Syskonförtur i skolor med kösystem?
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om syskonförtur till friskolor som har ett kösystem, kan någon hjälpa mig med argument för eller emot?
Att det ska vara syskonförtur till kommunala skolor där man inte kan stå i kö tycker jag är självklart, man ska ju inte behöva lämna barnen på olika skolor.
Men i skolor där det finns ett kösystem, och de flesta ställer barnen i kö innan de fyllt 1-2 år, så tycker jag det blir konstigt med syskonförtur också. Jag menar, om man kommer på att en skola är bra så kan man ju ställa alla sina barn i kö samtidigt, och om något barn föds senare så kan man ställa det barnet i kö när det är nyfött. På så sätt borde man ju vara garanterad plats till de yngre barnen om ett äldre barn redan har fått plats (eftersom de yngre alltid borde ha minst lika lång kötid som det äldre). Ok, om man adopterar ett lite äldre barn så blir det ju problem förstås, eftersom de inte hinner stå i kö lika länge som det äldre syskonet. Men det måste ju vara ganska ovanligt.
Och vad händer om man har syskonförtur... om jag ställer min 2-åring i kö och får veta att det då har plats 15 i kön (anta att skolan tar in 25 barn/år), så förutsätter jag ju att vi kan vara säkra på en plats. Men om det sen kommer 10 sexåringar med äldre syskon i skolan, och anmäler sig precis innan ansökningstiden går ut, så kommer ju de gå före (pga syskonförturen) trots att de aldrig stått i kö. Känns inte det lite märkligt? Då är ju "könumret" man får helt ointressant, eftersom det bara beror på hur många av skolans befintliga elever som har yngre syskon?
Fast det verkar som att alla i min dotters skola tycker att det är självklart att man ska införa syskonförtur (trots att det även finns ett kösystem), så jag undrar om det är något solklart argument som jag har missat?
Däremot tycker jag att kösystemet borde ändras så att även decemberbarn har en chans, och att inte en hel klass fyllts upp av dem som föddes i början på året och alltså har haft möjlighet att stå i kö längre. Men det är ju en helt annan fråga