• väntar på mirakel

Dagis och stämpling....?

Undrar lite om någon vet hur det funkar med dagisplatts när man är arbetslös. Jag har väl tänkt  att min dotter ska börja dagis till hösten, men mina dagar är slut i mars. kan man stämpla om man inte har dagisplatts? hur länge är det karens när man går från föräldrarledig till arbetslös.

hjälp, tycker allt  sånt hät är så svååååårt! 

• Svar på tråden Dagis och stämpling....?
  • pussgurkan86

för att få akassa måste man ha ordnad barnomsorg eller annan barnvakt ifall du får jobb. du kan ju söka dagisplats nu och ditt barn får vara på dagis 3 h om dagen, andra regler gäller i Lund och sthlm.

• Kodia

Om jag tolkar dig rätt så vill du vara hemma tills hösten 2012 med dottern, men dina fp-dagar tar slut redan i mars. Då har du egentligen två alternativ:
    1. Snåla på dagarna/var hemma utan ersättning. Tex behöver du ju inte ta ut dagar alls utan att förlora din SGI innan barnet är 12 mån, så då kan låta bli att ta ut dagar nu, och sedan ta 5 dagar/v när hon fyllt 1. Ev. kombinera med extrajobb? Eller så kanske har din kommun vårdnadsbidrag som du kan ta mars-augusti?

2. Sikta på att börja jobba i mars, och sök förskoleplats tills dess. Om du inte får förskoleplats behöver du någon annan barnomsorg, tex barnflicka, någon pensionerad släkting, föräldraledig kompis, etc. Det räcker även om du inte skulle få något jobb, utan är tvungen att stämpla. Hur det är med karensen vet jag inte.

Svar på tråden Dagis och stämpling....?