Fosterförälder ändrar rutiner - måste vi hålla oss till dem?
Min sambos lillebror är snart 7 år och fosterhemsplacerad, han är hos oss två kvällar i veckan för att umgås med sin storebror.
Detta har vi kommit överens om tillsammans och både min sambo och hans lillebror ser dessa två kvällar som heliga då de har haft det väldigt struligt förut.
Det har vart så skönt att allt har funkat när han varit här, med sömn, mat, umgänge - allt!
I torsdags hämtade jag lillebror hos familjen och blev bjuden på fika. Då säger mamman i familjen att de har börjat med nya rutiner för Albin (lillebror). Hon berättade allt de börjat med, han ska hjälpa till mer hemma vilket självklart är naturligt ju äldre man blir. Men hon berättade också att han numera får gå och lägga sig själv!
Han borstar alltså tänderna och säger godnatt och får sedan gå upp och lägga sig själv!
Det tyckte hon "var bra att få rutin på, han är ju så stor nu". Och bad oss att ta efter dessa rutiner.
Till saken hör att Albin är en osäker och blyg sjuåring, med all rätt efter allt han varit med om.
ALLTID när han har sovit hos oss har han bett antingen mig eller min sambo om vi inte kan sitta i hans säng tills han somnar. Det har vi alltid gjort, jag tycker inte att det är så mycket begärt, man sitter i sängen typ en kvart tills han somnar sen smyger man ut.
I torsdags nu, när han skulle sova frågade han om inte jag kunde sitta i hans säng tills han somnade.
Det skar i hjärtat på mig men jag sa att han kanske kunde prova att somna utan oss i rummet?
Vi sa godnatt när han låg i sängen och gick sedan ut.
Han kom upp säkert fem gånger och grät massor för att han inte kunde somna, min sambo började gråta och allt blev bara kaos. Tillslut lät vi honom somna hos oss i soffan och bar in honom.
Man undrar ju nu - Gråter han såhär mycket hemma hos fosterfamiljen också? Ignorerar de honom då?
Och måste vi ta efter de rutiner dem skapar för honom? När de uppenbarligen inte är bra för honom?
Kan man säga till familjen att sluta med detta, eller är det fel?