• LadyLi

Flickor trotsar mer än pojkar?

E flickor värre på att trotsa än pojkar? I min omgivning verkar det vara så.Fler utbrott,mer skrik osv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-02 10:32
    Väntar på fler inlägg. Jag själv har ingen egen erfarenhet ..men många andra säger att det är så.Därför vill jag höra mig för här.

• Svar på tråden Flickor trotsar mer än pojkar?
  • cicci85

Då har du nog inte min ena pojke i din omgivning

• vittra

Självklart inte
    Men det kan säkert hända att de trotsar på ett annat sätt.

Däremot kan man ju beakta skillnaderna i hur föräldrarna bemöter sina barn utifrån kön, och fundera över hur dessa skillnader i sin tur kan bidra till skillnader i trots.

• Rockan
    vittra skrev 2011-11-02 10:16:40 följande:
    Däremot kan man ju beakta skillnaderna i hur föräldrarna bemöter sina barn utifrån kön, och fundera över hur dessa skillnader i sin tur kan bidra till skillnader i trots.
    Min tanke också. Jag skulle t.ex. vilja påstå att rent generellt har folk en högre toleranströskel för pojkars beteende än för flickors, och då kan det ju både upplevas som, och faktiskt vara så, att flickor trotsar "värre".
  • vittra
    Rockan skrev 2011-11-02 10:27:36 följande:
    Min tanke också. Jag skulle t.ex. vilja påstå att rent generellt har folk en högre toleranströskel för pojkars beteende än för flickors, och då kan det ju både upplevas som, och faktiskt vara så, att flickor trotsar "värre".
    Ja precis när jag skrev inlägget så kom jag att tänka på några undersökningar man gjort inom genusforskningen där man tydligt sett att toleransen för pojkars beteende är anmärkningsvärt högre än för flickors (observationer inom förskolan). Den här attityden om att fina flickor sitter tysta och snälla hänger omedvetet kvar på många håll, helt klart. Det är väl kanon i så fall om flickorna protesterar mot sådan särbehandling! De ska väl också få utvecklas till självständiga individer med fri vilja, eller?
  • augustisten
    Rockan skrev 2011-11-02 10:27:36 följande:
    Det beror ju på vilken sorts beteende också - och vilken sorts trots man som vuxen har svårt för. Min erfarenhet är att det är mer tolererat att pojkar är vilda och bråkiga men också mer tolererat att flickor är gnälliga och skvallriga. Så jag upplever att pojkar oftare trotsar genom att slåss och flickor oftare genom att tjura och gråta krokodiltårar. Väldigt hårddraget förstås.

Har man då som vuxen svårare för gnäll än för bråk kanske man upplever att flickor trotsar mer? Och tvärt om.

Och generellt ser man väl betydligt fler klagomål på pojkars beteende än på flickors - på tex forum som det här.
Svar på tråden Flickor trotsar mer än pojkar?