• Anonym (Nehe)

Högskoleprovet - Någon mer som deppar över uselt resultat?

Någon mer som skrev nya högskoleprovet i lördags och som inte fick så många rätt som ni hoppats på?

Det var allra första gången jag skrev ett högskoleprov, och hade hoppats på medelresultat, typ 1,0. Men icke då, jag fick 79 rätt av 160, och det lär väl bara räcka till 0,7 eller 0,8. Skit.

Hur ska man ladda om inför vårterminens prov? Min akilleshäl är matematiken. Men hårt arbete fick jag bra resultat på matematiken i gymnasiet, men det verkar inte hjälpa mig ett dugg, för jag suger verkligen på den kvantitativa delen. Hur ska man lära sig??

• Svar på tråden Högskoleprovet - Någon mer som deppar över uselt resultat?
  • Anonym (jag med)

Hej! 

Jag deppar också. inte fick jag ett uselt resultat, fick 1,4 men jag hade hoppats på mer.

Medelvärdet på resultaten i sverige är 0,8 tror jag så på det sätt har du ju ett medelvärde :) 

om det är första ggn du skriver så kommer det säkert gå bättre nästa gång. man brukar förbättre sig mycket.

• Margaux

Det är inte alla som högskoleprovet passar för.... Kommer ihåg en tjej i min klass som gick ut med mkt bra betyg men inte klarade att skriva mer än 0,8 på högskoleprovet. Jag å andra sidan skrev 1,5 första gången och hade egentligen inte alls särskilt bra betyg! Jag provade en gång till och kom upp i 1,7 räknar med att jag hade kunnat fortsätta att träna mig uppåt! Min syster skrev 2,0. Hon hade iofs toppbetyg också men har alltid varit lite bättre på allt sånt än jag. Det jag egentligen skulle komma fram till med allt svammel var att kanske inte HP är någonting för dig? Vad önskar du uppnå med att ta det?

• Anonym

Äshh jag har skrivit två gånger, en gång 0,3, andra gånger 1,7

Jag hade iofs världens sjukaste förkylning första gången jag skrev.

• epikuren

Det var verkligen svårt den här gången! Förhoppningsvis tyckte fler det så att kraven sänks.

• Anonym (Nehe)
    epikuren skrev 2011-10-30 20:38:45 följande:
    Det var verkligen svårt den här gången! Förhoppningsvis tyckte fler det så att kraven sänks.
    Visst var det! Man kan ju alltid hoppas...

Ja, annars är nog högskoleprovet inget för alla, som sagt. Men jag behöver ett bra resultat på provet för att komma in på drömutbildningen. Hur ska jag kunna höja, när den kvantitativa delen är så svår för mig?

Har för övrigt inte svårt för matte annars, men det här gick inte....
  • epikuren
    Anonym (Nehe) skrev 2011-10-30 21:02:04 följande:
    Visst var det! Man kan ju alltid hoppas...

Ja, annars är nog högskoleprovet inget för alla, som sagt. Men jag behöver ett bra resultat på provet för att komma in på drömutbildningen. Hur ska jag kunna höja, när den kvantitativa delen är så svår för mig?

Har för övrigt inte svårt för matte annars, men det här gick inte....
    Ja du, hur gör man? Plugga mer matte hemma kanske? Men samtidigt så tycker jag att hela provet var galet den här gången. Jag menar, jag har också bra koll på matten annars men man hinner inte räkna ut 40 tal på 55 minuter utan måste mer eller mindre gissa på flera för att ens hinna färdigt. Hur bra blir resultatet då? 

Min sambo söker sjukgymnast, behöver en sådan verkligen kunna dela ett bråktal med ett annat på en minut utan miniräknare? För annars undrar jag hur sådana uppgifter kan ta en sådan stor plats i ett så, för chansen att komma in, viktigt prov?

Något är galet.  
  • giftgrodan
    epikuren skrev 2011-10-31 20:17:55 följande:
    Ja du, hur gör man? Plugga mer matte hemma kanske? Men samtidigt så tycker jag att hela provet var galet den här gången. Jag menar, jag har också bra koll på matten annars men man hinner inte räkna ut 40 tal på 55 minuter utan måste mer eller mindre gissa på flera för att ens hinna färdigt. Hur bra blir resultatet då? 

Min sambo söker sjukgymnast, behöver en sådan verkligen kunna dela ett bråktal med ett annat på en minut utan miniräknare? För annars undrar jag hur sådana uppgifter kan ta en sådan stor plats i ett så, för chansen att komma in, viktigt prov?

Något är galet.  
    Nja, många av uppgifterna är väl sådana att man ganska lätt kan eliminera några felaktiga alternativ och på så sätt komma fram till rätt svar.
  • Anonym

Jag fick 0,5 när jag skrev för några år sen, och hade 17 i snitt från gymnasiet.

• Anonym

fick 0,6 och är nöjd för att klarat av det!
    det var första försöket för mig.... 

• Anonym (urkass!)
    Anonym skrev 2011-10-31 21:57:27 följande:
    fick 0,6 och är nöjd för att klarat av det!
    det var första försöket för mig.... 
    hur vet du att du fick 0.6???
    normeringsresultaten kommer om först 3v, du kan inte gå efter de gamla normeringsresultaten eftersom det var färre frågor på de gamla högskoleprovsresultaten...

jag fick fan bara 60 rätt!!!! det är SKAMLIGT!!!!!
    fick 7 rätt på mattedelarna.. BÅDA två..

ska också tillägga att jag var och är ff sjuk, och under mattedelarna så satt jag och dåsade till... på fullaste allvar!

lär väl försöka skriva i vår igen, men det var ju heeelt värdelöst... skitprov ;)

• riboflavin

Jag är nöjd med mitt resultat, men vill bara peppa er som inte nådde de resultat ni hoppats på.
    Man höjer sig i princip alltid när man redan skrivit en gång, så ni som skrev för första gången kan räkna med bättre nästa gång enbart som en effekt av att ni faktiskt inte är blåbär längre.

Det går att plugga till sig bättre resultat, lättast tror jag det är att göra på mattedelarna eftersom det räcker att man lär sig hur ett problem är uppbyggt för att man ska kunna lösa det oavsett vilka siffror som ingår, de som har svårt för orddelarna har det mycket jobbigare, då det ofta kräver en helt annan arbetsinsats. 

Ta nya tag och ge inte upp. Jag nådde mitt mål först när jag skrev för tredje gången. I år skrev jag mest för skojs skull och för att matcha mig mot det nya högskoleprovet. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (urkass!)
    riboflavin skrev 2011-11-01 07:58:18 följande:
    Jag är nöjd med mitt resultat, men vill bara peppa er som inte nådde de resultat ni hoppats på.
    Man höjer sig i princip alltid när man redan skrivit en gång, så ni som skrev för första gången kan räkna med bättre nästa gång enbart som en effekt av att ni faktiskt inte är blåbär längre.

Det går att plugga till sig bättre resultat, lättast tror jag det är att göra på mattedelarna eftersom det räcker att man lär sig hur ett problem är uppbyggt för att man ska kunna lösa det oavsett vilka siffror som ingår, de som har svårt för orddelarna har det mycket jobbigare, då det ofta kräver en helt annan arbetsinsats. 

Ta nya tag och ge inte upp. Jag nådde mitt mål först när jag skrev för tredje gången. I år skrev jag mest för skojs skull och för att matcha mig mot det nya högskoleprovet. 
    men jag har verkligen jättesvååååårt för matte.. och jag blir dåsig när jag försöker koncentrera mig på just matte...
    somnade ju liksom till flera gånger under provet i lördags under just mattedelarna.. (var förvisso sjuk - men jag blir sovtrött här hemma med, läser just nu matte b på komvux).. 
  • Anonym (Nehe)
    riboflavin skrev 2011-11-01 07:58:18 följande:

Det var uppmuntrande ord!

Hur är det med er andra, blir ni revanschsugna nu, eller känner ni för att ge upp helt och hållet?

Jag vill göra om det nu på en gång och få bättre resultat! Men jag måste hitta ett sätt att knäcka matteuppgifternas koder först. Frågan är bara hur?
  • Anonym (Nehe)
    epikuren skrev 2011-11-26 13:58:11 följande:
    Hur gick det för er då?
    Jag fick 0,85, som avrundades till 0,9! Ändå rätt så hyfsat. Jag hoppas att jag lyckas höja till 1.0 i vår.

Hur gick det för er andra?
  • Anonym (urkass!)
    Anonym (Nehe) skrev 2011-11-26 20:33:42 följande:
    Jag fick 0,85, som avrundades till 0,9! Ändå rätt så hyfsat. Jag hoppas att jag lyckas höja till 1.0 i vår.

Hur gick det för er andra?
    fick 0,6 med 61 rätt av 160.....

ska def göra om provet i vår... är så sjukt kass på matte så det bara finns inte :(((
    men hoppas iaf få 0,8 eller så.... det skulle räcka iaf!:) 
  • Anonym (Josefine)

Deppa inte utan gör provet flera gånger. Ta till nästa gång hjälp av någon du känner som har skrivit det tidigare eller köp en högskoleprovsbok (sök till exempel på "Högskoleprovsbok" på Bokus så hittar du massor med bra böcker. :) Tänk på att du ändå kommer att jobba i jättemånga år innan pensionen - så om du behöver 1-2 år på dig för att skriva ett resultat på högskoleprovet som tar dig in på drömutbildningen så kanske det inte är så farligt ändå?

Svar på tråden Högskoleprovet - Någon mer som deppar över uselt resultat?