• Lollan83

Ibland äl och ibland inte...?

Jag och min sambo har försökt få barn i snart 2 år, vi har varit på utredning och den visade att allt ser bra ut så att vi ska kunna få barn på egen hand...Vilket betyder att vi måste vänta 1 år till för att f¨å bekostat 1 IVF försök.

Men iallfall så blir jag nu lite fundersam om min ägglossning.
    I början när vi försökte så testade jag rätt ofta med ältester, men efter ett tag så struntade jag i det eftersom jag såg ett mönster så jag visste ungefär när äl skulle vara, men varav minst 2 av dessa gånger så fick jag inget utslag på testerna, men då tänkte jag att jag måste bara ha missat det..

SÅ, denna älperiod så har jag nu testat igen och då fick jag inte något utslag när jag testade i 4 dagar när jag borde ha haft det....vilket gör mej fundersam...Kan det vara så att jag inte alltid har äl???

Jag mailade till kvinnikliniken som sa att det är fullt normalt att kvinnor inte alltid har äl varje månad och hon tyckte att det inte var angeläget att ge något hormonstimulerande eftersom utredningen visade att allt var bra.
    Hon tyckte även att jag skulle slopa testerna för de bli man bara förvirrade och stressade av...
    SÅ det kändes som att jag inte allt fick nån reapons och hjälp därifrån..

Vad tror ni...bör man strida att få någon hjälp med äl eller
    är det bara så att det är "normalt" att inte alltid ha ägglossning...???

Eller bör man söka hjälp på något annat ställe än landstinget?..

• Svar på tråden Ibland äl och ibland inte...?
  • Strumpemamma

Oj, nej jag tycker absolut att du ska ringa igen. Det där låter som när jag försökte få hjälp första gången. " Sluta testa och tänk inte på det så löser det sig". "Ät p-piller så kommer du få regelbunden mens."
     MEN HALLÅ!! Vi vill ju bli gravida!!

Ringde igen efter nån månad när jag fattat mod och typ krävde att få komma dit. Jag fick komma och läkaren gjorde VUL. Konstaterade att jag faktiskt hade pco och behövde hormonbehandling för att komma i fas. Vips så var jag gravid. Det är tråkigt men sant : ibland måste man vara otroligt påstridig för att få hjälp!
    Så stå på dig och kräv att få komma.

Lycka till!!

• JQs

Min läkare sa att det är cirka två cykler per år som man inte har ägglossning. Är det nu några gånger ganska nära varandra så tycker jag absolut att du ska försöka då bättre hjälp!

Svar på tråden Ibland äl och ibland inte...?