• Magnus Petersson

ge tillbaka Skåneland till Danmark!

Jag har på senare tid börjat ta saken "ge Skåne tillbaka till Danmark" på största allvar, jag anser fullt ut att Skåneland ska tillhöra Danmark, jag bor i Blekinge och känner mig mer dansk än svensk, Stockholm känns mer utländskt än Köpenhamn för mig. Här är en som också håller med om detta:
     http://jp.dk/indland/indland_politik/article1211438.ece
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11315854.ab

och det finns många som håller med om det:
     http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11315867.ab

Jag önskar en mer seriös politisk debatt om detta då jag anser på allvar att Skåneland bör tillhöra Danmark. Om inte det skulle funka, så anser jag att Skåneland bör vara självständigt, eftersom jag och många andra känner oss verkligen inte som svenskar, kolla till exempel på hur gamla hus och kyrkor är byggda i Skåneland och övriga Sverige, det är en väldigt stor skillnad faktiskt. Skåneland är Skåne, Blekinge, Halland och Bornholm, och har ett eget språk, detta språket heter skånska som är ett skandinaviskt språk nära besläktat med danska, finns fortfarande skånsk skrift:
     http://www.skanelandsframtid.org/index-sk.htm

arbájjar mæ politiska visionor, forr ad me en yppen, vælkûmnane regionalism stæærka kûltur å identited i Blégen, po Bârnehólm, i Hállen å i Skåune. Alla ska kûnna føla si deláktia i den regionâla eniheden. I den kûltur som Foreningen Skåunelanns Framtid arbájjar forr, inngår all kûltur som hâr specifik koppling te regionen, meningen osse forrsjéllia typor au blænnkulturer. Kûltur å identited e allri nåd stâtist men forrænras mæ tiden.

De som är från Skåneland förstår nog det mesta om inte allt av den texten, meddans övriga Sverige troligtvis inte förstår så mycket. Danmark tillåter sina områden att ha egna språk, vid Färöarna talar man färöiska som officiellt språk och vid Grönland talar man grönländska som officiellt språk. Sverige däremot vägrar ge lokala språk officiell status, som bland annat skånska, jämtländska, gutniska och älvdalska,.

• Svar på tråden ge tillbaka Skåneland till Danmark!
  • MiScHoOo

jag vill bo i skåne och tillhöra sverige och inte danmark, vill du så kan du flytta över sundet.

• kellikopter

Tacka Gud för det. Vill man skriva och prata så där får man mer än gärna FLYTTA TILL DANMARK där man kan skriva på sitt lilla låtsasspråk.

Eller börja i någon lajvgrupp där man kan få leva ut sina snapphanefantasier.

Jag vet inte hur du har det i BLEKINGE men JAG bor iaf i Skåne och här är vi ganska nöjda med svenska.

• Magnus Petersson

Det hade du nog inte sagt om du levde när svenskarna med våld försvenskade Skåneland

• kellikopter

Nej men du levde inte här heller då. Du bor inte ens i Skåne nu. Jag och i lägget över mig bor tydligen i Skåne och just nu väger det vi säger lite högre än vad du säger som talar om något "skåneland" (drömmer dig bort i ditt lilla Blekinge)

Och sen när talar man skånska i Blekinge?!
    Bara i Karlskrona som ligger rätt nära Skåne ändå talar man ju inte ens i närheten av någon skånsk dialekt som finns här idag.

Vad du egentligen vill säga är "kan inte Sverige erkänna blekingska som en lika cool dialekt som skånska".

• MiScHoOo

jag har bott och blivit uppvuxen i blekinge( i karlshamn) och när jag gick i grundskolan så va det massa fördomar om just skåne, så din debatt stämmer inte till jämnförelse med befolkningen i blekinge tyvärr.

• Magnus Petersson
    kellikopter skrev 2011-11-02 02:21:51 följande:
    Nej men du levde inte här heller då. Du bor inte ens i Skåne nu. Jag och i lägget över mig bor tydligen i Skåne och just nu väger det vi säger lite högre än vad du säger som talar om något "skåneland" (drömmer dig bort i ditt lilla Blekinge)

Och sen när talar man skånska i Blekinge?!
    Bara i Karlskrona som ligger rätt nära Skåne ändå talar man ju inte ens i närheten av någon skånsk dialekt som finns här idag.

Vad du egentligen vill säga är "kan inte Sverige erkänna blekingska som en lika cool dialekt som skånska".
    Blekinge är lite blandat, här i västra Blekinge talar vi dialekter som anses skånska, bland annat listerländska
     http://sv.wikipedia.org/wiki/Listerl%C3%A4ndska
  • kellikopter

Ditt största problem verkar vara "snälla låt oss på listerlandet vara skåningar" mer än "gör Skåne danskt".

• Jennifer 060828

Nä, ge mig mer Skåne.. underbart landskap... alla är så trevliga där ju

• Leo1961

Frågan är intressant och förtjänar att diskuteras seriöst utan en massa påhopp. Fast å andra sidan är det tydligt att ämnet väcker starka känslor ännu efter 350 år av svensk ockupation. Jag är själv inte skåning, vill jag börja med att poängtera.

De gamla Östdanska landskapen (Skåne, Halland och Blekinge) har tillhört Danmark betydligt längre än de tillhört Sverige än den dag som idag är. Sverige ockuperade Skånelandskapen och tog dem som krigsbyte i och med freden 1658. I Roskildefreden förband sig Sverige i fredsavtalet att behandla skåningarna och de ockuperade provinserna på ett visst sätt avseende lagstiftning, språk, kyrkoordning och religionsutövning men man ignorerade helt dessa punkter i avtalet och övergick istället åt att tvångsdeportera uppemot 25% av befolkningen till Baltikum, ersätta prästerskapet med svenska präster och helt förbjuda skåningarna att tala sitt modersmål. Det fanns till och med ett förbud att importera dansk litteratur som formellt sett var gällande ända in till mitten av 1800-talet!

Befolkningen som fanns kvar i Skåne, hade att gilla läget och foga sig under det svenska förtrycket eller förföljas å det grövsta. Svenska trupper ägnade sig åt bestialiska mordorgier på den skånska befolkningen med fruktansvärd tortyr, extremt plågsamma avrättningsformer och även åt att -likt tyska armén i naziockuperade Europa- plocka ut oskyldiga ur civilbefolkningen och avrätta dessa som repressalier när svenska knektar stupade i skärmystlingar med gerillasoldater och motståndsmän.

Så... Därmed naturligvis inte sagt att övergrepp aldrig skedde från danska soldater och genevekonventionen ligger fortfarande långt fram i tiden på 16 och 1700-talet, men det finns tillräckligt i försvenskningen av Skåne att frågan förtjänar att lyftas fram precis som frågan om slavarnas ättlingars rätt till kompensation, förföljelsen av romer, samer och liknande. Så effektiv var försvenskningen av Skånelandskapen att detta idag praktiskt taget är helt bortglömt utom hos vissa nördiga historieintresserade. I skolan läser skånska och blekingska barn om svenska kungar som aldrig var kungar över deras land och de läser om Sveriges krig mot Danmark ur ett svenskt perspektiv.

Eftersom Sverige aldrig uppfyllde sin del i fredsavtalet, så har faktiskt Danmark egentligen rätt att återkräva sina förlorade provinser! För ordningens skull bör folket i Skåneland få folkomrösta om vart de vill tillhöra. Jag tror faktiskt inte utgången är helt given.... Det finns en del skåningar som helt spontant uttrycker väldigt varma känslor gentemot sitt gamla hemland och jag har en känsla av att en eventuell folkomröstning skulle kunna bli en obehaglig överraskning för Sverige....

• Magnus Petersson

Precis vad jag vill mena också! Tack för att du respekterade min åsikt, istället för massa glåpord och påhopp som till exempel "flytta till Danmark då!" 

Svar på tråden ge tillbaka Skåneland till Danmark!