Ser att tråden är gammal men lämnar ett litet svar i alla fall,
jag är allergisk mot pepparkakor och värken mot ägg eller mjölk utan mot själva kryddblandningen i sig.
Troligen kommer min allergi från överkonsumtion av pepparkakor och pepparkaksdeg som liten och mina allergisymptom är
1. blir snabbt febrig och dåsig
2. blir flammig på bröstkorgen/halsen/kinderna
3. Får plitor som i värre fall blir vattenblåsor
4. Får nässelutslag fullt ut i värsta värsta fall som blemmor i storleken som en knuten näve.
Kan inte heller dricka glögg med dessa kryddor, har svårt för nejlikor som trycks i apelsiner som tex hängs upp.
Och min allergi har blivit värre i vuxen ålder trots att jag undviker dem mer medvetet idag.
Jag har svårt för bara lukten, en öppnad pepparkaksburk i ett rum, på affären osv leder ganska omgående till förhöjd kroppstemperatur. Jag brukar kunna avstyra de värsta genom att gå ut och hämta luft, om möjligt duscha kallt, annars skölja händer och ansikte länge i kallt vätten, men ibland krävs även antihistamin.
Jag kan inte heller äta curry och är väldigt försiktig med indiska kryddor överlag i mat då jag även reagerat på dessa. (Saffran däremot går bra så de och julmust de räddar min och mina käras jul)