• MiScHoOo

När kan nyfödda barn andas själv

Jag undrar när behöver barnet ingen hjälp för andning. Ingen kuvös. När räknar man att den klarar sig som vilken nyfödd som helst? Är i v 30+0 idag och undrar hur länge till man ska vara orolig för neo eller Iva för barnet.

• Svar på tråden När kan nyfödda barn andas själv
  • NinnaBus

Vår yngsta son föddes 33v + 4dgr. Mådde toppen.
    Lite trött bara så han fick sondmatas i början. Låg på värmemadrass de första dagarna. De har ju lite dåligt med underhudsfett när de kommer ut lite tidigt.
    De sa då att de övervakar barnen tills de skulle ha varit 35v i magen, även om de mår bra.
    Vi åkte hem efter 13 dagar på neo. Och då helammades han och mådde jättebra.

De förvarnade oss på förlossningen att han skulle vara liten, ev behöva kuvös, osv. Det gick lite snabbt när han kom så sprutan som ska skynda på lungmognaden hann inte verka. Men han behövde aldrig det.
    Kändes ändå bra att de förvarnat oss, om det skulle ha behövts.

Han blev lite gul och fick "sola" ett dygn. De sa att det är vanligt att de lite tidiga behöver sola någon dag.

Nu är han 5 år

• MiScHoOo
    NinnaBus skrev 2011-11-01 19:14:43 följande:
    Vår yngsta son föddes 33v + 4dgr. Mådde toppen.
    Lite trött bara så han fick sondmatas i början. Låg på värmemadrass de första dagarna. De har ju lite dåligt med underhudsfett när de kommer ut lite tidigt.
    De sa då att de övervakar barnen tills de skulle ha varit 35v i magen, även om de mår bra.
    Vi åkte hem efter 13 dagar på neo. Och då helammades han och mådde jättebra.

De förvarnade oss på förlossningen att han skulle vara liten, ev behöva kuvös, osv. Det gick lite snabbt när han kom så sprutan som ska skynda på lungmognaden hann inte verka. Men han behövde aldrig det.
    Kändes ändå bra att de förvarnat oss, om det skulle ha behövts.

Han blev lite gul och fick "sola" ett dygn. De sa att det är vanligt att de lite tidiga behöver sola någon dag.

Nu är han 5 år

tack snälla för svaret. behöver alltså tre veckor för att börja njuta av graviditeten på riktigt...
  • tummeliten

i vecka 37 är lungorna klara helt:)

min dotter kom i vecka 24+1 så det var liite skillnad på vårdtid och så,har ingen erfarenhet av bebisar i större veckor:)

• MiScHoOo
    tummeliten skrev 2011-11-01 20:46:09 följande:
    i vecka 37 är lungorna klara helt:)

min dotter kom i vecka 24+1 så det var liite skillnad på vårdtid och så,har ingen erfarenhet av bebisar i större veckor:)

tack för svaret. hur mår din dotter nu
  • tummeliten

jodå hon mår som många barn som födds extremt förtidigt,det vill säga... jätte svårt att äta,reflux,och svårt att gå upp i vikt. men hon är 13mån okorr och 9mån korr och hon sitter,kryper,står och går med sin lära gå vagn:)
    det man ser att hon är prematur på henne är att hon är väldigt liten.. hon väger 6720g och är 66cm lång.start vikt 488g och 28cm lång..:)

• MiScHoOo
    tummeliten skrev 2011-11-01 21:04:47 följande:
    jodå hon mår som många barn som födds extremt förtidigt,det vill säga... jätte svårt att äta,reflux,och svårt att gå upp i vikt. men hon är 13mån okorr och 9mån korr och hon sitter,kryper,står och går med sin lära gå vagn:)
    det man ser att hon är prematur på henne är att hon är väldigt liten.. hon väger 6720g och är 66cm lång.start vikt 488g och 28cm lång..:)

gud vad söt. Hoppas hon tar igen sig snart.
  • tummeliten
    MiScHoOo skrev 2011-11-01 21:22:10 följande:
    gud vad söt. Hoppas hon tar igen sig
    tack så mycket:) 
    hon har redan kommit långt så nu väntar vi på att maten ska fungera och att hon ska börja prata,,hoppas på ordet mamma snart:))
  • MiScHoOo
    tummeliten skrev 2011-11-03 22:10:10 följande:
    tack så mycket:) 
    hon har redan kommit långt så nu väntar vi på att maten ska fungera och att hon ska börja prata,,hoppas på ordet mamma snart:))

det önskar jag dig snart
  • Marmacita

mina som födda v29 hade cpapp tills för 4-6veckor sen men några som jag känner osm fick sina barn v 33-34 hde sin abra 2-4dygn i cipappen o 1vecka senare var de tom ur värmebädded så väldigt olika det där....

• Marmacita

alltså den tiden jag låg på neo så märkte jag att bebsiar som komit v 33-36 låg allt mellan några dagar till 2veckor...om ni har hemsjukvård kan ni ju åka hem med sonden o det gör neotiden enormt mycket kortare

Svar på tråden När kan nyfödda barn andas själv