på "okända" kliniker och också lyckats!
    Embryondonation (i Tjeckien) kostar ung 1/3 jämfört m ÄD. Kan absolut vara värt att prova även m okänd klinik. Vet att det i Brno bl a finns ett flertal kliniker.
    Lycka till!

• Veronica1

Hej!

Vi är ett par som har genomgått många IVF här hemma i Sverige, efter vårat sjätte misslyckade försök så hade vi bestämt att vi inte skulle göra fler försök. Det kändes bra när vi hade beslutat det, var helt slut efter alla dessa försök. Vi lyckades på fjärde försöket, men tyvärr var det ett X, som slutade i OP v. 11, det var en väldigt jobbig tid efter det, trodde inte jag skulle orka mer. Men nu några snart 6 månader sen sista försöket så kan jag inte släppa tanken på ett barn!!! Jag vill så mycket så jag vet inte vart jag ska ta vägen... Jag blir tokig! Vi har manlig faktor & mina ägg blir inte bättre med tiden, jag är 39. Hade ett bra samtal med läkaren på kliniken vi har gått hos för någon vecka sen & han rekommenderade embryodonation & att vi skulle kolla upp det. Men till den stora frågan.... Vart vänder jag mig & hur går man tillväga??? Jag har pratat lite löst med min man om det här & han verkar inte helt främmande för det, men jag tror han behöver lite tid på sig.

Tack på förhand!

• Pimpinellan

Vi har pratat om EA i två år utan att komma till skott och inte direkt hittat nån klinik vi kan tänka oss heller. Jag blir ju dessutom gravid ibland så då får man upp hoppet om ett "eget" barn och tja,sen drar tiden iväg igen...  Är dessutom så livrädd att klinikerna ska neka oss p.g.a mina missfall eller vår ålder eller nåt annat strunt! Reser aldrig nånstans heller och har inte flugit på över fem år så bara resan i sig tar emot.

• Veronica1
    Pimpinellan skrev 2011-11-17 15:24:07 följande:
    Vi har pratat om EA i två år utan att komma till skott och inte direkt hittat nån klinik vi kan tänka oss heller. Jag blir ju dessutom gravid ibland så då får man upp hoppet om ett "eget" barn och tja,sen drar tiden iväg igen...  Är dessutom så livrädd att klinikerna ska neka oss p.g.a mina missfall eller vår ålder eller nåt annat strunt! Reser aldrig nånstans heller och har inte flugit på över fem år så bara resan i sig tar emot.
    Jag har oxå lite rädsla för saker, att jag inte fattar vad dom säger så jag gör helt fel eller nåt annat som skulle kunna sabba allt, men andra har ju klarat det Glad. Resan oroar jag mig inte för iaf, jag gillar att resa. Men jag vet ju inte hur jag ska börja & vart jag ska vända mig, behöver någon som vet hur det fungerar. 
Svar på tråden Erfarenhet av embryo-äggdonation i Tjeckien?