• Wilmis07

Era godaste recept på pepparkaksmuffins.

Söker efter ett gott recept på pepparkaksmuffins,någon som kan tipsa?

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Svar på tråden Era godaste recept på pepparkaksmuffins.
  • No ordinary love

Hej, jag brukar göra mjuk pepparkaka varje år då vi har adventfika, men i år ska jag göra muffins istället. Jag hade tänkt att använda mig av samma recept som mjuk pepparkaka eftersom det verkligen är uppskattat :)

Jag brukar inte använda lingon då jag tycker det har en sådan bitter smak och jag gör alltid dubbelsats av glasyren :) Har du inte gräddfil hemma så funkar det super med turkisk yoghurt.

Pepparkaksrutor med ostglasyr 

Pepparkaksrutor med ostglasyr

Tid ca: 30-60 min
    Svårighetsgrad: Medium

Ingredienser
    200 g smör 
    4 dl strösocker 
    4 ägg 
    3 dl gräddfil 
    3 msk pepparkakskrydda 
    2 tsk bikarbonat 
    6 dl vetemjöl 

Glasyr: 
    125 g Philadelphia cream cheese 
    50 g rumsvarmt smör 
    2 dl florsocker 
    1 tsk vaniljsocker 
    1 dl frysta lingon 

Tillagning
    Saftiga och hållbara kakor med
    kryddig smak. De kan frysas helt färdiga.
    Om du föredrar att förvara dem
    i kylen längre tid är det bättre att
    garnera med lingonen allt eftersom
    du tar fram bitarna.

Receptet ger ca 48 rutor
    1. Sätt ugnen på 175°.
    2. Rör smör och socker pösigt med elvisp. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt gräddfilen.
    3. Blanda kryddor, bikarbonat och vetemjöl. Tillsätt blandningen och rör till en jämn smet.
    4. Häll smeten i en ugnslångpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda på andra falsen nerifrån ca 30 min.
    5. Rör under tiden samman ingredienserna till glasyren. Bred den över den kalla kakan. Ställ i kylskåp. Skär i rutor och strö över frysta lingon.

• Wilmis07

Tack

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Era godaste recept på pepparkaksmuffins.