• villhabarn

Någon som har samma problem?

Hejsan!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida 2 år nu utan att blivit något =( . Jag åt  p-piller innan vi började försöka. 1 eller 2 månader efter jag slutande med p-pillren fick jag vit vätska i brösten vilket jag tycker är jätte jobbigt. Den har varit där nästan 2 år. Jag sökte hjälp för problemet men fick vara svarar " att det nog inte är en tumör" så jag skulle inte ora mig. Nu undra om jag det är tack vare vätskain i brösten jag inte kunnat bli gravid?
    Någon som känner igen sig i detta? 

Jag tycker det är jätte jobbigt att inte fått barn på så länge. Omgiviningen vet inte att vi försöker men frågar ofta om inte vi ska ha barn snart. Jag vill bara sätta mig och gråta då. Men vill inet berätta för någon att vi försöker för jag vill inte att dom ska fråga hela tiden. Är någon i samm situation?      

• Svar på tråden Någon som har samma problem?
  • Gaaaa

Nej inte i den situationen, men med det där att berätta.
    Min man ville inte berätta för någon inte ens våra föräldrar att vi gick på ivf.
    Jag fick konstant frågan om barn särskilt efter vi gift oss. Och det var jätte jobbigt.
    Men efter ca 2 år så stod jag inte ut längre utan vi berättade för de närmaste först och de slutade tjata.
    Sedan till våra vänner och de hade misstänkt detta. och sedan till arbetskamrater osv så nu är det nästan
    ingen som frågar. Bara om jag tar upp ämnet. På detta sätt har jag fått ny energi och orkar prata om det på ett annat sätt.
    Det har gått 5 år nu och man har ju sina känsliga perioder.
    Angående vätskan så tycker jag att du ska ta upp det med en annan läkare som är mer insatt  men ferilitetsfrågor.

• LängtarL

Troligtvis har du högt prolaktin, och då behöver du äta tabletter som tar ner det Hormonet. Be att få ta ett blodprov om Du inte har börjat utredning för då får du göra det ändå. Därutav vätskan och kan va en anledning till att du inte blir gravid. Hinner inte skriva mer. Men se till att få va ett blodprov. KRam kram

• CenedraGirl
    Jag och min man har försökt i snart 2 år och inte lyckats. Får också frågan från alla om det inte är dags för barn snart. Vill inte berätta om att vi försöker men att vi inte lyckas så jag försöker skämta bort allt är säga att vi inte är redo ännu. Orkar inte prata med familj och vänner om detta för alla andra lyckas ju direkt med att bli gravida. Känns som ingen förstår.

Det är fruktansvärt jobbigt att gå och hoppas varje månad men sen blir det inget. Det blir ju inte bättre av att massa människor runt omkring mig är gravida eller precis har fått barn. Försöker vara glad för deras skull men kan inte låta bli att känna mig avundsjuk.
  • Gaaaa

Jag är avundsjuk jämt, men jag får också låna deras små goingar.
    De slänger järna över sina barn till oss. Och faktiskt så finns det ingen bättre känsla när allt känns hopplöst att rå om en liten. Man orkar lite till och lite till för att få snosa på sin egen en dag

• villhabarn

Gaaaa:  Tack för svaret. Jag tycker också det är jobbigt att inte prata om någon om problmet men smatidigt tycker jag det känns jätte jobbigt om någon skulle veta att vi inte kan få. Känner mig så mysslyckad. Vi har bokat tid för utredning. Känns skönt och nervöst. Vill få hjälp men samtidigt rädd att få det kostaterat att vi kanske inte kan få barn.

Lyckliglängtan: Tack för svaret. Ringt och fått ställt oss i kö på utredning. Då skulle do mta provet. Men är så nervös över vad det ska vara för problem. Killen vill gärna ha barn och är rädd att han kanske lämnar mig om det visar sig att dte är mig det är fel på =( 

CenedraGirl: Har ni varit på utredning? Börjar också tycka att det är jätte jobbigt att alla andra verka ska ha barn. Man hoppas och hoppas å blir besviken gång på gång

• skb77

Hej!

Känner helt och hållet igen mig i det ni skriver. Känns som om alla runt omkring förväntar sig att vi ska skaffa barn och VI VILL JU INGET HELLRE! Varför kan inte folk bara fatta när de frågar gång på gång och man kommer på så pinsamt dåliga bortförklaringar. Har funderat på om det bästa vore att berätta i stället för att slippa men känns så utelämnade att alla ska veta och vara med i vår process. Rädd för att jag blir ännu mer stressad över det då. Känner mig också misslyckad även om jag vet att det inte är mitt fel. Dock vet min närmsta familj om det numera.

Att alla vänner fått barn utan jag känns jobbigt och även om jag är glad för deras skull så gör det sååå ont. Vet inte hur man ska förhålla sig. Inombords bara gråter man. Hela livet kretsar ju just nu kring i att försöka bli gravid. Tankarna går inte att släppa.

Skönt med ett forum som detta att ventilera sig med människor i liknade situation.

Det jobbiga är att jag blev gravid flera gånger till en början men det slutade i missfall. Vi gjorde en utredning men när vi nu kommit i kontakt med Lennart B i Borås tar det sig inte istället. Helt hopplöst. Har försökt ett år nu efter sista missfallet.

Hur ska man orka??

• villhabarn
    skb77 skrev 2011-11-08 22:07:06 följande:
    Hej!

Känner helt och hållet igen mig i det ni skriver. Känns som om alla runt omkring förväntar sig att vi ska skaffa barn och VI VILL JU INGET HELLRE! Varför kan inte folk bara fatta när de frågar gång på gång och man kommer på så pinsamt dåliga bortförklaringar. Har funderat på om det bästa vore att berätta i stället för att slippa men känns så utelämnade att alla ska veta och vara med i vår process. Rädd för att jag blir ännu mer stressad över det då. Känner mig också misslyckad även om jag vet att det inte är mitt fel. Dock vet min närmsta familj om det numera.

Att alla vänner fått barn utan jag känns jobbigt och även om jag är glad för deras skull så gör det sååå ont. Vet inte hur man ska förhålla sig. Inombords bara gråter man. Hela livet kretsar ju just nu kring i att försöka bli gravid. Tankarna går inte att släppa.

Skönt med ett forum som detta att ventilera sig med människor i liknade situation.

Det jobbiga är att jag blev gravid flera gånger till en början men det slutade i missfall. Vi gjorde en utredning men när vi nu kommit i kontakt med Lennart B i Borås tar det sig inte istället. Helt hopplöst. Har försökt ett år nu efter sista missfallet.

Hur ska man orka??
    Skönt att man inte är ensam att känna så här, och ha det här problemet. Har hela tiden kännt att man är helt ensam i det här, men finns ju fler. Jag tycker också att folk borde förstå att de inte ska tjata om barn hela tiden. Det kan ju vara et jätte känsligt ämne som i mitt och ditt fall. Alla vill inte ens ha barn, så ser ingen mening med varför alla tjatar. Jag undrar också hur man ska orka!
  • Gaaaa

Jag slängde ur mig ett snärtigt svar till en kille på jobbet som inte slutade fråga när vi skulle skaffa barn.
    -Tror du verkligen inte att vi försöker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Han var en av de första utanför familjen och det var så skönt och han blev så paff att han inte tog upp det igen.
    Vi var ju inte särkilt tajta heller..

• skb77

Ett annat bra svar som en god vän använde är "Barn är inget man "skaffar" sig. Det är en gåva"

För det är det verkligen för de som har turen att lyckas. Vadå skaffa barn? Inte så jäkla enkelt. Samtidigt betyder ju dessa svar att folk får reda på att man försöker och det kan jag tycka känns jobbigt. Varför ska hela världen veta om mina bekymmer? Medans andra håller hemligt och får kläcka ur sig en lycklig nyhet till nära å kära. Känns som en press att alla ska gå och vänta på att det tar sig.
    Kanske har jag fel?

• villhabarn
    skb77 skrev 2011-11-09 16:45:08 följande:

Ett annat bra svar som en god vän använde är "Barn är inget man "skaffar" sig. Det är en gåva"

För det är det verkligen för de som har turen att lyckas. Vadå skaffa barn? Inte så jäkla enkelt. Samtidigt betyder ju dessa svar att folk får reda på att man försöker och det kan jag tycka känns jobbigt. Varför ska hela världen veta om mina bekymmer? Medans andra håller hemligt och får kläcka ur sig en lycklig nyhet till nära å kära. Känns som en press att alla ska gå och vänta på att det tar sig.
    Kanske har jag fel?

Jag håller med om att det känns press om andra vet. Men samtidigt spricker man nästan av att bara veta det själv också...så svårt att veta om man ska berätta eller ej
  • skb77

Jag kan tänka mig att man så småningom kommer till en gräns där man inte klarar att hålla inne med det längre. Var sak få ha sin tid.

Tittade just på drömmen om ett  barn, så himla bra program. Där verkar dock de flesta påstå att det är bra att vara öppen. Jag är dock rädd att min omgivning inte ska förstå eller ha förmåga att visa empati.  Då är det risk för att jag bara blir mer arg och ledsen.

Är det någon av er som påbörjat IVF? eller pergotime?

• villhabarn
    skb77 skrev 2011-11-10 21:26:36 följande:
    Jag kan tänka mig att man så småningom kommer till en gräns där man inte klarar att hålla inne med det längre. Var sak få ha sin tid.

Tittade just på drömmen om ett  barn, så himla bra program. Där verkar dock de flesta påstå att det är bra att vara öppen. Jag är dock rädd att min omgivning inte ska förstå eller ha förmåga att visa empati.  Då är det risk för att jag bara blir mer arg och ledsen.

Är det någon av er som påbörjat IVF? eller pergotime?
    Jag har gjort ett FET. Så ruvar nu
Svar på tråden Någon som har samma problem?