• annanas15

9 veckors bebis blir hysterisk vid matning

Hon har ätit bra från flaska från början när amningen inte fungerade, kräktes mycket ett tag, en dag slutade kräkningarna tvärt och hon fick istället väldigt ont i magen i två dagar. Grät och grät och man riktigt hörde hur det knorrade i magen. Sedan la hon ett par sjukt stora lass i blöjan. Under de här dagarna ville hon knappt äta och vi försökte förgäves få i henne.

Jag har börjat ge henne minifom och nu verkar hon inte ha ont i magen på samma sätt längre.
    Däremot blir hon ledsen så fort man lutar henne i "matposition" och gråter innan man hinner få in flaskan i munnen. Det går oftast bra att äta ca 60 ml, men om man sen tar en paus och rapar henne imellan är blir hon ännu argare nästa gång flaskan ska tillbaka in i munnen. Det känns hemskt att truga med flaskan när hon verkligen inte vill och blir så ledsen men samtidigt måste hon ju få i sig mat.    

Någon annan som haft bebis med jobbiga matningar?  Gick det över? ska jag sluta försöka när hon verkligen inte vill mer. Men då kanske hon bara får i sig 80 ml, och hon borde väl äta någonstans mellan 140-200 ml som det står på förpackningen. 

Jag får sån ångest över det här. URK   

• Svar på tråden 9 veckors bebis blir hysterisk vid matning
  • Lilla fjunet

Min lille kille åt bara 90-100 ml fram till han började med smak portioner vid 4 mån. Han åt var 3 :e timme och mår hur bra som helst. Skit i vad som står på paketen, så länge barnet mår bra=)

Han ville inte ligga i min famn utan bara slingrade sig  och stod i båge, men när jag sedan la honom på en kudde bredvid mig och matade var han nöjd. Var väl för varmt i famnen eller nått, han svettades jätte mkt.

Lycka till med matningen!!!

• annanas15

Tack, det var skönt att höra. Nu lät jag henne ligga ner själv vid matningen, hon fick bara i sig 85 men var inte arg iallafall och det är ju skönt.

• Lilla fjunet

Så skönt för dig=)
    Dom har mkt bestämda idéer redan vid tidig ålderFlört

Min pojke kräktes mkt oxå efter matning, (hade nog lite reflux) därför va det nog skönt för honom att halv sitta mot en kudde som jag hade honom på. Så maten rann ner på rätt håll.

• ludan8

Det kan inte vara så att hon börjar bli förstoppad? Ersättningen funkade jättebra på min kille men tillslut började han bli förstoppad och blev ofta ledsen vid matningarna. När de endast äter ersättning så blir de lättare förstoppade och ska helst bajsa varannan dag minst. Det kan vara en förklaring till varför hon äter mindre mängd oftare. Hör med bvc!

Svar på tråden 9 veckors bebis blir hysterisk vid matning