• Alexi

Vad sjunger ni för sång/sånger vid läggning?

Bara nyfiken på vad ni andra som sjunger när ni lägger era barn på kvällen sjunger för sånger och varför kör ni just dem?

Jag började sjunga för andra barnet när jag slutade amma till sömns och det blir ofta olika, ibland väldigt lugna och ibland lite mer fart. Men ofta Imse vimse just nu...

• Svar på tråden Vad sjunger ni för sång/sånger vid läggning?
  • Kompis

Vi sjunger alltid Gud som haver barnen kär..... med melodi av Blinka lilla stjärna. Vi är inte religiösa på något sätt men vi gillar den så ändå....

• Babymama86

Vi kör på lite hittapålåtar Skrattande Men ibland har vi på barnkammarskivan och sjunger till tex. en kulen natt, bockarna bruse osv.

• Nossmiarfe

Vi sjunger också psalm 193 Gud som haver men med melodin som är i psalmboken.

Vi sjunger även
    Käre Gud jag har det gott
    Tack för allt som jag har fått
    Du är snäll du håller av mig
    Käre Gud gå aldrig från mig
    Tack för liten och för stor
    Gud bevara far och mor
    Och alla barn på vår jord.

Båda finns på Carolas skiva
    "sov på min arm"

• Nossmiarfe

Vi sjöng även båda på min dotters begravning

• Lena

Trollmor, bäbä vita lamm, blinka lilla stjärna och sov du lilla videung

• emelyl

Slutade sjunga för sonen vid läggning för ett tag sen då han visade sig somna bättre om vi bara var där o var tysta. :)
    Men vi brukade alltid sjunga 'Blinka lilla stjärna', 'Kvällen' (vet ej om den heter så..), 'Videvisan', 'Trollmors vaggvisa'. :)
    Dagtid sjunger vi mkt 'Imse Vimse Spindel', 'Dansa lilla nallebjörn', 'Klappa lilla magen', 'I ett hus' mfl. :)

• Silla 83

Jag sjunger dels de klassiska vaggvisorna som Byssan lull, Videvisan och Trollmors vaggvisa. Men jag tycker också om att sjunga fina visor som Kristallen den fina, Uti vår hage och Sång till friheten. Framåt jul blir det nog mycket Stilla natt, Gläns över sjö och strand m.fl.

• Alexi

Det är alltså fler än jag som kör olika låtar. Jag hade fått för mig att man borde ha EN kvällsvisa, dvs samma vid läggning varje kväll för att den ska förknippas med sova men för sonen har det krävts lite variation så då har det blivit olika.

• MrsMurphy

De obligatoriska är att om jag nattar så är det Vem kan segla förutan vind, om killen nattar så är det Trollmor. Utöver är det några varierande utöver men dessa är obligatoriska. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • tjej87

När jag var liten delade jag och mina två småsyskon på ett stort rum. Pappa brukade sjunga våra dopsånger för oss, han började hos min lillasyster och satt på hennes sängkant. Sen gick han vidare till min lillebror och sist till mig. Annars sjöng vi dom vanliga barnsångerna också, framförallt om det var mamma som nattade oss... Typ bäbä vita lamm, trollmors vaggvisa, byssanlull osv. Eller så läste vi böcker och sjöng sånger som fanns i dom, tex sångerna i Rövarna från Kammomilla stad och Klas Klättermus :) Mysigt var det iaf!

• Alexi

Men sjunger ni sånger som en mysstund, som att läsa bok, eller somnar barnet till sången?

• MrsMurphy
    Alexi skrev 2011-11-05 23:35:45 följande:
    Men sjunger ni sånger som en mysstund, som att läsa bok, eller somnar barnet till sången?
    Somnar inte, men ett självklart avslut om att sen är det sovadax. Lägger sig till rätta och försöker åtminstonde somna. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden Vad sjunger ni för sång/sånger vid läggning?