• gulletussan

tecken på mjölköverkänslighet?

Vill fråga er som gett mjölkfria ersättningar: Hur upptäckte ni att barnen var överkänsliga mot mjölk?

Vi har gett vår pojke (nu 10veckor) ersättning (Baby Semp) fullt ut sen han var ca 2v. Sen fyra dar tillbaka har han haft ont och gråtit/skrikit/gnällt och klagat nästan all vaken tid. Sista dygnet har det varit något bättre men inte som vanligt - han är en nöjd liten kille annars som sällan klagar. Vi har träffat barnläkare på barnkliniken och de har inte hittat något fysisk fel på varken magen eller något annat. Magont har varit svaret på varför han varit ledsen. Han har bajsat ungefär som vanligt under dessa dagar och han har mjukt bajs, liknande ett ammat barns.

Nu till frågan: liknar detta tecken på mjölköverkänslighet? Vi funderar om det kan vara svaret?  Men borde han inte reagerat tidigare?   

• Svar på tråden tecken på mjölköverkänslighet?
  • Jejje01

Min son är komjölksprotein allergiker...mjölkproten desamma..Han är 3 månader nu..

När vi kom hem från BB (eller ja redan på nätterna på BB) så va det ständigt skrik, sparkande med benen, tjutande ljud från magen, uppsvälld och väldiga tarmrörelser. Tog bröstet för att 2 min efter gallskrika och sparka med benen, jag blev snittad så det gjorde ju fruktansvärt ont när han låg på magen. Han skrek ungefär från 8-20 om dagarna.. Tog på eget bevåg och köpte en burk nutramigen på apoteket och provade en helg helt enkelt när han va 3 veckor. 1.5 dag senare minskade skriket till 2 timmar om dagen..
    Glömde säga att han hade små röda prickar i ansiktet, benveck och armveck och i nacken oxå..

Åkte in till Barnkliniken och sa som det va utförligt o detaljrikt och fick konstaterat att han e överkänslig..Nu får han på recpt..mjölkfri ersättning..    

• Cloudberry

Röda prickar, torra partier och eksem är det säkraste tecknet på mjölkproteinallergi.. I TS fall låter det som kolik vilket är jättevanligt och det brukar gå över runt 3-3½ månad.

• gulletussan

Tack för era svar. Magontet, eller vad det nu handlade om, är borta nu och vår glada kille är tillbaka. Vi tror nu att det handlade om magont i kombination med en "gnällig" period bara. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka!

• Maariiia
    gulletussan skrev 2011-11-09 11:44:26 följande:
    Tack för era svar. Magontet, eller vad det nu handlade om, är borta nu och vår glada kille är tillbaka. Vi tror nu att det handlade om magont i kombination med en "gnällig" period bara. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka!
    Skönt att det blev bättre, låter precis som kolik det du beskriver. Det hade min lilla tjej också, ständigt skrik. Gick på massa bvc-besök där de sa att det var mjölkallergi, något jag aldrig trodde på utan misstänkte "bara" kolik. När hon var 2,5 mån var skriken borta.
Svar på tråden tecken på mjölköverkänslighet?