• mamma2kids

nässelutslag i ansikte och bröst av pepparkakor?

ska på allergiutredning med sonen för han reagerar på en massa som jag inte riktigt vet vad de är,men som i förrgår så reagerade han på detta sätt efter pepparkakor.
    vad kan man vara allergisk mot i dom tro?

• Svar på tråden nässelutslag i ansikte och bröst av pepparkakor?
  • Miralicia

Mycket!   Det kan vara rätt vitt skilda innehållsförteckningar på peppparkakor, men det troligaste skulle jag misstänka är ägg eller mjölk som förekommer i vissa men inte alla köpepepparkakor i burk eller annan förpackning.
    Men utan att ha någon innehållsförteckning till pepparkakorna tillgänglig skulle jag nog i första hand fundera på ägg om det är reaktioner som kommer och går, eftersom mjölk är mer kontinuerligt närvarande i kosten medan ägg blir lite mer då och då.

Kanel brukar det också vara med och det är starkt och kan ge reaktioner i form av utslag men sällan stora reaktioner och det handlar väldigt sällan om riktig allergi mot kanel utan om att det är starkt.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allergisk tjej

Ser att tråden är gammal men lämnar ett litet svar i alla fall,
    jag är  allergisk mot pepparkakor och värken mot ägg eller mjölk utan mot själva kryddblandningen i sig.
    Troligen kommer min allergi från överkonsumtion av pepparkakor och pepparkaksdeg som liten och mina allergisymptom är
    1. blir snabbt febrig och dåsig
    2. blir flammig på bröstkorgen/halsen/kinderna
    3. Får plitor som i värre fall blir vattenblåsor
    4. Får nässelutslag fullt ut i värsta värsta fall som blemmor i storleken som en knuten näve.

Kan inte heller dricka glögg med dessa kryddor, har svårt för nejlikor som trycks i apelsiner som tex hängs upp.
    Och min allergi har blivit värre i vuxen ålder trots att jag undviker dem mer medvetet idag.

Jag har svårt för bara lukten, en öppnad pepparkaksburk i ett rum, på affären osv leder ganska omgående till förhöjd kroppstemperatur. Jag brukar kunna avstyra de värsta genom att gå ut och hämta luft, om möjligt duscha kallt, annars skölja händer och ansikte länge i kallt vätten, men ibland krävs även antihistamin. 
    Jag kan inte heller äta curry och är väldigt försiktig med indiska kryddor överlag i mat då jag även reagerat på dessa. (Saffran däremot går bra så de och julmust de räddar min och mina käras jul)  Tomte

Svar på tråden nässelutslag i ansikte och bröst av pepparkakor?