• Tant Green

När lärde sig ditt barn föräldrarnas mobilnummer?

Jag minns fortfarande vårt första telefonnummer som jag lärde mig rabbla när jag var 3 år. Men nu har vi ingen hemtelefon och i somras kom vi plötsligt på att dottern nästan var 6 år och vi hade glömt lära henne våra mobilnummer  

När man hade 1 nummer hem var det ju inte så farligt, 5-6-7 siffror att lära sig ungefär (6 siffror var det när jag var liten), men nu ska de lära sig (minst) två telefonnummer med 10 siffror i varje... jag kan väl avslöja att vi inte har lyckats ännu Oftast, men inte alltid, kommer hon ihåg mitt nummer, och det är väl en bra början, men pappas nummer sitter inte ännu.

Vi kom dessutom på att vi glömt lära henne ringa i en telefon, alltså med siffror, hon har bara letat fram namnet i telefonboken när hon har ringt till mormor... man känner sig inte som någon lysande förälder direkt...

• Svar på tråden När lärde sig ditt barn föräldrarnas mobilnummer?
  • Tant Green

Ingen som kan? Då kanske vi inte är så extrema som jag trodde Jag som blev så stressad när jag läste i somras om vad som är bra om barnen kan när de börjar förskoleklass, t.ex att skala potatis (det hade vi inte ens testat, jag hade inte kokat potatis med skal på flera år) och kunna sitt telefonnummer... Men det kanske inte var så viktigt, hon har fortfarande aldrig ringt hem och de har ännu inte skalat potatis i skolan.

• Tow2Mater

Oj, vid tre! För mig tar det fortfarande kanske tre år innan jag ens minns mitt eget telefonnummer. Min treåring vet ännu inte riktigt sina föräldrars fulla namn, än mindre telefonnummer.

• sweetaly

min yngsta var 4 da hon larde sig bade mitt och pappans mobnummer, 10 i varje....

jag tycker att det ar ganska sa viktigt att de kan numrena ifall att det hander ngt och de maste agera sjalva... 

• Tant Green
    Tow2Mater skrev 2011-11-07 18:04:58 följande:
    Oj, vid tre! För mig tar det fortfarande kanske tre år innan jag ens minns mitt eget telefonnummer. Min treåring vet ännu inte riktigt sina föräldrars fulla namn, än mindre telefonnummer.
    Det är ett av mina första minnen, att jag lärde mig säga "futtifemfemtonfuttitvå", men ingen fattade vad jag sa så jag fick istället lära mig det som 4-5-1-5-7-2.
    sweetaly skrev 2011-11-07 19:14:35 följande:
    min yngsta var 4 da hon larde sig bade mitt och pappans mobnummer, 10 i varje....

jag tycker att det ar ganska sa viktigt att de kan numrena ifall att det hander ngt och de maste agera sjalva... 
    Precis, jag tycker ju också att det är jätteviktigt egentligen, det var därför jag kände mig så himla dum när jag insåg att jag inte ens kommit på tanken att lära min 6 åring det!
  • sweetaly
    Tant Green skrev 2011-11-07 22:24:18 följande:
    Precis, jag tycker ju också att det är jätteviktigt egentligen, det var därför jag kände mig så himla dum när jag insåg att jag inte ens kommit på tanken att lära min 6 åring det!
    man kan inte tanka pa precis ALLT nar man har barn... du har sakert kommit med ngt annat viktigt som jag glomt bort... Flört
  • kutiom

Min dotter är fem och kan inte mitt mobilnummer, det kan jag inte själv heller Har tragglat lite med hemnumret men intresset finns inte alls men hon vet gatuadressen samt sitt namn. Borde kanske gå in och börja lära henne sitt personnummer för säkerhets skull men tror det blir tufft.

Skala potatis har hon inte heller testat eller jo, vanlig okokt potatis har hon skalat men ingen kokt. Inte knyta skor heller men tja, ser ingen brådska med det. Hon kan så mycket annat

• 010306

Inte ens jag kan mitt eget mobilnummer :P äldsta dottern på 10 år har egen mobil med alla nummer i. Har det annars uppskrivet på en lapp vid hemtelen. Ringa på vanlig i tele runt 7 år.
    Skala potatis lärde dem nog sig i 5 års åldern hjälpligt iallafall.
    Vi bor i en liten håla & dem vet vad den lilla vägen där vi bor heter iallafall & dem äldsta gatunumret också då.

Svar på tråden När lärde sig ditt barn föräldrarnas mobilnummer?