• Zarina

Ni som är hemma med en 2-åring och en nyfödd, går det bra? Ok åldersskillnad?

Funderar alltså på om ca 2 år mellan barnen är en svår eller bra ålder, både ur föräldrarnas och barnens synvinkel? Menar då alltså att båda barnen är hemma, inte på dagis. Hur hinner man amma den nyfödda utan att 2-åringen blir lessen, uttråkad osv..?

• Svar på tråden Ni som är hemma med en 2-åring och en nyfödd, går det bra? Ok åldersskillnad?
  • Honeyrose

det är 1½ år mellan mina barn och det funkade utmärkt! min äldsta är ganska lugn och mammig och vill ofta leka med mig men när bebisen kom så började hon att leka mer själv och annars satt hon bredvid när jag ammade och vi läste en bok eller bara myste. gick ju bättre än jag trodde. men allt beror ju självklart på hur båda barnen. man kan ju bara gissa innan hur det ska bli...

• Valandur

Med en ergonomisk bärsele, tex beco butterfly, kan du amma och ha båda armarna fria, och du kan ha bebisen på ryggen och därmed famnen fri för 2-åringen. Förstår inte hur flerbarnsföräldrar kan klara sig utan en sådan! Men annars tycker jag två år är en rätt bra ålderskillnad.

• Cacan

vi har exakt 2 år mellan våra. det har gått jättebra!! Tjejen fick alltid vara med när jag skulle styra med lillebror - byta blöja amma (satt bredvid - antingen läste vi bok eller hon amma sin dock) m.m. Efter ett tag blev det "vardagsmat" för henne o hon visste ju att jag inte skulle vara med honom hela tiden utan att jag brydde mig om henne oxå! Det viktigaste är, tror jag att de stora får vara med så mkt de själva vill o man får vara lyhörd som förälder!
    Idag är de 2 o 4 år o de har jätteroligt tillsammans! Visst finns de stunder som tålamodet tryter.. men det får man nog oberoende barnens ålder! 

• Anne69

Vi har 21 månader emellan och det har gått jättebra. Naturligtvis är det rushigt när man är trött och har en bebis och ett pockande storasyskon men allra mest är det härligt! Vi fick tipset att låta det äldre barnet komma i första hand fram tills det lilla var ca 6 månader och det var faktiskt ett bra tips. Naturligtvis fick den lilla allt hon behövde men kanske några pip senare än vad det första barnet hade fått. Nu är de 3 och 5 år och har det underbart ihop. Snacka syskonkärlek!

• Alexi

Vi har 23 månader mellan barnen och det är toppen, vi är jättenöjda med den åldersskillnaden. Men det var ju inte helt lätt när lillebror var nyfödd då han ammade konstant och min dotter är ganska dålig på att leka och svår att sysselsätta. Så ärligt talat hade jag nog knappt orkat om hon inte gått på dagis i vintras. Sen lillebror blev lite större, uppåt nio månader, har vi varit massor på ÖF och det passar båda barnen.

Svar på tråden Ni som är hemma med en 2-åring och en nyfödd, går det bra? Ok åldersskillnad?