• oOLillaJagOo

Hotmail & Facebook kapad! ::(

Både min mail och mitt konto på facebook blev kapad, jag satt själv inne på facebook samtidigt och kunde se hur denna idiot öppnade flera chattkonversationer och skrev, jag lyckades dock ta mig in på kontoinställningar och ändra lösenordet. Även mailen är ändrad. Men - så obehagligt detta är! :( Jag kan INTE förstå hur någon kan lista ut mitt lösenord, det är omöjligt! Hur har detta hänt och är jag verkligen säker nu? Törs jag ens logga in på min bank?? Usch.... :(

• Svar på tråden Hotmail & Facebook kapad! ::(
  • oOLillaJagOo
    viseversa skrev 2011-11-02 08:18:57 följande:
    Kanske du kan anmäla det till fb och hotmail?

Ja, FB är ju inte så lätt att anmäla på... men jag om det kan vara ett virus på datorn eller är det helt enkelt något som suttit och spanat in min fb och tänkt att henne ska vi sabotera för...?
  • viseversa
    oOLillaJagOo skrev 2011-11-02 08:20:19 följande:
    Ja, FB är ju inte så lätt att anmäla på... men jag om det kan vara ett virus på datorn eller är det helt enkelt något som suttit och spanat in min fb och tänkt att henne ska vi sabotera för...?
    Okej ja jag har fb men är inte såå insatt i vad man kan göra där. 
  • k girl

Du råkar inte tillhöra en av dem som har varit registrerad på Bloggtoppen?
    Hade du samma lösenord på Fb och mejlen?
    Hade du haft det länge?
    Bestod lösenordet av ett ord eller en kombination av bokstäver och siffror varav några bokstäver versaler?

• Sweet life

Enkelt, du har fått mailen kapad vilket många har fått när det gäller Hotmail. Sen så har du din facebook kopplad till din mail och dem har enkelt fått ut ditt lösenord. Så byt lösenord både på facebook och mailen och ha inte samma!!

• oOLillaJagOo
    Sweet life skrev 2011-11-02 08:27:39 följande:
    Enkelt, du har fått mailen kapad vilket många har fått när det gäller Hotmail. Sen så har du din facebook kopplad till din mail och dem har enkelt fått ut ditt lösenord. Så byt lösenord både på facebook och mailen och ha inte samma!!

Fast HUR har någon lyckats lista ut mitt lösenord? Och är det allså bara en person nånstans som gjort det eller har jag ett virus på datorn?
  • Sweet life
    oOLillaJagOo skrev 2011-11-02 08:32:11 följande:
    Fast HUR har någon lyckats lista ut mitt lösenord? Och är det allså bara en person nånstans som gjort det eller har jag ett virus på datorn?
    Det finns program för sånt! Jag har väldigt många av mina vänner som fått sina hotmailkonton hackade och som nu skickar mängder med spam, det slutar inte innan dem bytt lösenord... Så det är inte så svårt. Det enda man kan göra är att försvåra genom att ha lösenord som är siffror och bokstäver slumpmässigt varvade...

Det är troligtvis en person, det finns trådar på flashback där man skrivit ut massa mailadresser som blivit kapade...
  • k girl
    Jag fick min mejl kapad för ett par månader sedan. De han skicka ut spam till samltiga jag har mejlat till under tio års tid fram till bokstaven G, innan jag upptäckte det, bytte lösenord och loggade ut på samtliga inloggade platser. De har helt enkelt ett program som gissar lösenord. Har man ett enkelt lösenord - säg, till exempel, elefant eller jordgubbe - trillar de över det så småningom.
  • DataProffs1

Ja! Du kan ha fått en keylogger på din dator..

Det dom gör är att logga alla tangentbordshändelser, samt i många fall även tar skärmdumpar, och dessa uppgifter skickas med jämna mellanrum till virusmakaren..

Som använder dessa uppfiter till att bl.a. ta över dina facebook och mailkonton så dom kan tjäna en hacka på att t.ex. skicka SPAM eller helt enkelt använda dessa konton för att "hacka" andra.. 

Så ha ALLTID ett BRA virusskydd installerat och uppdaterat.. Samt se till att ALDRIG bjuda smittorna på din Adminbehörighet.. Dvs. logga alltid in som användare, UTAN administrativa behörigheter..

Skapa ett eget Adminkonto (t.ex. PCAdmin) och sätt UAC på att fråga efter PCAdmin-kontots lösenord..

På så sätt kan inte någon som lånar din dator installera keyloggers (t.ex. Exet du precis gjort slut med) eller dina barn av misstag installera smittade programvaror.. (De kan ju inte PCAdminkontots lösenord!)

och du hindrar dessutom 85-90% av alla smittor som du råkar ut för från att installeras på din dator... De lever endast fram till närsta omstart.. Sedan är du av med dom! Cool            
    Lär dej att installera WINDOWS 7 så som proffsen gör! GRATIS på www.WinGuider.se//page5.html
  • DataProffs1

Och när ni byter lösenord.. Välj ett lösenord som är lätt att komma ihåg samtidigt som det är svårt att knäcka!

Hitta på en mening med minst 8 ord. t.ex: Min katt Misse har svart och vit päls Därefter används meningen som lösenord genom att skriva 1:a bokstaven i varje ord i lösenordsfältet

T.ex. Ovan förslag ” Min katt Misse har svart och vit päls” = ger på så vis lösenordet: MkMhsovp
    På detta sätt skapar ni ett ”Starkt” lösenord (dvs. ett lösenord som är svårt att ”hacka”) samtidigt som det är mycket enklare att komma ihåg och att skriva in.

Erfarenheter visar att de fall där någon:
     -upptäcker att andra har läst deras privata e-post eller skickat (olämpliga?) e-post i deras namn
     -har fått filer, uppsatser & andra viktiga dokument ändrade/raderade
    så har allt detta i huvudsak skett av någon som känner till lösenordet eller t.ex. genom autoinloggning!

För att undvika onödiga problem, Se till att Alla använder starka lösenord samt håller dessa HEMLIGA!! Använd ovan starka lösenord, då smittor och hackare använder ordlistor för att komma åt konton!

Lär dej att installera WINDOWS 7 så som proffsen gör! GRATIS på www.WinGuider.se//page5.html
  • SoStylish

Det ligger ju över 200.000 mailadresser och lösenord ute efter att bland annat Bloggtoppen och Gratisbio blivit hackade. Du fanns säkert med där och på så sätt har någon gått in på din Facebook med samma uppgifter!

• DataProffs1
    SoStylish skrev 2011-11-02 10:12:05 följande:
    Det ligger ju över 200.000 mailadresser och lösenord ute efter att bland annat Bloggtoppen och Gratisbio blivit hackade. Du fanns säkert med där och på så sätt har någon gått in på din Facebook med samma uppgifter!
    Ehhmm...  De hackades i Augusti FÖRRA ÅRET! Förvånad

Det är över ett år sedan... Man bör byta lösenord lite oftare än så.. Drömmer

• k girl
    20120131 skrev 2011-11-02 11:41:58 följande:

Det är möjligt, men databasen lades ut i september i år. Och hur man än "borde" göra så är det väl rätt uppenbart att folk inte gör så?
  • SoStylish
    20120131 skrev 2011-11-02 11:41:58 följande:

Man bör byta ja, men det är knappast så att alla gör det. Det är säkerligen tiotusentals lösenord som fortfarande fungerar. 

Många har fått både Facebook och Hotmail kapade senaste veckan tack vare dokumenten med alla lösenord. 
Svar på tråden Hotmail & Facebook kapad! ::(